وی همچنین ابراز امیدواری کرد که چنین برنامههایی با همکاری نهادهای فرهنگی و حمایت رسانهای ادامه یابد.
این پیشکسوت قرآنی با استناد به بیان نورانی حضرت فاطمه زهرا (س) مبنی بر محبت ایشان به تلاوت قرآن، تأمل در چهره پیامبر و انفاق در راه خدا، گفت: پیامبر اکرم (ص) در تعامل با قرآن سه کار را همزمان انجام میدادند؛ تلاوت آیات، تدبر در معانی و عمل به دستورات الهی. اما متأسفانه بخشی از جامعه اسلامی در توقف بر الفاظ گرفتار شده و از عمق قرآن فاصله گرفته است. مفاخر قرآنی زمانی اثرگذار خواهند بود که این سهگانه نبوی را الگوی عملی خود قرار دهند.
وی با توجه به فضای علمی دانشگاه، به سه ابزار اساسی شناخت جهان اشاره کرد و گفت: شناخت انسان بر سه پایه حس، علم و وحی است. حس، نخستین راه ارتباط ما با جهان است، اما محدودیت دارد. علم، خطاهای حس را اصلاح میکند و هیچ کتابی مانند قرآن به علم احترام ننهاده است.
سلیمی با اشاره به نخستین آیه نازلشده بر پیامبر اسلام (ص)، بیان کرد: نخستین واژه وحی، «اقرأ» است؛ یعنی بخوان. علم دو نوع است؛ نافع و غیر نافع. کسانی مانند پروفسور آنتونی فلو، با درک پیچیدگیهای خلقت و ساختار DNA به حقیقت بازگشتند و این نشان میدهد علم واقعی، انسان را به حقیقت نزدیک میکند.
پیشکسوت قرآنی کشورمان، وحی را فراتر از حس و علم دانست و با نقل قولی از علامه طباطبایی، توضیح داد: وحی یگانه عامل هدایت انسان به حقیقت است. علامه طباطبایی پس از سالها تدبر در قرآن میفرمودند که درهای رحمت الهی بر قلبشان گشوده شده است.
سلیمی در ادامه با تأکید بر مسئولیت سنگین دانشجویان و نخبگان قرآنی در حوزه قرآن، اظهار کرد: دانشگاهیان باید علاوه بر پیشگامی علمی، نقش ویژهای در صیانت از قرآن ایفا کنند. برای مثال در سال ۱۹۹۹ متنی جعلی با نام «الفرقان الحق» با حمایت برخی جریانهای صهیونیستی منتشر شد که ۷۷ سوره دارد و آیات مرتبط با یهود و جهاد، حذف شده بود. این متن در برخی مدارس آفریقا و حتی برخی کشورهای عربی تدریس میشود. دانشجویان ما باید هوشیار باشند و اجازه ندهند چنین تحریفاتی در جامعه اسلامی نفوذ کند.
این چهره قرآنی با اشاره به بزرگان علم و ادب که حافظ قرآن بودهاند، گفت: حافظ شیرازی، حافظ کل قرآن بود. ابنسینا، ناصرخسرو، سیدقطب و رودکی نیز در نوجوانی، قرآن را حفظ بودند. جوانان و قاریان امروز نیز باید این مسیر را ادامه دهند.
سلیمی در پایان مراسم با بیان توصیههایی اخلاقی و معنوی، گفت: نماز را بخوانیم، پیش از آنکه بر پیکر ما نماز بگذارند و قرآن بخوانیم پیش از آنکه تلاوت آن را در مجلس ختم خود بشنویم. قرآن برای زندگان نازل شده، نه مردگان. برای شادی روح شهیدان، برای روشنایی دلها و برای رشد و تعالی جامعه قرآن بخوانیم.
همایش «تقدیر از مفاخر قرآنی استان تهران» از سوی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد تربیت مدرس و معاونت فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری منطقه ۶ تهران، با حمایت و نظارت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و همکاری و مشارکت نهادها و سازمانهای مختلف فرهنگی و قرآنی برگزار شد.
انتهای پیام