صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۲۷۲۰۰۴
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۴۰۴ - ۰۳:۴۱
اخلاق در قرآن/ ۹

قرآن، دریای بیکران معرفت و اخلاق است، کتابی که از سرچشمه وحی جوشیده و راهنمای انسان در تاریکی‌های حیات است. در دل این آیات نورانی، اخلاق نه به عنوان مجموعه‌ای از توصیه‌های پراکنده، بلکه به‌مثابه روح حاکم بر هستی و راهی برای رسیدن به کمال انسانی جلوه می‌کند. در ماه مبارک رمضان، هنگامی که دل‌ها به سوی معنویت گشوده می‌شوند، فرصتی فراهم آمده تا با سخنان استاد سیدمحسن میرباقری، بار دیگر در زلال تعالیم اخلاقی قرآن تأمل کنیم. مجموعه «اخلاق در قرآن» سفری است در ژرفای آموزه‌های وحیانی که با بیانی شیوا و مستند، اصول اخلاقی قرآن را واکاوی می‌کند.

استاد سیدمحسن میرباقری، مدرس معارف قرآنی در قسمت نهم مجموعه «اخلاق در قرآن» می‌گوید: انسان با کرامت آفریده شده است، چنان‌که خداوند متعال می‌فرماید: «وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّیِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَی کَثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلًا» (سوره اسراء، آیه ۷۰). خداوند انسان را در بهترین ساختار آفریده است و او را در مسیر بندگی و فطرت توحیدی قرار داده است. در فطرت توحیدی انسان، سه مؤلفه اصلی وجود دارد: انسان فطرتاً خداشناس و خداپرست است؛ او ذاتاً خداجوست و میل به شناخت و دوستی خدا دارد و از بندگی معبود لذت می‌برد.

گاهی اوقات، هنگامی که انسان در مسیر بندگی موفق به انجام عملی نیک می‌شود، احساس رضایت و آرامش درونی به او دست می‌دهد. این احساس، نشان‌دهنده فطرت پاک انسان است که خداوند او را این‌گونه آفریده است. در روایتی از امیرالمؤمنین علی(ع) آمده است: «لَا تَکُنْ عَبْدَ غَیْرِکَ وَقَدْ جَعَلَکَ اللَّهُ حُرًّا»؛ یعنی بنده دیگری مباش، چرا که خدا تو را آزاد آفریده است.

انتهای پیام