صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۳۰۶۹۳۱
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۴ - ۱۷:۱۲
ابراهیمی مطرح کرد:

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۸۵ درصد دانش‌آموختگان شهری بیکار و فاقد درآمد پایدار هستند، گفت: این معضل ریشه در ناکارآمدی نظام آموزشی دارد که نتوانسته مهارت‌های مورد نیاز بازار را به فارغ‌التحصیلان منتقل کند.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، نادرقلی ابراهیمی نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی، چهارشنبه دوم مهر در جلسه کارگروه تخصصی توسعه مهارت استان مرکزی، با اشاره به ناکارآمدی نظام آموزشی کشور اظهار کرد: با وجود هزینه‌های سنگین تحصیلی از سوی خانواده‌ها و دولت، بسیاری از دانش‌آموختگان پس از سال‌ها تحصیل، مهارت‌های لازم برای ورود به بازار کار را ندارند.

 وی افزود: این شکاف نشان‌دهنده نیاز فوری به تنظیم سیستم آموزشی و ایجاد پیوند موثر بین آموزش و نیازهای واقعی بازار کار است. این ارتباط می‌تواند کیفیت آموزش را ارتقاء داده، بیکاری جوانان را کاهش دهد و به رشد اقتصادی استان و کشور کمک کند.

این نماینده مردم در خانه ملت با تأکید بر تحولات تکنولوژیک گفت: جهان امروز تحت تأثیر هوش مصنوعی است و ما باید از این ظرفیت برای بهبود آموزش و توسعه مهارت‌ها بهره ببریم. با استفاده از فضای مجازی و آموزش آنلاین، دسترسی به مهارت‌آموزی تسهیل می‌شود.

ابراهیمی با اشاره به اقدامات سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای استان مرکزی گفت: هر چند این سازمان گام‌های مؤثری در مهارت‌آموزی برداشته، اما هنوز با استانداردهای جهانی فاصله داریم.

وی خواستار تلاش بیشتر برای بهبود کیفیت آموزش و تطبیق آن با نیازهای بازار شد و افزود: مهارت و فناوری دو رکن مکمل توسعه هستند. باید افرادی تربیت شوند که با تکیه بر دانش علمی و مهارت‌های عملی، به توانمندسازی نیروی کار و رشد فناوری در استان کمک کنند.

ابراهیمی با بیان اینکه آموزش‌ها باید به سه شکل دانشگاه‌محور، مهارت‌محور و بنگاه‌محور طراحی شوند تا با نیازهای واقعی جامعه همخوانی داشته باشند، تأکید کرد: برای کاهش فاصله با کشورهای پیشرفته، باید برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای استفاده از فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی در آموزش و صنعت انجام شود.

وی خواستار بررسی دقیق علل ناکارآمدی نظام آموزشی، بازنگری اساسی در این نظام و تقویت ارتباط آن با نیازهای بازار کار شد و گفت: چرا فارغ‌التحصیلان پس از سال‌ها تحصیل، فاقد مهارت‌های لازم هستند؟ این چالش نیازمند تحلیل عمیق و اصلاح ساختارهای آموزشی است.

ابراهیمی افزود: تقویت ارتباط بین دانشگاه‌ها، مراکز فنی و حرفه‌ای و بنگاه‌های اقتصادی می‌تواند به تربیت نیروی کار ماهر، کاهش بیکاری و توسعه اقتصادی استان مرکزی منجر شود.

انتهای پیام