وی اضافه کرد: این بیان با آیه قرآن در سوره مبارکه انشراح همسان و همراه است که فرموده است: ان مع العسر یسرا؛ البته غالبا این آیه ترجمه میشود به اینکه بعد از هر سختی، آسانی است در حالی که در آیه این موضوع بیان نشده است بلکه بیان شده که همراه با هر سختی، آسانی است و در دل بلا و گرفتاری، گشایش است آن هم گشایشی که انسان آن را حدس هم نمیزده و منتظر آن هم نبوده است.
صدیقی ادامه داد: واژه یسرا در آیه مورد بحث، نکره است یعنی نه گشایشی که منتظر او بودهای بلکه گشایشی که اصلا منتظر آن نبودهای و ناشناخته است.
استاد حوزه علمیه به ذکر مثالی در این باره پرداخت و تصریح کرد: در افواه عمومی مطرح است که صاحبخانه خوب سبب میشود تا مستاجر صاحب خانه نشود، یعنی این فرد در یسر و آسانیای به سر میبرد که گشایش بزرگتری ندارد ولی گاهی یک صاحبخانه بد سبب میشود تا انسان هر چه دارد بفروشد و خانه بخرد و این معنای راحتی و آسانی همراه با یک سختی است.
وی افزود: این رنج و درد هست ولی درد و رنجی است که در دل آن آسانی وجود دارد البته خداوند فرموده است که خودت طوری رفتار کن که درد و رنج و بلیه برای خودت ایجاد و تولید نکنی. در اینجا مراد بلایا و دردهایی است که از دست اراده ما خارج است و این تحلیل براساس روایت امام عسکری(ع) نشان میدهد که این نوع درد و رنجها مقدمه گشایشهای بزرگتر است.
صدیقی با تاکید بر اینکه باید نگاه خود را به بلایا و رنجها تغییر دهیم، بیان کرد: یکسری سنن در عالم وجود دارد و از جمله این سنت است که در عرصه اجتماعی هم قابل تطبیق و پیاده شدن است؛ امروز کشور و محور مقاومت با گرفتاریهای زیادی مواجه است و اگر با این عینک به مسائل بنگریم در دل این سختیها انشاءالله راحتی و یسر و آسانی هم ایجاد خواهد شد.
استاد حوزه علمیه تصریح کرد: در باطن هر حادثۀ تلخ و مصیبتباری که برای شخص مؤمن پیش آید، نعمتی نهفته است ولی اکثر افراد با دید محدودی که دارند، مصائب را میبینند ولی نعمت موجود در آن را درک نمیکنند.
وی تاکید کرد: اگر انسان با این دیدی که عرض شد به مصائب نگاه کند، همه این مصائب و سختیها برای او آسان خواهد شد؛ امام عسکری(ع) در روایت دیگری فرمودند: ما أقبح بالمؤمن أن تکون له رغبةٌ تذلّه. چقدر برای انسان مؤمن، قبیح و زشت است که رغبتها و امیالی داشته باشد که او را به ذلت و خواری بکشاند.
انتهای پیام