قرآن کریم و آموزهای رهبران دینی و حضرات معصومین(ع) برای سعادت و رستگاری و دستیابی انسانها به اعمال صالح و خیر دنیا و آخرت او را به تعلیم و تعلم و سوادآموزی و علمجویی دعوت و تشویق نموده است.
در میان شاخصهای پیشرفت، رشد و توسعه در کشورها موضوع آموزش و سوادآموزی از جایگاهی برجسته و موثر و تحولزا برخوردار است.
در پیام بلند و تاریخی حضرت امام راحل قدس سره که به مناسبت تشکیل نهضت سوادآموزی صادرشد در بخشی از آن میفرمایند: «ما باید در برنامه درازمدت فرهنگ وابسته کشور را به فرهنگ مستقل و خودکفا تبدیل کنیمایشان رسیدن به استقلال فرهنگی را در این پیام در پرتو ریشهکنی بیسوادی و آموزش تصریح میکنند.
و یا میفرمایند: «ازجمله حوائج اولیه برای هر ملتی در ردیف بهداشت و مسکن بلکه مهمتر از آنها، آموزش برای همگان است.
آموزش همگانی و فرهنگ مستقل و خودکفا از واژههای کلیدی و راهگشا در هر جامعهای است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنهای مدظله العالی سوادآموزی را یک جریان مهم فرهنگی قلمداد کردهاند و آن را جهادی بلندمدت و آیندهساز شمردهاند.
ایشان در بند اول سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش بر ریشهکن کردن بیسوادی تاکید نمودهاند.
در جمهوری اسلامی ایران توجه به یادگیری و آموزش و خواندن و نوشتن ابتدایی از روزهای نخست پیروزی انقلاب تا امروز از سیاستها و برنامههای کشور قرار دارد.
کسب توفیقات درصد بالای باسوادی و کاهش فاصله جنسیتی و مناطق شهری و روستایی و رشد آن در گروهها و ردههای سنی از بارقههای امید بوده است.
جهادگران بیادعای حوزه سوادآموزی با گذشت سالها فعالیت در تمام نقاط کشور و برای همه اقشار و اصناف با کمترین انتظار و امکانات و تجهیزات و با پایینترین دستمزد و حقالزحمه با هدف تحقق برنامههای عدالت آموزشی و فرصتهای برابرآموزشی و یادگیری با داشتن روحیه بسیجی از هیچ کوشش و تلاشی دریغ نورزیدند.
البته درکنار سایر رشد و پیشرفت کشور در عرصهها و شاخصهای علمی و پژوهشی و تولیدعلم، تکنولوژی، فن آوری، هوافضا، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، هنری و ورزشی انتظاری جز این نبوده است.
و در برابر این توفیقات برخود میبالیم و خداراشکر میکنیم و باید با همت و اراده بیشتر که در کسب آن دستاوردها شده است، نسبت به حفظ و نگهداشت آنها پرتلاشتر و متعهدتر انجام وظیفه، نظارت و کنترل بشود.
توجه به مناطق مرزی و کم برخوردار و نیمهبرخوردار، بازگشت به بیسوادی، کم سوادی میلیون هانفر، دانشآموزان تارک میان پایه تحصیلی، دانشآموزان بازمانده ازتحصیل، دانشآموزان دیرآموز و لازمالتوجه، غیرحضوری شدن مدارس، آزمونهای بین المللی، دانشآموزان مناطق مرزی، سوادآموزی اتباع، آموزش کودکان کار و کودکان فاقد سرپرست موثر و کودکان کمتوان و معلول جسمی حرکتی، سوادآموزی مهارت محور، ورود پرسرعت هوش مصنوعی و کوانتوم و اینترنت و رسانهها و سایر پیشرفتهای علمی از موضوعاتی هست که باید برای ایران قوی در برنامهها و سیاستها و حمایتها و پشتیبانیهای آموزشی و فرهنگی قوای سهگانه و سازمانها و نهادهای مربوط با نگاه باورمند قرار بگیرد.
با عنایت به تذکرات مستمر ریاست محترم جمهور در موضوع عدالت آموزشی و ایجاد فرصتهای برابر یادگیری و تحقق شعار ایران را مدرسه کنیم دو اقدام اساسی پیشنهاد میشود:
۱- توجه به کیفیت و بهبود آموزشی در تمام دورهها و پایههای تحصیلی و به خصوص محتوای آموزشی، برنامه درسی، معلم، دانش آموز و خانوادهها.
۲-ضرورت ایجاد معاونت آموزش بزرگسالان و مادم العمر در نهاد ریاست جمهوری.
انتهای پیام