به منظور بررسی جایگاه حضرت زهرا(س) در منظومه مهدوی و معرفی ایشان به عنوان الگویی کامل برای منتظران، خبرنگار ایکنا از همدان، با حجتالاسلام والمسلمین علیرضا یوسفی راستگو، متخصص حوزه مهدویت در همدان گفتوگویی کرده است که مشروح آن را در زیر میخوانیم:
جایگاه حضرت زهرا(س) در منظومه مهدویت از اهمیت ویژهای برخوردار است و در منابع روایی و مهدوی به صورت برجسته تبیین شده است.
به عنوان نمونه حضرت زهرا(س) به عنوان مادر امام زمان(عج) و یکی از بزرگترین شخصیتهای تاریخ اسلام، در منظومه مهدویت نقش محوری دارد. ایشان به عنوان واسطه اصلی انتقال فضایل و تربیت امام زمان مطرح هستند.
در روایات، حضرت زهرا(س) به عنوان بانویی معرفی شدهاند که زمینهساز ظهور و قیام منجی هستند و نقش تربیتی و معنوی او در شکلگیری و تکامل امام زمان(عج) بسیار مهم است.
ایشان همچنین نماد پاکدامنی، صداقت، ایثار و ایمان عمیق هستند که این ویژگیها مقدمه و زمینهساز قیام مهدوی تلقی میشود.
روایات مهدوی، حضرت زهرا(س) را به عنوان الگوی کامل صبر، امید و انتظار معرفی میکنند. ایشان در طول عمر خود با سختیها و مشکلات فراوان روبرو بودند اما هرگز امید خود را نسبت به وعده الهی و ظهور منجی از دست ندادند.
حضرت زهرا(س) نماد ایمان قوی و انتظار فعال است؛ یعنی نه تنها منتظر بودند بلکه با عمل و رفتار خود زمینهساز تحقق وعده خداوند شدند.
ایشان به عنوان بانویی که با تمام وجود در راه خدا و ولایت قدم برداشتند، نمایانگر ویژگیهایی هستند که هر منتظر واقعی باید داشته باشد، از جمله صبر، استقامت، وفاداری و ایمان به تحقق وعده الهی.
به طور خلاصه، حضرت زهرا (س) در منظومه مهدویت نقش مادر، مربی و الگوی کامل منتظران را ایفا میکنند و به همین دلیل در روایات به عنوان نمونه و کاملترین الگوی انتظار معرفی شدهاند. این جایگاه موجب میشود که منتظران ظهور از سیره و رفتار ایشان درس بگیرند و در مسیر انتظار و آمادگی برای ظهور امام زمان (عج) قرار گیرند.
حضرت زهرا(س) به عنوان مظلومترین شخصیت تاریخ اسلام شناخته میشود. تنها دختر بزرگترین پیامبر الهی که طبق وصایای نبی معظم و تصریح آیات قرآن کریم باید مورد تکریم و احترام فراوان قرار میگرفت مورد بی مهری و ظلمهای بی شماری قرار گرفت.
ظلمهایی که به ایشان وارد شد، از جمله سلب حق فدک و عدم حمایت از حق ولایت، موجب شد ایشان به عنوان نماد مظلومیت در تاریخ معرفی شودوبا خروج جامعه از مسیر درست تاریخ این غربت و مظلومیت منجربه غیبت آخرین حجت الهی گردید تا مردم عصر غیبت آمادگی تحمل ولایت و رشد در دوران حضور امام را کسب نمایند.
عصر غیبت امام زمان(عج) به عنوان دورهای شناخته میشود که امام معصوم از دیدگان مردم پنهان است و جامعه اسلامی در غربت و بیسرپرستی معنوی قرار دارد.
در روایات متعدد آمده است که این دوران، دوران غربت، مظلومیت امام و دوران انتظار ظهور اوست و البته این مظلومیت ریشه در صدر اسلام دارد. فرمودند «کَما کانَت فاطِمَةُ(س) مَظلُومَةً، فهَذِهِ أُمَّةٌ مَظلُومَةٌ» (بحارالأنوار، ج۵۲، ص۲۴۱) یعنی به دلیل اینکه فاطمه مظلومه بود، این این امت نیز مورد ظلم قرار گرفت.
بزرگترین ظلمی که غاصبان ولایت انجام دادند به تعبیر امام علی علیه السلام «صد عن سبیل الله» بود یعنی راه درست حرکت امت اسلامی را که منجر به سعادت دنیا و آخرت می شد را به خاطر دنیا طلبی مسدود کردند
این اتفاق تلخ وکشنده تاریخی با مظلومیت حضرت زهرا(س) به عنوان مادر امام زمان(عج) اتفاق افتاد. بنیان ظلم ستم، به جامعه اسلامی که درآنجا نهاده شد و زمینهساز و پیشنمایشی از مظلومیت و غربت جامعه در عصر غیبت شد.
این رابطه به گونهای است که ظلمی که به فاطمه زهرا (س) شده، ادامه دارد و در دوران غیبت امام زمان (عج) به صورت جمعی و گستردهتر در جامعه اسلامی نمود دارد.
همچنین، روایات بیان میکنند که مادامی که ظلم به حضرت زهرا (س) فراموش نشود و یاد مظلومیت ایشان زنده باشد، امید به ظهور و رفع ظلمها وجود دارد.
در حدیث معروف پیامبر(ص) در وصف فاطمه مظلومه(س) «فاطمة بضعة منی من آذاها فقد آذانی» که در منابع اهل سنت مانند صحیح بخاری و مسلم نیز آمده است پیامبر اسلام هشدار دادند که اذیت دختر معصومهاش آزار واذیت ایشان است و طبق قرآن کریم اذیت کنندگان به پیامبر مشمول لعنت خدا و محرومیت از لطف الهی میشوند و ولایت مصداق بارز و مهم از لطف الهی برای جامعه اسلامی است و نبود امام یعنی مظلومیت ایشان و ظلم در حق جامعه.
