حجتالاسلام و المسلمین مهدی رستمنژاد، معاون سابق حوزههای علمیه و رئیس پژوهشکده حج و زیارت در گفت و گو با ایکنا با تبریک
میلاد با سعادت پبامبر گرامی اسلام(ص) با بیان اینکه پیامبر سند رحمت خداوند است،
وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ، گفت: تعابیری که در مورد حضرت ایشان در قرآن آمده است یا کمنظیر و بلکه بالاتر در برخی امور، بینظیر است؛ جایگاه و منزلتی که از پیامبر(ص) در قرآن به تصویر کشیده شده است خاص و فراوان است و شواهد گوناگونی هم دارد.
وی افزود: یکی از تعابیری که قرآن در مورد پیامبر دارد «سراجا منیرا» است، یعنی رسول الله(ص) چراغی نوردهنده و نورانیکننده است و این ویژگی شاخصی است؛ در مواردی داریم که: كَيْفَ تَكْفُرُونَ بِاللَّهِ چگونه کفر میورزید در حالی که قرآن در بین شما وجود دارد و آیات بر شما تلاوت میشود و دارد «و فیکم رسوله» رسول خدا هم در بین شما هست؟ یعنی این دو نور الهی در بین شما وجود دارد و جامعه را نورانی میکند و در چنین شرایطی که این دو سراج منیر وجود دارند چرا کفر میورزید؟
رستمنژاد تصریح کرد: اگر در چنین جامعهای قرآن و رسولالله(ص) با هم بشند و باز برخی سراغ کفر بروند معلوم است که از روی لجاجت دنبال کفر رفتهاند وگرنه حجت تمام است و جایی برای کفر باقی نمیماند؛ «و فیکم رسوله» بحث از وجود مقدس پیامبر(ص) دارد که هم مانع کفر است و هم مانع نزول عذاب. در آیه دیگر فرموده است: وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَأَنْتَ فِيهِمْ ۚ وَمَا كَانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ يَسْتَغْفِرُونَ؛ خداوند حتی مشرکین را هم به واسطه وجود پیامبر(ص) عذاب نمیکند. وجود ایشان هم مانع کفر و هم مانع نزول عذاب بر کسانی است که مستحق عذاب هستند و این در حقیقت یعنی پیامبر سند رحمت الهی است.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه رحمت للعالمین بودن پیامبر(ص) یعنی ایشان برای مشرکین هم رحمت است، اظهار کرد: حتی مانع عذاب و نزول عذاب بر کسانی است که استحقاق عذاب و تنبیه شدن در دنیا را دارند؛ در بخش اخروی هم فرموده است: وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَىٰ؛ یعنی منزلتی به تو میدهیم که راضی شوی که در حقیقت همان مقام شفاعت است. البته شفاعت منحصر به قیامت نیست و در دنیا هم وجود دارد.
رستمنژاد با بیان اینکه پیامبر(ص) برای مؤمنین رئوف و رحیم است، گفت: وجود مقدس پیامبر(ص) برای همه بشریت رحمت است ولی برای مؤمنین رحمت ویژه یعنی رئوفیت و رحیمیت است؛ الرحمان صفت رحمانیت عام است و رحیم رحمت ویژه خداوند برای مؤمنین است و پیامبر را خدا فرستاده است تا رحمت ویژه برای مؤمنان باشد؛ «و بالمؤمنین رئوف الرحیم» که این نشاندهنده جایگاه ویژه پیامبر(ص) است و البته رحیمیت ویژه پیامبر در قیامت نمودار خواهد شد که همان شفاعت از مؤمنان است.
کارکرد زیارت پیامبر(ص)
رئیس پژوهشکده حج و زیارت با بیان اینکه در دنیا هم داریم: وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ ۚ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا، اضافه کرد: اگر کسی گناهی بکند و خطایی مرتکب شود و نزد پیامبر(ص) برود تا برای او استغفار کند که این آمدن نزد پیامبر را زیارت میگوییم چه وقتی ایشان زنده باشند و چه وقتی که در قید حیات نباشند
استاد حوزه علمیه ادامه داد: پیامبر(ص) برای آنان استغفار میکند و خداوند هم به خاطر وجود نبی اعظم(ص) آن را میپذیرد و این جایگاه واسطهگری برای مؤمنین است که توبه آنان را قبول میکند. واژه وجد آن هم به صورت ماضی یعنی همین الان مشمول استغفار پیامبر(ص) شدهاند و خداوند آن را قبول کرده است نه اینکه بعدا استغفارشان پذیرفته شود. همین آمدن نزد پیامبر(ص) و توبه و استغفار نشانگر جایگاه ارزشمند واسطهگری برای پذیرش توبه انسان مؤمن است. این نکته بسیار مهمی است که با تعبیر لوجدوا الله آمده است که هم تاکید در آن است و هم با فعل ماضی.
وحدت؛ سیره مهم پیامبر(ص)
رستمنژاد با تاکید بر اینکه وحدت یکی از سیرههای مهم پیامبر(ص) است، تصریح کرد: وقتی پیامبر(ص) رحمت للعالمین است یعنی حلقه اتصال بین همه انسانهاست؛ گرچه هفته وحدت در بین مسلمین و خانواده اسلام است و هر کسی که مسلمان باشد زیر چتر رسول الله(ص) قرار دارد ولی ایشان حتی حلقه اتصال برای عالمین است.
وی افزود: وجود پیامبر و نام ایشان و دستوراتشان در بین مسلمین همانند وجود کعبه و قبله و ... است مانند نماز و ... که بین مسلمین اختلافی وجود ندارد؛ همه مسلمانان نمازهای واجب را در 17 رکعت در شبانهروز میخوانند و قرآن مشترک دارند بنابراین وجود رسول خدا همانند قرآن و دین مایه وحدت است. وحدت یعنی اینکه مسلمانان با همه اختلافات ظاهری کوچکی که دارند در برابر زورگویان و دشمنان دین خدا متحد باشند.
مفهوم وحدت در نگاه اسلامی
معاون سابق آموزش حوزه علمیه تاکید کرد: وحدت به معنای این نیست که هر کسی اعتقادات و باورهای خود را کنار بگذارد و شیعه، سنی و سنی، شیعه شود بلکه به معنای آن است که همه مسلمین با هر مذهبی که دارند در برابر دشمنان حربی خداوند مانند اسرائیل و آمریکا متحد باشند.
وی تاکید کرد: هر کسی در جای خود است ولی به خاطر دشمن مشترک باید دلها را به هم پیوند بزنیم و دست به دست همدیگر بدهیم؛ امروز دشمنان به اصل قرآن، پیامبر و دین اسلام تاختهاند و با اسلام مشکل دارند و این نیست که صرفا با شیعه یا سنی مخالف باشند؛ آنها میخواهند اسلام و مسلمانان نباشند یا برده آنان شوند. دشمنی با معارف دین و اسلام دیگر شیعه وسنی ندارد. ریشه ما مسلمین یکی است و وقتی ریشه یکی است باید متحد باشیم و وحدت هم به همین معناست که در برابر دشمنان، یکپارچه عمل کنیم و دستدرازی آنان به اموال و منافع و ثروت مسلمین و دین و مکتب آنان را کوتاه کنیم.
گفتوگو از علی فرجزاده
انتهای پیام