صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۲۸۶۰۶۶۱
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۷
مدرس دانشگاه‌های تهران:

گروه اندیشه: امام راحل با آشتی که بین فلسفه و عرفان برقرار کرد، موجب به وحدت رسیدن این دو عنصر شد؛ همانگونه که ملاصدرا این وحدت را ایجاد کرد و امام خمینی(ره) بدون واهمه این وحدت را احیا کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، سیدعلی قادری، محقق و مدرس دانشگاه‌های تهران در نشست «نسل سوم انقلاب» که به همت معاونت فرهنگی جهاد‌دانشگاهی زنجان در باشگاه علمی ـ فرهنگی دانشجویان این نهاد برگزار شد، با اشاره به این‌که نسل سوم انقلاب نباید به نگاه کلی به شخصیت امام راحل بسنده کنند، اظهار کرد: امام خمینی(ره) شخصیتی بود که اقدامات خود، موجب بروز یک انقلاب جهان‌گیر شد و نسل سوم انقلا باید برای شناخت عمیق نسبت به این شخصیت، تمام تلاش خود را به کار گیرند.
وی افزود: در حال حاضر رابطه مقدس نسل سوم انقلاب با امام راحل، صرفاً یک دیدگاه سطحی به نسل سوم داده است و این دیدگاه سطحی موجب شده است که از شناخت جزئی امام راحل فاصله گرفته و صرفاً نگاه کلی به امام خیمینى(ه) و اندیشه‌های ایشان داشته باشند.

زهد امام راحل از عرفان ایشان جدا بود
قادری تصریح کرد: نسل سوم زمانی می‎تواند از نگاه کلی به جزئی در حوزه شناخت امام راحل برسد که شناخت جامعی از عرفان، فلسفه، اخلاق، زندگی و سیاست امام(ره) پیدا کند، چراکه امروزه بسیاری به دلیل عدم شناخت از عرفان امام(ره)، زهد را معادل عرفان ایشان قرار می‎دهند، در حالی‌که امام خمینی(ره) خط عرفان و زهد را از یکدیگر جدا کرده بود و صحبت از عرفانی داشتند که فقط تشنگان عرفان می‎توانند به خوبی آن را درک کنند.
این مدرس دانشگاه‌های تهران یادآور شد: امام راحل با آشتی که بین فلسفه و عرفان برقرار کرد، موجب به وحدت رسیدن این دو عنصر شد؛ همانگونه که ملاصدرا این وحدت را ایجاد کرد و امام خمینی(ره) بدون واهمه این وحدت را احیا کرد.

احیای اصالت رأی در جامعه، از جمله اقدامات امام خمینی(ره) بود
وی افزود: توجه به اصالت رأی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی بود که امام راحل آن را به طور جدی در جامعه مطرح کرد، چراکه اصال رأی تنها در زمان پیامبر اکرم(ص) بازگو شده بود ولی براساس متقضیات زمان و ورود حاکمان نااهل به فوت فراموش رفته بود و بعدها امام خمینی(ره) هر فرد را در تعیین و انتخاب سرنوشت خود و جامعه و سیاست خود مسئول دانست تا با رأی خود این سرنوشت را برای خود و کشورشان معین کنند.
این محقق برجسته کشور خاطرنشان کرد: مباحث اخلاقی امام راحل بر 4 پایه استوار است که شجاعت، سخاوت، عفت و عدالت از آن جمله است.
قادری در پایان عنوان کرد: آثار امام راحل یکی از مهم‌ترین ابزارها برای پیوند نسل سوم با ایشان به شمار می‎آید که به سؤالات این نسل در خصوص امام(ره)، خط ایشان و سیاست وی پاسخ می‌دهد.