صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۵۵۵۴۶
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۳

گروه بین‌الملل ــ شبکه تلویزیونی «MBC» متعلق به حکومت سعودی به زودی پخش سریالی درباره امپراتوری عثمانی را آغاز می‌کند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی فایوپیلارز، شبکه تلویزیونی MBC  پخش سریال «ممالک النار» (سلطنت‌های آتش) را با موضوع «ستمگری حکومت عثمانی و تاریخ خونبار این امپراتوری» از 17 نوامبر (26 آبان) آغاز می‌کند.

در تبلیغات این سریال محتوای آن درباره «بیداد عثمانیان علیه عرب‌ها» و «مظالم، جنایات و تاراج تاریخ عرب» ذکر شده است.

این سریال درباره اواخر دوره ممالیک یعنی دوره سلطان «تومان بی» در قاهره همزمان با سلطنت سلطان سلیم اول امپراتور عثمانی و سقوط سلسله ممالیک به دست عثمانیان در اوایل قرن 16 میلادی است.

کارگردان این سریال «بریتون پیتر وبر» است که پیش از این فیلم‌هایی همچون «دختری با گوشواره مروارید»، «قیام هانیبال» و «امپراتور» را ساخته است.

«یاسر حریب»، تهیه‌کننده این سریال، می‌گوید: ما مفتخریم که پخش سریال ممالک النار را، که امیدواریم آغازگر مرحله تازه‌ای در سریال‌سازی عربی باشد، اعلام کنیم و افتخار می‌کنیم که پخش آن از شبکه ‌MBC‌ انجام می‌شود.

این نخستین جنگ تلویزیونی بین ترکیه و عربستان نیست. شبکه ‌MBC سال گذشته و در جریان تنش میان آنکارا و ریاض اعلام کرد که پخش همه سریا‌ل‌های ترکی را متوقف می‌کند. این اقدام در پی وقوع بحران منطقه‌ای انجام شد که با تحریم قطر، متحد ترکیه، از سوی عربستان و متحدانش صورت گرفت. سعودی‌ها همچنین ترکیه را به حمایت از اخوان المسلمین، که عربستان آن را سازمانی تروریستی می‌داند، متهم می‌کنند.

دوران حکومت عثمانی بر سرزمین‌های عربی از سال 1517 میلادی آغاز شد و تا سال 1918 ادامه داشت. طی این مدت میزان تسلط عثمانی‌ها بر این سرزمین‌ها با توجه به قدرت یا ضعف حکومت مرکزی عثمانی متفاوت بود. در قرن شانزدهم عثمانی‌ها دریای سرخ و بخش‌هایی از حاشیه خلیج فارس (حجاز، عسیر و الاحسا) را به قلمرو خود الحاق کردند و مدعی حاکمیت بر این منطقه شدند. دلیل این اقدام خنثی کردن تلاش‌های پرتغالی‌ها برای حمله به دریای سرخ و از آنجا به حجاز و اقیانوس هند بیان می‌شد. در اوایل قرن بیستم آل سعود با کمک انگلیسی‌ها توانست عثمانی‌ها را از خاک عربستان بیرون براند.
 
انتهای پیام