صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۳۲۲۰۴۹
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۴ - ۱۰:۱۱

عضو هسته علمی موسسه کلامی احیاء همدان به بیان جایگاه حضرت زهرا(س) در قرآن پرداخت و گفت: قرآن کریم در سه ساحت به ایشان اشاره دارند. ساحت و بعد اول شخصیتی ایشان چهره‌ای ولایی است. ساحت دوم چهره اخلاقی و انسانی و ساحت سوم نیز چهره برتر در بین زنان عالم است که در این ابعاد مختلف حضرت زهرا(س) ممکن است به صورت اختصاصی و یا کمی عادی‌تر در قرآن به آن پرداخته شده باشد.

بشارت‌هایی که در قرآن کریم به اهل ایمان داده شده، حد اعلایی دارد که مخصوص حضرت زهرا(س) و اهل بیت علیهم‌السلام است. برای پی بردن به رابطه حضرت زهرا(س) و قرآن و شناخت شأن این بانوی بزرگ اسلام باید به آیه‌های قرآن کریم و حدیث و کلام پیامبر(ص) و اهل بیت علیهم السلام مراجعه کنیم. آیات فراوانی درباره ایشان نازل شده است، خبرنگار ایکنا از همدان، به منظور بررسی این آیات و جایگاه حضرت در قرآن کریم با حجت‌الاسلام والمسلمین علی الوندی، عضو هسته علمی موسسه کلامی احیا همدان گفت‌وگویی کرده است که مشروح آن را در زیر می‌خوانیم:

ایکنا _ لطفا به بیان جایگاه و اهمیت حضرت زهرا(س) در قرآن کریم بپردازید، قرآن کریم حضرت زهرا(س) را چگونه معرفی می‌کند؟

در آیات قرآن کریم هیچگاه به صورت مستقیم نامی از ائمه و حضرت زهرا(س) برده نشده است. این اشکالی است که‌ برخی به قرآن وارد می‌کنند که البته نابخردانه است چراکه سبک قرآن به این گونه است که خیلی از مطالب به صورت صریح بیان نشده اما در سنت وجود دارد و مسلمانان نیز به آن مطلب عمل می‌کنند و بر آن معتقد هستند.

خداوند در قرآن کریم درباره برخی افراد همچون حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) گرچه به صورت صریح به آنها اشاره نکرده اما ویژگی‌ها و مختصاتی را ارائه می‌دهد که انسان هرچقدر تلاش می‌کند فقط همین ویژگی را انحصارا در یک شخص می‌بیند. به عنوان نمونه وقتی خداوند آیات ولایت را در قرآن مطرح می‌کند گرچه به صورت مستقیم به حضرت علی(ع) اشاره نمی‌کند اما ویژگی‌هایی را مطرح می‌کند که فقط آنها را در حضرت علی(ع) می‌توان یافت.

حال اگر بخواهیم حضرت زهرا(س) را در آیینه‌ کلام وحی بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که قرآن کریم در سه ساحت به ایشان اشاره دارند. ساحت و بعد اول شخصیتی ایشان چهره‌ای ولایی است. ساحت دوم چهره اخلاقی و انسانی و ساحت سوم نیز چهره برتر در بین زنان عالم است که در این ابعاد مختلف حضرت زهرا(س) ممکن است به صورت اختصاصی و یا کمی عادی‌تر در قرآن به آن پرداخته شده باشد.

ایکنا _ چه آیاتی از قرآن کریم به چهره ولایی حضرت اشاره دارد؟

آیه تطهیر، آیه مباهله و آیه مباهله و حتی سوره کوثر نشانگر چهره الهی و ولایی حضرت زهرا(س) است، به عبارتی این شخصیت کسی است که از ولایت جدا نمی‌شود و به تعبیری ولایت در دامن ایشان شکل می‌گیرد و ائمه اطهار از نوادگان ایشان هستند.

درباره چهره اخلاقی نیز ما شاهد آیات سوره مبارکه انسان هستیم که آیات ابتدایی این سوره اختصاصا به ایشان و خاندان ایشان برمی‌گردد. در این آیات اشاره‌ای به روزه داری حضرت و فرزندانش به صورت سه روز متوالی دارد و سپس ایشان در هنگام افطار غذای خود را به فقیر می‌بخشند که این بیانگر یک چهره والای اخلاقی و انسانی است.

افراد بسیاری در شرایط فعلی ما در جامعه زندگی می‌کنند که ندای انسانیت سر می‌دهند و می‌گویند دین ما انسانیت است و کلیاتی از دین اسلام را بیان می‌کنند درحالی که نمود حقیقی و والای یک انسان کامل را ما در چهره حضرت زهرا(س) می‌بینیم حال آنکه افرادی که دین خود را انسانیت معرفی می‌کنند آیا حاضر هستند چنین از خودگذشتگی از خود ارائه دهند؟!

گرچه در ابعاد مختلفی که بیان شد از حضرت زهرا(س) بیانی کلی در قرآن ارائه شده اما روایات مختلفی انتصاب این آیات را به حضرت زهرا(س) تایید می‌کنند.

ایکنا _ چه آیاتی از قرآن کریم به چهره ولایی حضرت زهرا(س) اشاره دارد؟

شش آیه در این زمینه بیان شده است. اولین و مهم‌ترین آن آیه ۳۳ سوره احزاب است که آیه تطهیر نیز نامیده می‌شود که پیرامون آن روایات بسیاری از شیعه و سنی گنجانده می‌شود.

آیه ۶۱ آل عمران نیز دومین آیه در این زمینه است که آیه مباهله نامیده می‌شود و هیچ تردیدی وجود ندارد که «نساءَنا» در این آیه به حضرت زهرا(س) برمی‌گردد و همچنین آیات مودت و سوره کوثر نیز اختصاصا به ایشان اشاره می‌کنند.

همچنین آیات بسیاری وجود دارد که حضرت زهرا(س) که یک چهره برتر در بین زنان عالم نشان می‌دهد، آیه ۴۴ سوره آل عمران حضرت مریم را به عنوان یک چهره برتر در بین زنان عالم معرفی می‌کند اما روایات متعددی وجود دارد که حضرت زهرا(س) را یک شخصیت والای اخلاقی معرفی می‌کند که حتی جایگاه ایشان از حضرت مریم نیز بالاتر است و یا در آیه ۱۱ سوره تحریم خداوند از حضرت آسیه الگوسازی می‌کند اما باز هم طبق روایات حضرت زهرا(س) جایگاه والاتری از حضرت زهرا(س) نیز ارائه می‌دهد.

انتهای پیام