صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۳۱۶۴۲۱
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۴ - ۱۴:۲۹

نیروهای امنیتی مصر احمد السمالوسی، جوان بلاگر و صاحب ویدئو قرائت قرآن در موزه بزرگ این کشور را بازداشت کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از القاهره، این ویدئو در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و السلمالوسی را در حالی نشان می‌دهد که مقابل تعدادی از مجسمه‌های فراعنه در داخل موزه بزرگ مصر ایستاده و با تلاوت آیاتی از قرآن از سوره غافر درباره داستان حضرت موسی(ع) با فرعون، درباره کفر و شرک فرعونیان سخن می‌گوید.

این جوان مصری در این ویدئو با صدای بلند آیات قرآن را تلاوت کرده و باعث حیرت تعدادی از بازدیدکنندگان و کارکنان موزه شده است.

مقامات مربوطه در حال بررسی این ویدئو هستند تا با شناسایی هویت این مرد جوان، انگیزه‌ها، زمان ضبط ویدئو و شرایط او را بررسی کنند.

در همین راستا، وزارت گردشگری و آثار مصر تأکید کرد که اگرچه این اقدام از نظر شرعی تخلف محسوب نمی‌شود، اما از نظر فرهنگی و تمدنی، ناسازگار با فضای علمی و تاریخی موزه تلقی می‌شود. موزه بزرگ مصر، بزرگ‌ترین موزه جهان است که به تمدن مصر باستان اختصاص دارد و استفاده از آن به‌عنوان پس‌زمینه برای جذب مخاطب در شبکه‌های اجتماعی، رفتاری غیرقابل قبول دانسته شده است.

واکنش مقام دینی مصر

هشام ربیع، دبیر فتوا در دارالافتاء مصر در واکنش به انتشار این ویدئو گفت: تلاوت قرآن از بزرگ‌ترین عبادات برای تقرب به خداوند است که دل‌ها را روشن می‌کند و به روح‌ها آرامش می‌بخشد.

وی با اشاره به اینکه تلاوت قرآن در هر مکانی که شایسته عظمت آن باشد، جایز است، به آیه«فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنْه: پس هر چه از قرآن میسر است بخوانید» (آیه 20 سوره مزمل) استناد کرد.

هشام ربیع در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: تبدیل این نوع عبادت به ابزاری برای خودنمایی یا فخرفروشی بر مردم، بیانگر انحراف از هدف آن است؛ چرا که اصل در عبادت، اخلاص است، نه جلب توجه یا ارسال پیام‌های ضمنی.

وی گفت: تصویر کسی که قرآن می‌خواند، گویی که او حق مطلق در محیطی مملو از انسان‌های غافل است، عبادت را از یک رابطه پنهانی بین بنده و پروردگارش به یک خودنمایی علنی با هدف جلب توجه و ایجاد احساس کمبود در دیگران تبدیل می‌کند و این روند خطری برای جوهره ایمان و روح عبادت است.

قرآن برای نکوهش نیست

ربیع همچنین بیان کرد: خطر این واقعه زمانی بیشتر می‌شود که آیاتی با مفاهیم خاص، مانند داستان موسی(ع) با فرعون، انتخاب شده و در موزه بزرگ مصر تلاوت می‌شود که این عمل این مسئله را القا می‌کند که مکانی که تاریخ و تمدن یک امت را در خود جای داده، «خانه شرک» است؛ در حالی که این حرکت، بی‌احترامی به قرآن کریم و گناهی بزرگ است.

این عالم مصری با استناد به آیه 231 سوره بقره «وَلَا تَتَّخِذُوا آيَاتِ اللَّهِ هُزُوًا: و آيات خدا را به ريشخند مگيريد» تأکید کرد: به کاربردن آیات خدا برای سرزنش یا محکوم‌کردن، انحراف از هدف نهایی آن است. قرآن کتاب هدایت و رحمت است، نه وسیله‌ای برای سرزنش یا محکوم‌کردن.

وی همچنین گفت: ما باید با خرد و اخلاق خود، سفیران دینمان باشیم و عبادت خود را خالصانه برای خدا و دور از نور دوربین‌ها و صحنه‌های نمایش انجام دهیم. در اطاعت خود فروتن و با برادران خود مهربان باشیم، زیرا همه ما به رحمت یک پروردگار امیدواریم.

انتهای پیام