صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۳۲۳۶۵۱
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۴ - ۱۱:۳۸
رئیس دانشگاه تبریز:

محمدتقی اعلمی، با تأکید بر تحول رویکرد دانشگاه‌ها در قرن حاضر، وحدت حوزه و دانشگاه را نیازمند گذر از «تولید دانش طبقه‌بندی‌شده» به سمت «حل مسئله‌های واقعی جامعه» دانست و تاکید کرد: وحدت حوزه و دانشگاه باید بر پایه‌ حل مسئله باشد و این نگاه امروزه یک ضرورت است.

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، محمدتقی اعلمی، رئیس دانشگاه تبریز، امروز، 27 آذرماه، در همایش گرامیداشت وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه هنر اسلامی تبریز، با تأکید بر تحول رویکرد دانشگاه‌ها در قرن حاضر، وحدت حوزه و دانشگاه را نیازمند گذر از «تولید دانش طبقه‌بندی‌شده» به سمت «حل مسئله‌های واقعی جامعه» دانست و تاکید کرد: وحدت حوزه و دانشگاه باید بر پایه‌ی حل مسئله باشد و این نگاه امروزه یک ضرورت است.

وی با اشاره به تحولات نظام دانشگاهی در قرن بیست و یکم، اظهار کرد: در قرن بیستم، دانشگاه بر طبقه‌بندی دانش و تخصص عمیق اما محدود متمرکز بود، اما امروز با جهانی پیچیده و به هم‌پیوسته روبرو هستیم که نیازمند فهم سیستم‌ها، کار بین‌رشته‌ای و پشتیبانی از تصمیم‌سازی است.

اعلمی با تاکید بر ضرورت مسئله‌محوری در دانشگاه‌ها، گفت: بین‌رشته‌ای بودن به معنای کنار گذاشتن تخصص نیست، بلکه قرار دادن تخصص در متن مسئله‌های واقعی است. رئیس جمهور محترم نیز بر این موضوع تأکید دارند که دانشگاه‌ها باید مسائل کشور را حل کنند.

رئیس دانشگاه تبریز در ادامه، با اشاره به نقش دشمن در تضعیف سرمایه اجتماعی و ایجاد اعتراضات، خاطرنشان کرد: دشمن در جنگ 12 روزه دنبال دامن زدن به اعتراضات داخلی بود که خوشبختانه با رهبری مقام معظم رهبری و جانفشانی نیروهای مسلح ناکام ماند. اما همچنان هدف آن تضعیف سرمایه اجتماعی و ایجاد شکاف است.

وی بازسازی اعتماد عمومی و جلب مشارکت نخبگان را امری حیاتی خواند و افزود: بخش‌هایی از نسل نخبه احساس اثرگذاری نمی‌کنند و شاهد افزایش میل به مهاجرت یا کناره‌گیری اجتماعی هستیم. برای حل این مشکل، باید گفت‌وگوی مشترک بین حوزه و دانشگاه شکل بگیرد.

اعلمی با تعریف نخبه به عنوان هر فرد دارای توان تولید فکر، تعهد اجتماعی و اثرگذاری، تأکید کرد: سرمایه اجتماعی با بیانیه ساخته نمی‌شود، بلکه با رویه عادلانه و شنیده شدن ساخت می‌یابد. حوزه علمیه باید با پاسخ‌های عقلانی و متناسب با زبان نسل جدید حاضر شود و دانشگاه نیز فقط محل آموزش نیست، بلکه باید محل شنیدن و گفت‌وگو باشد.

اعلمی نقطه اتصال حوزه و دانشگاه را «پروژه‌های مشترک» در زمینه‌هایی مانند سبک زندگی، عدالت، هوش مصنوعی و فضای مجازی دانست و گفت: با تبدیل اختلاف دیدگاه‌ها به تکمیل دیدگاه‌ها می‌توان گام‌های موثری برداشت.

رئیس دانشگاه تبریز در پایان با اشاره به انتخاب استان آذربایجان شرقی به عنوان استان برگزیده در حوزه پژوهش و فناوری، این موفقیت را نتیجه حمایت‌های امام جمعه و استاندار محترم دانست و ابراز امیدواری کرد که این روند در سال‌های آینده تداوم یابد.

انتهای پیام