صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۳۱۰۹۳۳
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۴ - ۱۴:۴۱
حجت‌الاسلام مقیمی حاجی بیان کرد

معاون آموزش حوزه‌های علمیه گفت: نیازمند پیاده‌سازی الگوی آموزش پژوهش‌محور در حوزه علمیه هستیم تا وضعیت آموزشی بهتری را شاهد باشیم.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی؛ معاون آموزش حوزه علمیه امروز، 23 مهرماه طی سخنانی در سیزدهمین اجلاسیه معاونان پژوهش حوزه‌های علمیه استان‌ها و مناطق ویژه که با محوریت بررسی مسائل پژوهشی واحدهای آموزشی در سالن امین مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد اظهار کرد: از جمله نقاط قوت حوزه علمیه این است که همواره با دو بال علم و پژوهش و توجه همزمان به مباحث آموزشی و پژوهشی، پیش رفته است، با این حال باید توجه داشت که همه کارکردهای حوزه مرهون علمیت آن است و برای تأثیرگذاری در عرصه‌های مختلف نخست باید بر مسئله علمیت طلاب و فضلای حوزه تأکید کنیم.

وی افزود: وظیفه ما این است که تعالی علمی لازم را در طلبه ایجاد کنیم و بر اساس رهنمودهایی که رهبر معظم انقلاب در منشور حوزه سرآمد و پیشرو فرمودند، قدم‌های خوبی برداریم.

مقیمی حاجی همچنین با اشاره به این که معاونت‌های آموزش و پژوهش در نهاد حوزه یک رسالت بسیار مهمی برعهده دارند، گفت: مهارت‌آموزی در عرصه پژوهش، لازمه تولید علم در حوزه است و به لطف الهی در فرآیندهای تحولی به خصوص ناظر به مباحث آموزشی در حوزه، توجه ویژه‌ای به مقوله پژوهش شده است و نگاه و رویکرد تخصصی در این زمینه وجود دارد.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه ادامه داد: باید نظام دانشی‌ طراحی شود که تکثر دروس بهتر و مطلوب‌تر ساماندهی شود و بر این نکته هم باید تأکید کرد که ما در شرایطی هستیم که مدل آموزش پژوهش‌ محور را باید با جدیت دنبال کنیم و البته تجربه‌های خوبی نیز در این زمینه در برخی قسمت ها وجود داشته که باید از ثمرات آن استفاده کنیم.

وی همچنین یادآوری کرد: به هر صورت چنانچه پژوهش بیش از پیش وارد بدنه نظام آموزشی شود، بسیاری از مشکلات ناخود آگاه مرتفع می‌شود، البته باید به آیین نامه‌ها به درستی توجه کرد و از این ظرفیت در مسیر رشد و تعالی حوزه‌های علمیه بهره لازم را برد.

مقیمی حاجی بیان کرد: در همین راستا نیز از ایده‌ها و نکات اساتید، فضلا و نخبگان حوزه استقبال می‌کنیم، ضمن آن که در سطح استان‌ها نیز می‌توان با هم‌اندیشی به الگوهای خوبی در راستای پیاده کردن مدل آموزش پژوهش‌ محور دست یافت.

وی افزود: به عقیده بنده می‌توان به طور جدی در زمینه تغییر و تحول در نظام آموزشی کار کرد و به تدریج می‌توان سهم پژوهش را در این زمینه افزایش داد که البته در این خصوص می‌بایست از دیدگاه و نقطه نظرات اساتید و بزرگان حوزه نیز نهایت استفاده را کرد.

وی در پایان به برخی از سؤالات و ابهامات معاونان پژوهش حوزه‌های علمیه استان‌ها پاسخ داد و بر لزوم تقویت همکاری و تعامل مسئولان معاونت آموزش حوزه با معاونت پژوهش تأکید کرد.

یادآور می‌شود در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام مازنی؛ دبیر جشنواره علامه حلی کشور و از مسئولان معاونت پژوهشی حوزه علمیه با اشاره به برخی مشکلات معاونان پژوهشی که در ارتباط با معاونت آموزش قابل پیگیری و رفع است، اظهار کرد: تعامل هر چه بیشتر و بهتر معاونت آموزش و پژوهش حوزه، بی‌شک باعث تسهیل در فعالیت‌های علمی و آموزشی شده و زمینه رشد و ارتقای مطلوب‌تر طلاب و روحانیون در عرصه پژوهش را فراهم می‌کند.

انتهای پیام