صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۲۵۹۱۲۹
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۸

بسیاری از مصرف‌کنندگان در کشورهای مسلمان‌نشین جنوب شرق آسیا همچون اندونزی و مالزی به دلیل حمایت برخی از برندهای غربی از رژیم صهیونیستی، اقدام به تحریم این برندها کرده‌اند که این مسئله زمینه را برای رونق فروش محصولات حلال و اسلامی فراهم کرده است.

با توجه به تنش‌ها و درگیری‌های نظامی اخیر در منطقه غرب آسیا میان رژیم صهیونیستی و جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس)، بسیاری از مصرف‌کنندگان در کشورهای مسلمان‌نشین جنوب شرق آسیا مانند اندونزی و مالزی به دلیل حمایت برخی برندهای غربی از اسرائیل، اقدام به تحریم این برندها کرده‌اند. 

این تحریم‌ها فرصتی برای برندهای محلی ایجاد کرده است تا بازارهای خود را گسترش دهند و جایگزینی برای برندهای غربی شوند.

در اندونزی، برندهای محلی مانند «آلماز فست‌فود» و «فور کافی» توانسته‌اند با استفاده از این فرصت رشد چشمگیری داشته باشند. آلماز فست‌فود تنها در چند ماه گذشته ۳۷ شعبه جدید در جاکارتا و سایر شهرهای مهم اندونزی افتتاح کرده است و فور کافی نیز با گرفتن گواهی حلال، اقدام به جذب مشتریان بیشتری کرده است.

در مالزی نیز برندهای محلی مانند «کافی زوس» و «کافی گیگی» با توجه به تحریم استارباکس و سایر برندهای غربی، شاهد افزایش فروش بوده‌اند. برخی از کافه‌ها گزارش داده‌اند که فروش قهوه آن‌ها ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش یافته است.

در مقابل، برندهای غربی مانند «کی‌اف‌سی»، «استارباکس» و «یونیلیور» در این کشورها با ضررهای مالی قابل توجهی مواجه شده‌اند. به عنوان مثال، فروش کی‌اف‌سی در اندونزی کاهش یافته و این شرکت مجبور به تعطیلی بسیاری از شعب خود شده است. همچنین استارباکس و یونیلیور نیز در مالزی و اندونزی با کاهش شدید درآمد روبه‌رو شده‌اند.

این تحولات نشان می‌دهد که برندهای غربی باید برای بازگشت به بازارهای این کشورها، استراتژی‌های خود را تغییر داده و به ارزش‌های محلی و نیازهای مصرف‌کنندگان توجه بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام