صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۳۰۰۶۲۴
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۹:۴۸
عباس امام‌ جمعه:

داور مرحله مقدماتی بخش قرائت تحقیق هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان گفت: شرکت‌کنندگان در این مسابقات دانشجویان هستند و شاید اغلب به شکل حرفه‌ای و تکنیکی به اجرای تلاوت نمی‌پردازند، اما این عرصه رقابتی کاملا بین‌المللی است و باید سطح خود را ارتقا بخشند.

روز گذشته دوشنبه 27 مرداد، عباس امام‌ جمعه؛ قاری پیشکسوت و داور بین‌المللی قرآن، 45 فایل تلاوت ارسالی از سوی قاریان دانشجو از 36 کشور جهان، که متقاضی شرکت در رشته قرائت تحقیق هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم دانشجویان مسلمان بودند، در مرحله مقدماتی مورد ارزیابی و غربالگری قرار داد.
 
این مرحله از مسابقات در استودیوی مبین سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور انجام شد و عباس امام‌ جمعه پس از اتمام بررسی و ارزیابی فیلم‌های تلاوت در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا به ویژگی شاخص این مسابقات اشاره و با تحلیل آنچه از اجرای تلاوت‌ها شاهد بود، گفت: این مسابقات همچون سایر مسابقات قرآن جنبه عمومی ندارد که در آن طیف‌های گوناگونی از قاریان و حافظان از قشرهای مختلف و با سنین گوناگون حضور پیدا کنند.  
این داور مسابقات بین‌المللی ادامه داد: چون با قشر خاص دانشجو در این مسابقات روبرو هستیم که شاید نه به شکل حرفه‌ای و تکنیکی، قرآن تلاوت می‌کنند لذا تصور می‌کنم، حداقل در این مرحله نباید توقع بیش از اندازه داشت، البته در میان فیلم‌های تلاوتی که مورد بررسی قرار دادم، 10 فایل تصویری، تلاوت‌های قابل قبول و رضایت‌بخشی داشتند. به هر حال این متسابقان جوان هستند و انتظار می‌رود که بیش از پیش در ارتقای سطح کیفی تلاوت‌های خود کوشا باشند. این امر را از آن جهت عرض می‌کنم که عرصه رقابت، عرصه بین‌المللی است و مثلاً این حقیر که سال‌ها قبل در مسابقات قرآن مالزی شرکت کردم، نیز حدود 23 سال داشتم و جوان بودن نمی‌تواند دلیل موجهی باشد که به این بهانه بگوییم قاریان دانشجو همچنان جا برای پیشرفت و ارتقا دارند. اعتقاد من این است که در عرصه رقابت بین‌المللی باید حضور بهترین‌ها را شاهد باشیم و آنها می‌توانند به جهت دسترسی‌های نامحدود آموزشی در فضای مجازی، سطح کیفی تلاوت‌های خود را ارتقا داده و سپس در مسابقات شرکت کنند. در این مسابقات تلاوت قرآن در اکثر نقاط دنیا را در اختیار داریم و بر این اساس از فایل‌های بررسی شده، قاریان کشورهای جنوب شرقی آسیا و یکی دو نماینده از مصر توانستند انتظارات را برآورده سازند.
 
این قاری بین‌المللی گفت: این مسابقات داعیه بین‌المللی بودن را دارد و قواعد آن نیز باید از اصول و قوانین رقابت‌های بین‌المللی تبعیت کند و اجازه نداریم از آن عدول کنیم؛ برای تقویت سطح قارایان دانشجو می‌توان با استفاده از راهکارهایی ساختاری، مسابقات را به سمت و سویی سوق داد که به سطح کیفی قابل انتظار یک رقابت بین‌المللی نزدیک و منطبق شود.
 
امام‌ جمعه در پاسخ به این پرسش که آیا یکی از آن راهکارها می‌تواند برگزاری دوره‌های توانمندسازی منتخبان این مرحله برای آمادگی بیشتر به منظور حضور در مرحله نهایی مسابقات باشد یا خیر؟ گفت: تحقق این امر به بضاعت ستاد برگزاری مسابقات و قوانین و مقررات و سیاست‌هایی که برای آن وضع شده، بستگی دارد. ابتدا باید دید که این مسابقات با توجه به حدنصاب امتیازی که داوران برای هر یک از متسابقان در نظر می‌گیرند، قرار است در مرحله نهایی از چه تعداد شرکت‌کننده برای حضور دعوت کند؛ همچنین، بسیاری از آنها به جهت بُعد مسافت امکان حضور و شرکت در مثلاً دوره‌هایی که به آن اشاره شد را ندارند و نهایت باید برای آنها دوره‌های توانمندسازی به شکل آنلاین برگزار شود.
 
وی در پایان گفت: با همه این تفاصیل بسیاری از قاریان که حد‌نصاب امتیاز لازم را کسب کرده و مدنظر برای راهیابی به دوره بعدی مسابقات هستند، می‌توان با تنها تذکر یکی دو مورد برای حضور موفق در مرحله نهایی مهیا کرد؛ به طور مثال در مورد یکی از قاریان باید بگویم که پس از ارزیابی فیلم تلاوت، تنها ایرادی که می‌توانستم نسبت به اجرای او بگیرم، این بود که شتابزده و با ریتم تند تلاوت می‌کرد که می‌توان به شکلی گزیده و مجمل و در ارتباطی مجازی با او، این موارد جزئی را به او گوشزد کرد و نیاز به حضور او در یک دوره خاص توانمندسازی و ارتقای سطح کیفی تلاوت نیست. 
انتهای پیام