صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۴۴۱۶۴
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۴

گروه معارف ــ مسئول سازمان بسیج دانش‌آموزی سپاه انصارالمهدی(عج) استان زنجان عدم محوریت مساجد به عنوان اصلی‌ترین پایگاه اجتماعی را از چالش‌های جامعه امروز برشمرد و گفت: این در حالی است که رشد دینی جوانان از طریق ارتباط با روحانیت و مکان معنوی شکل می‌گیرد.

هادی توفیقی، مسئول سازمان بسیج دانش‌آموزی سپاه انصارالمهدی(عج) استان زنجان در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، اظهار کرد: با صدور فرمان تاریخی امام خمینی(ره) مبنی برتشکیل ارتش 20 میلیونی در سال 58، دفاتر بسیج مدارس همگام با تشکیل بسیج در ادارات، کارخانجات، اصناف و ... با همت فرهنگیان و دانش‌آموزان انقلابی، با هدف جذب و آموزش نظامی دانش‌آموزان تشکیل شد.

وی با اشاره به اینکه پس از تهاجم رژیم بعث عراق به ایران اسلامی این دفاتر نقش مهمی در پشتیبانی و تامین رزمندگان جبهه‌های حق علیه باطل در 8 سال دفاع مقدس ایفا کرد، یادآور شد: اعزام 550 هزار نفر دانش‌آموز به جبهه‌ها و تقدیم 36 هزار شهید دانش‌آموز و 4900 شهید فرهنگی خود گویای حضوری پر شور و جانانه در دفاع از نظام مقدس جمهوری اسلامی و تمامیت ارضی کشور است.

این مسئول ادامه داد: پس از پایان دفاع مقدس و در سال 1375 نیز با تصویب قانون تشکیل و توسعه  بسیج دانش‌آموزی در مجلس شورای اسلامی و تدوین و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی آن توسط هیئت وزیران، بسیج دانش‌آموزی به عنوان قاعده هرم و دروازه ورود به بسیج، در مدارس توسعه یافته و با سیاست دانش‌آموز محوری در راستای تعمیق معنویت و ارتقای بصیرت سیاسی جامعه هدف تلاش کرده و حضوری فعال در عرصه‌های مورد نیاز از جمله علمی، فرهنگی، سازندگی، مقابله با جنگ نرم دشمن و به‌ویژه در جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت داشته است.

مسئول سازمان بسیج دانش‌آموزی سپاه انصارالمهدی(عج) استان زنجان به تعامل اقشار مختلف بسیج و کانون‌ها برای پیشبرد بهتر اهداف تأکید کرد و گفت: مسجد مکانی مقدّس است که علاوه بر دعا و نیایش و عبادت، می‌تواند کانون تعلیم و تربیت و فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی نیز باشد و در طول تاریخ اسلام به عنوان پایگاه تحولات سیاسی، اجتماعی و حتی نظامی ایفای نقش کرده است.

وی بیان کرد: یکی از کارکردهای مهم مساجد کاربری آن در خصوص امور تربیتی و آموزشی است. این مکان با کارکردهای زیادی که دارد می‌تواند والدین و تمامی دست‌اندرکاران تربیت را کمک کرده و راه‌گشای بسیاری از مشکلات تربیتی آنان به شمار رود و از این طریق می‌تواند استعدادهای فطری خداجویانه کودکان و نوجوانان خود را بیدار نگه‌داشته و باعث تقویت باورهای مذهبی و اعتقادی آنان شود.

توفیقی غلبه توجه به آموزش در مقابل پرورش، عدم پاسخ گویی کافی در مسائل دینی، ضعف در الگو‌دهی مناسب برای دانش‌آموزان به خصوص در زمینه کمالات روحی و اخلاقی، مسئولیت نداشتن دانش‌آموزان در امور فرهنگی را از ضعف‌های سیستم‌های آموزشی برشمرد و افزود: البته در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به همه این موارد پرداخته شده است که باید در جهت اجرایی شدن آن کمک کرد.

وی با اشاره به اینکه مسجد محل حضور و تلاقی همه نسل‌هاست، تصریح کرد: رشد دینی جوانان از طریق ارتباط با روحانیت، معارف دینی و مکان معنوی مسجد به عنوان پایگاه دین از نقاط قوت مسجد است که می‌تواند در طرح‌هایی همچون پیوند مسجد و مدرسه مورد توجه قرار گیرد.

این مسئول عدم محوریت جایگاه مسجد در جامعه، عدم حضور بسیاری از والدین در مساجد، الگو‌گیری جوانان از بعضی هم سن و سالان خود که از رفتن به اماکن مذهبی خودداری می‌کنند، حضور کم رنگ معلمین و مربیان در مساجد، عدم استفاده از شیوه‌های مناسب برای جذب جوانان به مساجد، نا آشنایی به وظیفه و تکلیف و احساس گناه از لغزش گذشته، عدم نشاط و شادابی کافی در بسیاری از مساجد و به‌روز نبودن بسیاری از برنامه‌ها، کمبود برنامه‌های ویژه کودکان و نوجوانان و کمبود تجهیزات فرهنگی بسیاری از مساجد را از جمله موارد مهم در کاهش حضور جوانان و نوجوانان در مساجد برشمرد.

مسئول سازمان بسیج دانش‌آموزی سپاه انصارالمهدی(عج) استان زنجان تصریح کرد: بهره‌گیری بهتر از نمازگزاران و نیروی انسانی مومن، متعهد و متخصص، برگزاری کلاس‌های آموزشی، فرهنگی، هنری فی مابین مسجد و مدرسه مجاور، برگزاری مشترک مناسبات مذهبی و انقلابی، تعامل در مسائل اجتماعی، سیاسی و نظامی و همچنین اقامه نماز جماعت می‌تواند برای پیوند بیشتر مسجد و مدرسه مورد توجه قرار گیرد.

وی توجه به نهاد خانواده و نقش آن در تشویق فرزندان به حضور در مسجد، آشنا کردن دانش‌آموزان با فواید مسجدی شدن، استفاده از ظرفیت‌های ممکن دانش‌آموزان در ترویج فرهنگ مسجد، ارائه و معرفی الگوهای جوان در تراز انقلاب اسلامی، ارائه و معرفی دیدگاه‌های حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، آموزش مهارت‌های زندگی به جوانان و شکوفا ساختن استعدادهای آنها و بالا بردن روحیه اعتماد به نفس همچنین ایجاد ارتباط عاطفی بین مسجد، مدرسه، خانه و دانش‌آموزان، تقویت و تربیت عملی در کنار نصیحت و گفتار، پاسخگویی شفاف و علمی به پرسش‌ها و شبهات جوانان را از جمله راهکارها برای تشویق جوانان به مساجد خواند.

توفیقی از دیگر فعالیت‌های اثرگذار برای جذب جوانان به مسجد به انتخاب امام جماعت جوان، صبور، مشاور و خلّاق برای مساجد، توجیه هیئت امنا، تشریح برنامه‌ها و مشارکت دادن فعال آنان در فعالیت‌ها، تشویق فرزندان با هدایا و جوایز به خاطر حضور در مسجد و شرکت در نماز جماعت، برگزاری مسابقات و فعالیت‌های علمی و فرهنگی متنوع خصوصاً کتاب‌خوانی، اعتکاف علمی و رفع اشکال درسی در مساجد، شناساندن آثار نماز و حضور در مسجد به فرزندان با کمک رسانه‌های جمعی و گنجاندن چنین مطالبی در کتب درسی توسط آموزش ‌و پرورش اشاره کرد.
انتهای پیام