صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۲۹۹۵۲۴
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۱:۱۴
 حجت‌الاسلام ایزدخواه:

یک کارشناس دینی گفت: فلسفه اربعین تذکر به جامعه انسانی برای مبارزه با ظلم و ستم است. برای تحقق ظلم‌ستیزی باید انسان‌ها از آزادی نسبی برخوردار باشند و در محیطی فاقد خفقان  قرار بگیرند.

حجت‌الاسلام ابوالحسن ایزدخواه، پژوهشگر دینی با تأکید بر اهمیت فلسفه اربعین در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان رضوی در این خصوص اظهار کرد: فلسفه اربعین تذکر به جامعه انسانی برای مبارزه با ظلم و ستم است. برای تحقق ظلم‌ستیزی باید انسان‌ها از آزادی نسبی برخوردار باشند و در محیطی فاقد خفقان  قرار بگیرند تا بتوانند حمد خدا را به جای آورند و این همان خواست و علاقه خداوند متعال است.

این پژوهشگر دینی با بیان این که امام حسین(ع) یکی از اسرار بزرگ نظام هستی است، بیان کرد: واقعه کربلا سبب پایداری دین شد، چون در آن زمان دین دستاویز سیاست شده بود، یزید‌بن معاویه، خلیفه مسلمین نام گرفته بود، بیت‌المال مورد تاراج قرار می‌گرفت، گناه  علنی شده بود و تقریباً چیزی از زحمات انبیاء و ائمه نمانده و اوضاع جامعه نابود شده بود، در چنین شرایطی امام حسین(ع) می‌خواست ثابت کند که از این دنیای مادی چیزی مهم‌تر وجود دارد و آن چیزی نیست جز وجود خداوند که ارزش این را دارد تا تمام زندگی را فدای آن کنیم. تمام خواسته‌های خداوند از ما در مجموعه دستورالعملی به نام دین آمده، این دین بسیار مهم است، نباید نابود شود و ضامن بقای انسانیت و بقای جامعه است.

وی ادامه داد: دین انسان را از توحش و خواری و ذلت بیرون می‌کشد و محفوظ نگه می‌دارد و این همان راز بزرگ قیام کربلاست. بعد از شهادت امام حسین(ع) جسته و گریخته مردم کم‌کم با این که امکانات و رسانه نبود به زیارت می‌رفتند و این رسم به وجود آمد که یاد و خاطره امام حسین(ع) را به هر نحوی باید زنده نگاه داریم، مثلا ائمه(ع) بعد از اتمام کلاسشان توصیه می‌کردند که افراد روضه و یا مرثیه امام حسی(ع) را بخوانند و یا این که امام رضا(ع) به کسی که روضه و مرثیه می‌خواند صله می‌دادند و این رسم از قدیم رایج بوده است.

این پژوهشگر دینی با تأکید بر اینکه اصل پیاده‌روی اربعین بعد از انقلاب اسلامی ایران و بعد از این که راه کربلا باز شد به این شکل رواج پیدا کرد، افزود: این پدیده از زمان انقلاب اسلامی کلید خورد و اوج گرفت و تا الان به جمعیت چند میلیونی رسیده و به پدیده‌ای تبدیل شده است که بزرگ‌ترین تجمع انسانی در جهان است. عراقی‌ها نیز به سبب مسائلی که بعد از بیداری اسلامی در کشور‌های عربی رخ داده است، سنگ تمام می‌گذارند و این تجمع عظیم انسانی به وجود می‌آید.

وی با اشاره به این که اربعین یادآور تمام زحمات، ایثارگری‌ها و سفارشات ائمه(ع) از جمله امام حسین(ع) است، تصریح کرد: این یک تجدید پیمانی است که هر سال مردم پیمانی با امام حسین(ع) می‌بندند و به ایشان قول می‌دهند که حرمت و آبرویشان را حفظ کنند، وظیفه‌شان را به نحو احسن انجام دهند و وجدان کاری را در انجام وظیفه‌شان داشته باشند  و این همان مرام، فرهنگ و خط امام حسین(ع) است که باید آن را ماندگار و به یادگار نگاه داریم.

ایزدخواه در خصوص قیام‌هایی که در طول تاریخ متأثر از واقعه کربلا شکل گرفته است، بیان کرد: قیام‌های توابین، مختار و انقلاب اسلامی از مهم‌ترین این قیام‌ها بوده است، البته قبل از انقلاب اسلامی  قیام‌های دیگری نیز جسته و گریخته در طول تاریخ اتفاق افتاده است، اما از آنجا که تأثیر چندانی نداشته باقی نمانده است، ولی کل قیام کربلا در انقلاب اسلامی و خصوصاً جنگ تحمیلی عیان شده است. 

وی در پایان در خصوص نقش انقلاب اسلامی در آشکار کردن پیام واقعه کربلا گفت: انقلاب اسلامی پدیده‌ای بود که  که تفکر جامعه اسلامی را عوض کرد و این مسئله نقش کم‌نظیری در آشکارسازی پیام واقعه کربلا داشت.

انتهای پیام