صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۳۰۲۸۷۴
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۰:۲۶
یادداشت

عضو هیئت علمی گروه قرآن و حدیث دانشگاه حضرت معصومه(سلام‌الله علیها) تأکید کرد: واژه تاجگذاری شایسته مقام امامت نیست و بهترین تعبیر برای امام زمان(عج) تعبیر ولی الله و امامت است.

به گزارش ایکنا، متن یادداشت کوتاه حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی مروجی طبسی به شرح زیر است:

واژگان بر حسب نوع کاربردشان در فرهنگ‌های اقوام و‌ ملت‌ها، بار معنایی مثبت یا منفی پیدا می‌کنند. مفهوم تاجگذاری از آن دسته کلماتی است که در میان پادشاهان و سلطنت‌طلبان که حکومتشان فاقد مشروعیت الهی بوده است رواج داشته است. لذا این واژه در فرهنگ اسلامی بار معنایی منفی دارد.

مهم‌ترین عنوان حقوقی جانشینان رسول خدا(صلوات‌الله علیهم) در قاموس قرآن، همان ولی و ولايت الهی ایشان(ع) است که از آیه شریفه: «إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ». به صراحت استفاده می‌شود. رسول خدا(ص) هم در غدیر خم از تعبیر «اولی بالمومنین من انفسهم» و «مولی» برای تعیین جانشین بلافصل خود امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) و به تبع آن دیگر جانشینان خود یعنی ائمه اطهار(علیهم‌السلام) استفاده کردند.

از این‌رو تعبیر «ولایت تامه الهی»  یا «امامت و ولایت الهی» برای امام زمان(ارواحنافداه) منطبق و همخوان با فرهنگ قرآن و سنت رسول خدا(صلی‌الله علیه و آله) است.

انتهای پیام