به طور کلی، مظلومیت فاطمی نه تنها یک واقعه تاریخی است بلکه نمادی از مظلومیت و غربت جامعه در عصر غیبت امام زمان(عج) محسوب میشود و این دو مفهوم به صورت پیوسته در منابع دینی بیان شدهاند.
حضرت زهرا(س) در دفاع از ولایت بهعنوان الگوی کامل منتظران ظهور، رفتارهای برجسته و نمونهای ارائه دادند که نشاندهنده ایمان عمیق، شجاعت و پایبندی به حق بود. پس از رحلت پیامبر اکرم(ص)، ایشان با استقامت و صراحت تمام از حق ولایت و امامت حضرت علی(ع) دفاع کردند و در مقابل ظلمها و بیعدالتیهایی که در حق اهل بیت روا داشته شد، ایستادگی کردند. حضرت زهرا(س) با خطبهها، بیانی قاطع و اقداماتی همچون دفاع از حق فدک، نشان دادند که انتظار ظهور منجی با سکوت و انفعال ممکن نیست، بلکه نیازمند موضعگیری فعال، آگاهیبخشی و حفظ حقوق اهل بیت است.
منتظر نمیتواند مجاهد نباشد، جهاد در مراتب و مراحل مختلف، جهاد تبیین، جهاد با مال، جهاد با جان در هرکجا هرکدام از این مجاهدتها نیاز بود منتظر فاطمی باید در میدان باشد کما اینکه زهرای مرضیه به عنوان الگوی تام و تمام یک مومن بود، آنجاکه تبیین و بیان لازم بود خطبه خواند، آنجا مال لازم بود تقدیم کرد و آنجا که جان بود در طبق اخلاص نهاد خود اولادش را تقدیم اسلام کرد و فرزندانش را نیز اینگونه تربیت کرد که برای اعتلای اسلام ناب محمدی از دادن آنچه دارند مضایقه نکرده و مجدانه و مجاهدانه قیام لله نمایند.
این رفتار حضرت زهرا(س) به منتظران ظهور میآموزد که انتظار واقعی، همراه با عمل، دفاع از حق و حفظ ارزشهای ولایی است.
ایشان نشان دادند که یک منتظر باید با ایمان راسخ، صبر و مقاومت در برابر ظلم، راه را برای تحقق عدالت الهی و ظهور امام زمان(عج) هموار کند. به همین دلیل، حضرت زهرا(س) الگویی تمامعیار برای منتظران هستند که با پیروی از سیره ایشان میتوانند در مسیر انتظار فعال و مؤثر گام بردارند.
مهمترین شاخصهای «سبک زندگی فاطمی» که جامعه را به سمت ظهور امام زمان (عج) نزدیک میکند، در ابعاد اخلاقی، اجتماعی و عبادی قابل تبیین است. نخست، توجه به تقوا و پاکدامنی که حضرت زهرا (س) آن را با سیره زندگی خود بهخوبی به نمایش گذاشتند، از جمله پایههای اصلی این سبک زندگی است. ایشان نماد صداقت، ایثار، تواضع و دوری از مظاهر دنیا بودند که این ویژگیها موجب تربیت فردی و اجتماعی سالم و معنوی میشود و زمینهساز جامعهای عدالتمحور و منتظر ظهور است.
دوم، حفظ وحدت و پیروی از ولایت اهل بیت (ع) از دیگر شاخصههای مهم سبک زندگی فاطمی است. حضرت زهرا (س) با دفاع قاطع از ولایت امام علی (ع) و پایبندی به حق، مسیر هدایت و انتظار فعال را نشان دادند.
سوم، اهتمام به خدمت به محرومان و ایثار در راه خدا از ویژگیهای برجسته ایشان است که جامعه را به سمت عدالت و همبستگی اجتماعی سوق میدهد.
در نهایت، صبر و استقامت در برابر سختیها و ظلمها از دیگر شاخصهای مهم سبک زندگی فاطمی است که با تقویت امید و تحمل مشکلات، زمینهساز ظهور منجی و تحقق عدالت الهی در جامعه میشود. با پیروی از این شاخصها، جامعه میتواند به سوی ظهور و تحقق ارزشهای مهدوی حرکت کند.
متأسفانه امروز با ترویج فرهنگ غربی جامعه اسلامی ما از الگوی اصیل فاطمی فاصله گرفته است.البته برای ورود به عرصه ظهور بازگشت به اصالت فاطمی که همان اصالت قرآنی و اندیشههای نبوی است کاملاً ضروری است.
در عرصههای مختلف زندگی مانند تربیت فاطمی اخلاق و مرام همسر داری، تربیت سیاسی،رفتار اجتماعی و از جمله فرهنگ حجاب و حیای فاطمی که اصل استوار زندگی یک زن مسلمان و نقطه برجسته زندگی حضرت زهرا(س) بوده است
امروز یکی از مهمترین عرصههای مورد تهاجم فرهنگی دشمنان اسلام ناب محمدی هجوم برنامه ریزی شده به نهاد مقدس خانواده و محور آن یعنی زن هستیم.
زن با نجابت از بند شیطان نفس و شیطان رجیم آزاد است و به زندگی واقعی وحیات طیبه قرآنی که حضرت زهرا آن را در عمل ترسیم کرده میرسد وگرنه نه زنی می ماند نه زندگی و نه آزادی حضرت زهرا(س) واقعا معنابخش این سه عنصر مهم است هرچیزی غیر ایشان و غیر از راه اسلام برای زنان تحمیل اسارت و بردگی نوین است.
انتهای پیام