وی تصریح کرد: شب گذشته بحثی پیرامون پدر مرحوم فرشچیان یعنی مرحوم حاج غلامرضا مطرح شد که در آن بحث نام ایشان نیز برده شد و این پیشنهاد از جانب اینجانب بود که این موضوع بیان شود. یکی از اعضای خانواده مرحوم فرشچیان اشاره کرد که پدربزرگ خانواده یعنی همان مرحوم حاج غلامرضا، فردی ثروتمند و بنیانگذار تشکیلات فرش در اصفهان است. پدربزرگ بنده با وجود جایگاه والا، همواره در هنگام جابجایی و تصمیمگیریها به دنبال روشی بود که دیگران نیز مورد توجه قرار گیرند و در زندگی روزمرهشان دچار محدودیت نشوند.
مسجدجامعی ادامه داد: رفتار والای مرحوم فرشچیان بیانگر منش معنوی و اخلاقی خانواده فرشچیان است و هیچ نشانهای از تظاهر یا بازی ندارد. در دیدار پیشین، بنده به آقای فرشچیان تأکید داشتم که آثارشان فراتر از ظاهر است و مملو از مهر، محبت، عشق، لطافت و بازتاب زندگی فرهنگی ایران است. حتی در نمایش آثارشان در عربستان وقتی برخی از بازدیدکنندگان به تصویرگری چهره زنان در آثار ایشان خرده گرفته و به آن شبهه نماد بتپرستی وارد کرده بودند، بنده تأکید کردم که ایرانیان هفت هزار سال است که یکتاپرست هستند و این رویکرد به وضوح مشهود بود. آثار فرشچیان با تأکید بر زیبایی و نمادگرایی فرهنگی، نمادی از زندگی، لطافت و ارزشهای انسانی هستند و هیچگاه بار جنسی ندارند. در سبک نقاشی ایشان، انسان محور اصلی است؛ همانند نقاشیهای قاجاری که صورتها و رنگها با دقت و تنوع بازآفرینی شدهاند.
وی تصریح کرد: آثار فرشچیان عشق، نفرت، زندگی و حیات را به شکلی عمیق و انسانی منتقل میکنند. نقاشیهای ایشان عمدتاً برای مراکز هنری برجسته طراحی شده و آثارشان در حدود ۳۰ مرکز هنری جهان نگهداری میشود و دهها جایزه بینالمللی نیز دریافت کردهاند. با این حال فرشچیان همیشه به باورها، فرهنگ و سلیقه عمومی احترام میگذارند و مردم را دستکم نمیگیرند. به عنوان نمونه، روایت ضامن آهو که از قرن چهارم نقل شده و در محدوده توس شکل گرفته، نشاندهنده احترام به تاریخ و میراث فرهنگی است.
وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: فرشچیان در تمامی آثار خود همین دقت و آگاهی را مدنظر دارند و اراده و نظر ایشان همواره با تعمق و اندیشه شکل میگیرد. آقای فرشچیان، هنرمندی است که هم دغدغه جامعه هنری و هم مردم عادی را در نظر دارد. آثار ایشان از نظر هنری در سطحی عالی قرار دارند و همزمان بازتابدهنده فرهنگ و زندگی روزمره مردم هستند. توجه و علاقه ایشان به انسان و ارزشهای انسانی، شخصیت هنری و اخلاقی ایشان را به خوبی نمایان میکند.
مسجدجامعی با اشاره به آیین مردمی و علایق مردمی در میان ایرانیان بیان کرد: در چشمه علی تهران در شهر ری و در ایام نوروز مردم با آیینی خاص زیراندازها و فرشهای خود را در این چشمه میشویند چون این چشمه نام علی دارد و مردم اعتقاد دارند که با ذکر نام علی، آغاز سال نو با برکت و خیر همراه خواهد بود. چند سال پیش، این چشمه هفت هزار ساله خشک شد که ناشی از برخی بیتدبیریها و مشکلات شهری بود. این اتفاق یادآور اهمیت حفظ منابع طبیعی و تاریخی است؛ همانگونه که زایندهرود در اصفهان رگ حیات این شهر است و بزرگان هنر و فرهنگ همچون مرحوم فرشچیان همواره بر مراقبت از طبیعت این رودخانه و دیگر منابع طبیعی ایران زمین تأکید کردهاند.
وی افزود: هنرمندانی مانند فرشچیان، نمونهای از دلبستگی عمیق به مردم و جامعه فرهنگی هستند. ایشان در زندگی و آثار خود همواره همراه با مردم عادی و نه تنها جامعه نخبگان، حضور داشتهاند. به عنوان نمونه هنگامی که ایشان در کنار استادان و چهرههای برجسته فرهنگی بودند، هرگز از ارتباط با مردم و واقعیتهای اجتماعی غافل نشدند. این منش، تجلی توجه و دلسوزی برای جامعه و فرهنگ ایرانی است.
مسجدجامعی ادامه داد: فرشچیان محصول جامعهای فرهنگی است که با تجربه و آموزشهای عملی شکل گرفته و نه محصول محیطی گلخانهای یا نخبگان قراردادی. ایشان در کارگاههای هنری سالها شاگردی کرده، بدون دریافت مدرک دانشگاهی، اما با کسب تجربه و مهارتهای بینظیر. این تجربه عملی همراه با پشتکار و وفاداری به استادان موجب شکلگیری آثار ماندگار و جهانی ایشان شد.
وی تصریح کرد: آثار فرشچیان همچون تابلوی مینیمالی که از آستین برآمده و فضایی تیره با شعاع نورانی در آن شکافته شده، نمونهای از هنر ایرانی است که در آن تکنیک و محتوا همزمان جلوهگر میشوند. در این آثار انسان محور اصلی است و زندگی، معیشت، رستگاری و حیات انسانی به شکلی هنری و عمیق بازتاب یافته است. همه موجودات و عناصر موجود در آثار از گلها و بلبلها تا اسبها و خرگوشها با طراوت و زندگی همراه هستند و نماد شور و نشاط طبیعی و انسانی هستند.
مسجدجامعی بیان کرد: مرحوم فرشچیان همواره به حفظ هویت و اصالت ایرانی آثار خود پایبند بوده و در معاملات هنری هرگز اجازه نداده است که ارزش فرهنگی اثر او تحت تأثیر بازارهای خارجی و قیمتهای بالا قرار گیرد. ایشان تأکید داشت که نقاشیهایش ایرانی و تکنیک آن متکی بر میراث هنری ایران باشد. از سوی دیگر ایشان با حضور مستمر در گالریهای جهانی همواره بر ضرورت بهروز بودن و ارتباط با هنر جهانی تأکید داشتهاند تا فرهنگ و هنر ایرانی بتواند جایگاه جهانی پیدا کند.
وی گفت: در آثار ایشان طراوت و زندگی مشهود است؛ گلها با بوی بهاری و بلبلها با آواز خود، اسبها به پرواز درآمده و خرگوشها با بازیگوشی طبیعی، نمادهای حیات و شادابی هستند. این توجه به جزئیات، همراه با عشق به مردم و جامعه، نشاندهنده روح انسانی و فرهنگی هنرمند است و ارزش هنر ایرانی را به سطح جهانی ارتقا میدهد.
انتهای پیام