صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۳۱۶۱۳۵
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۴ - ۱۴:۱۰
وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد

علیرضا کاظمی، رئیس کمیسیون آموزش عمومی قرآن کشور گفت: با ایجاد سامانه جامع آموزش عمومی قرآن، همه دستگاه‌های اجرایی موکلف به انجام فعالیت در امر آموزش عمومی قرآن، می‌توانند اطلاعات و فعالیت‌های خود در این راستا را در این سامانه، به جهت اطلاع و مراجعه دیگر سازمان‌ها و نهادها بارگذاری کنند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، علیرضا کاظمی؛ وزیر آموزش و پرورش و رئیس کمیسیون تخصصی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور با حضور در شصت و پنجمین جلسه این کمیسیون که پیش از ظهر امروز سه‌شنبه 20 آبان در ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، با قدردانی از تلاش ساعی دبیرخانه این کمیسیون طی قریب به یک سال فعالیت پیگیر در حوزه مأموریت‌های محوله گفت: از جمله دستاوردهای فعالیت یک‌ساله این کمیسیون در ساختار جدید، ترسیم نقشه‌ای جامع برای آموزش عمومی قرآن کشور بوده است.

وی ادامه داد: مسئولان دبیرخانه کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور در طول سال گذشته فعالیت خود، با تشکیل ساختار جدید مورد نیاز که از پشتوانه نظری و فکری کمیته‌های تخصصی برخوردار است و همچنین در یک حرکت مبتکرنه که هیئت اندیشه‌ورزی نیز به موازات آن تشکیل شده است، توانسته‌اند بستر را برای ایجاد شبکه آموزش عمومی قرآن در استان‌های کشور فراهم کنند.

کاظمی تصریح کرد: با ایجاد این ساختارهای نوگرایانه و جدید شاهد هستیم که در طول یک سال فعالیت این کمیسیون محتواهایی مؤثر در جهت اشاعه آموزش عمومی قرآن در کشور، تولید و عرضه شود که البته همچنان در آغاز راه هستیم و تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

وزیر آموزش و پرورش به ظرفیت بکر و مؤثر موجود در مهدهای کودک و پیش‌دبستانی اشاره کرد و گفت: یکی از بسترهای مساعد برای بسط و گسترش شبکه آموزش عمومی قرآن، مهدهای کودک و مقاطع پیش‌دبستانی هستند که در این زمینه بارها تأکید کرده‌ایم سازمان تعلیم و تربیت کودک به عنوان متولی این بخش باید در زمینه راه‌اندازی کارگروه تخصصی آموزش قرآن این مقطع سنی کوشا باشد.

رئیس کمیسیون تخصصی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور در ادامه گفت: از جمله حوزه‌های مورد تأکید در گسترش کمی و کیفی مسئله آموزش عمومی قرآن دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی است؛ من این دو حوزه به انضمام سازمان تعلیم و تربیت کودک را حوزه‌های پیشران در آموزش عمومی قرآن می‌دانم که باید با استفاده از محتواهای چندرسانه‌ای نوظهور و جدید، افق روشنی را در زمینه آموزش عمومی قرآن برای آنها، والدین و خانواده‌هایشان فراهم کنیم.

وی تأکید کرد: بعد از مشخص شدن ساختارها و بسترهای مورد نظر، اقدام دیگری که باید این کمیسیون به دنبال آن باشد، برنامه‌ریزی عملیاتی و اجرایی است. در واقع این کمیسیون باید مرجع دریافت برنامه قرآنی دستگاه‌های مخلف تصمیم‌ساز و اجرایی کشور باشد. آنها باید برنامه‌های خود را براساس ظرفیت‌های موجود، منابع انسانی و مالی که در اختیار دارند برای کوتاه‌مدت و بلندمدت تبیین کنند تا کمیسیون در مقاطع تعیین‌شده، در زمینه مطالبه‌گری از آنها اقدام کند.

کاظمی با اشاره به اینکه اجرای صرف برنامه‌های مورد نظر ملاک موفقیت این کمیسیون نیست، گفت: در گام بعدی باید رصد و پایش در دستور کار قرار گیرد. شاید اقدامات مؤثری در این زمینه به انجام رسیده باشد اما به دلیل نبود یک سامانه جامع اطلاع‌رسانی، باقی متولیان امر آموزش عمومی قرآن از آن بی‌اطلاع باشند؛ در نتیجه نیازمند ایجاد یک سامانه جامع در زمینه آموزش عمومی قرآن کشور هستیم.

رئیس کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور در پایان افزود: ایجاد سامانه جامع آموزش عمومی قرآن که این کمیسیون هر چه سریعتر باید در ساماندهی آن کوشا باشد، مرجعی را فراهم می‌آورد که در آن همه اقدامات صورت گرفته از سوی نهادهای قرآنی، دستگاه‌های حکومتی و اجرایی در این زمینه بارگذاری و به‌روز رسانی شود که هم الگویی تشویقی برای سایر دستگاه‌ها درباره اقدامات قرآنی و پررنگتر شدن آنها را فراهم می‌آورد و هم با توجه به امکانات، کمبودها و کاستی‌ها هر کدام که مانع و چالشی را برای رسیدن به اهداف مورد نظر موجب می‌شود، احصاء و در جهت رفع آنها تلاش خواهد شد.

انتهای پیام