به گزارش ایکنا از کردستان، در حاشیه برگزاری چهلوهشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، گفتوگویی اختصاصی با نازنین حسن نژاد، حافظ کل قرآن کریم از استان خراسان رضوی و شرکتکننده انجام شد که او از انگیزه، برنامه فشرده و تأثیر قرآن بر زندگیاش سخن گفت.
حسننژاد ۲۱ ساله که در رشته حفظ کل بالای ۱۸ سال شرکت کرده است، مسیر قرآنی خود را اینگونه شرح داد: بحث روخوانی را از حدود ۱۰ سالگی آغاز کردم و از ۱۲ سالگی بهطور پیوسته، حفظ قرآن را شروع کردم.
نکته قابل توجه در سابقه این حافظ، توانایی او در حفظ کل قرآن کریم تنها در یک سال، همزمان با تحصیلات مدرسه بود: روزی ۱۰ ساعت را صرف حفظ قرآن میکردم؛ از ۱ ظهر تا ۱۲ شب، و بیشتر درسهای مدرسه را در همان ساعات بین درس حفظ میخواندم. این حفظ قرآن تأثیر بسیار مثبتی بر درسهایم گذاشت و معدلم را بالا برد.
وی که فرزند دوم خانواده است و مادرش اولین مربیاش بوده، در پاسخ به دشواری استمرار در مسیر حفظ، به نقش قرآن در مدیریت استرس اشاره کرد و یادآور شد: در یکی از امتحانات مدرسه که استرس زیادی داشتم، با خواندن یک آیه از قرآن، آن استرس کاملاً از بین رفت و متوجه تأثیر عمیق قرآن شدم.
نازنین حسننژاد، خانواده و محیط اطراف را عاملی حیاتی برای موفقیت در حفظ قرآن دانست و افزود: اگر خانوادهای بخواهد فرزند قرآنی تربیت کند، اما حمایت محیطی نباشد، این اتفاق نمیافتد.
این حافظ کل، روش بهینه برای حفظ را ترکیبی از سه شیوه اصلی ذکر کرد و افزود: به نظرم یک حافظ باید هر سه روش تصویری، آوایی و مفهومی را داشته باشد. قطعاً مفهوم آیه باید مشخص باشد و هر سه کنار هم باشند.
حسننژاد که پس از اتمام حفظ، اولین مسابقه دانشآموزی شرکت کرده و رتبه اول را کسب کرده است، معتقد است حفظ قرآن، نقش مستقیمی در شناخت عمیقتر مفاهیم دارد و اظهار کرد: وقتی یک آیه را حفظ میکنیم، شاید بیش از صد یا هزار بار آن را تکرار کنیم. این تکرار باعث میشود تدبر و ترجمه مفاهیم در ذهن ما بسیار تأثیرگذار باشد.
وی همچنین به موفقیتهای خود در مسابقات مختلف اشاره کرد که شامل رتبه اول مسابقات دانشآموزی، کسب رتبه چهارم کشوری سال گذشته، رتبه اول مسابقات گروهی بسیج و رتبه اول سفیران نور بوده است.
این حافظ قرآن کریم در پایان، خطاب به جوانان گفت: همه جوانان باید به سمت حفظ قرآن بیایند؛ چون بهترین راهنما و الگویی است که میتوانند از آن تأثیر بگیرند. با ورود به عرصه حفظ، بحث روخوانی و تجوید قوی میشود و در کنار آن میتوان تدبر در تفسیر و ترجمه مفاهیم را نیز انجام داد.
انتهای پیام