تنها سلاح مؤمن در این دوران، «بصیرت» است؛ نوری که راه را از چاه نشان میدهد و ایمان را در تاریکیهای غیبت استوار میسازد.
بیشتر بخوانید:
ابوحمزه ثمالی از امام سجاد(ع) روایت میکند که حضرت به ابو خالد کابلی فرمودند: «یَا أَبَا خَالِدٍ، إِنَّ أَهْلَ زَمَانِ غَیْبَتِهِ الْقَائِلُونَ بِإِمَامَتِهِ الْمُنْتَظِرُونَ لِظُهُورِهِ، أَفْضَلُ أَهْلِ کُلِّ زَمَانٍ; لِأَنَّ اللَّهَ تَعَالَی ذِکْرُهُ أَعْطَاهُمْ مِنَ الْعُقُولِ وَ الْأَفْهَامِ وَ الْمَعْرِفَةِ، مَا صَارَتْ بِهِ الْغَیْبَةُ عِنْدَهُمْ بِمَنْزِلَةِ الْمُشَاهَدَةِ، وَ جَعَلَهُمْ فِی ذَلِکَ الزَّمَانِ بِمَنْزِلَةِ الْمُجَاهِدِینَ بَیْنَ یَدَیْ رَسُولِ اللَّهِ (ص) بِالسَّیْفِ. أُولَئِکَ الْمُخْلَصُونَ حَقّاً، وَ شِیعَتُنَا صِدْقاً، وَ الدُّعَاةُ إِلَی دِینِ اللَّهِ سِرّاً وَ جَهْراً؛ ای اباخالد! به راستی که مردم زمان غیبت او، که معتقد به امامتش و منتظر ظهورش هستند، برترین مردم همه اعصارند؛ زیرا خدای متعال به آنان از عقلها، فهمها و معرفتی عطا کرده که غیبت [امام]نزد آنها به منزله مشاهده و حضور است؛ و آنان را در آن زمان، همپایه مجاهدان با شمشیر در پیشگاه رسول الله(ص) قرار داده است. آنان به حقیقت، مخلصان راستین و شیعیان واقعی ما و دعوتکنندگان به دین خدا در پنهان و آشکارند.»(بحارالأنوار، علامه مجلسی، ج ۵۲، ص ۱۲۲).
این روایت، عمق ضرورت بصیرت را آشکار میکند: امام، منتظران بصیر را «افضل اهل کل زمان» معرفی میکند؛ زیرا در سختترین شرایط فتنه پایدار میمانند.
خداوند به آنان «عقول، افهام و معرفت» میبخشد؛ سه رکن بصیرت که توان تشخیص حق از باطل را به آنان میدهد.
ثمره این بصیرت آن است که غیبت برایشان همانند حضور میشود؛ و با تبعیت از ولی فقیه و نایب او، امام را با چشم دل میبینند و رفتارشان را تحت نظارت او میدانند.
جایگاه اینان همسنگ مجاهدان در رکاب پیامبر است؛ زیرا جهاد تبیینی، علمی و فرهنگی در عصر غیبت، همارزش جهاد نظامی در زمان حضور است.
آنان «مخلصان راستین، شیعیان واقعی و دعوتکنندگان به دین خدا» هستند که آشکارا و پنهان پرچم هدایت را برافراشته نگاه میدارند.
مقام معظم رهبری نیز درباره اهمیت بصیرت میفرمایند: «در خودتان بصیرت ایجاد کنید. قدرت تحلیل در خودتان ایجاد کنید؛ قدرتی که بتوانید از واقعیتهای جامعه یک جمعبندی ذهنی برای خودتان بهوجود آورید و چیزی را بشناسید. این قدرت تحلیل خیلی مهمّ است. هر ضربهای که در طول تاریخ ما مسلمانان خوردیم، از ضعف قدرت تحلیل بود.» (۱۳۷۷/۱۱/۱۳).
نکته بنیادین روایت و سخنان مقام معظم رهبری این است که منتظران واقعی تنها با بصیرت عقلی و معرفتی میتوانند دوران غیبت را همچون حضور تجربه کنند. آنان با بصیرت خود در صف مجاهدان راه حق جای میگیرند و نقش «مخلصان و داعیان به دین خدا» را بر عهده دارند. تا زمانی که این بصیرت و تلاش برای تحقق حکومت حق برقرار نباشد، اعمال فردی، اثر اجتماعی و تربیتی کامل خود را نخواهد داشت.
بنابراین، بصیرت ستون اصلی اخلاق مهدوی است. جامعهای که نخبگان و دانشمندان آن به زدودن شبهات و تبیین معارف میپردازند، و مردمش با آگاهی راه امام خویش را دنبال میکنند، در برابر فتنهها سرگردان نمیشود، بلکه چراغ هدایت را برای دیگران نیز روشن نگاه میدارد.
انتهای پیام