صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۹۴۱۰۴
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۹
نوآمدهای کرونا در جهان؛

شرکتی چینی واکسنی برای درمان کووید ۱۹ توسعه داده که از ابتلای نوعی از میمون‌ها به این ویروس جلوگیری کرده در همین حال معاون منطقه‌ای آسیا اقیانوسیه یاتا اعلام کرده که ایرلاین‌ها در وضعیت تلاش برای بقا به‌سر می‌برند، آنها با سوزاندن 61 میلیارد دلار پول نقد در سه ماهه دوم 2020 با بحران نقدینگی روبه‌رو هستند.

به گزارش ایکنا؛ برای نخستین بار یکی از واکسن‌های کووید ۱۹ در حال توسعه از ابتلای میمون‌های ماکاک ریزوس به ویروس کرونا جلوگیری کرده است. این واکسن بر اساس فرمولاسیونی قدیمی و شامل نسخه شیمیایی و غیرفعال ویروس تولید شده است. واکسن مذکور هیچ عوارضی در میمون‌ها ایجاد نکرد.

محققان شرکت Sinovac Biotech (یک شرکت خصوصی چینی) دو دوز مختلف از واکسن کووید ۱۹ را به ۸ میمون ماکاک دادند. ۳ هفته بعد ویروس SARS-CoV-۲ به ریه میمون‌ها منتقل شد اما در بدن هیچکدام عفونت وسیع رصد نشد.

میمون‌هایی که دوز بالاتری از واکسن را دریافت کردند، نسبت به ویروس واکنش بهتری نشان دادند. ۷ روز پس از انتقال ویروس به بدن این حیوانات، محققان هیچ اثری از آن در ریه یا pharynx میمون‌ها رصد نکردند. حیواناتی که دوز کمتری دریافت کردند به عفونتی کنترل شده، مبتلا شدند.

آزمایش بالینی این واکسن در ۱۶ آوریل آغاز شده است. گزارش محققان در ۱۹ آوریل در سرور bioRxiv منتشر شده است.

روند صعودی ابتلا به کرونا در آمریکا

شمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا در آمریکا روند صعودی و بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی نیوز بریک، تعداد جان باختگان ویروس کرونا در آمریکا به ۵۲ هزار و ۱۱۴ تن و شمار افراد مبتلا به ۹۲۶ هزار و ۷۶۲ نفر افزایش یافته است.

بر اساس این آمار، بیشترین مبتلایان و آمار مرگ ناشی از کرونا در ایالت نیویورک است.

تاکنون ۲۱ هزار و ۴۳۰ نفر در نیویورک براثر ابتلا به کرونا فوت شده‌اند و ۲۷۹ هزار و ۳۱۴ نفر هم مبتلا شده‌اند.

ابتلای یک اسیر فلسطینی به کرونا

در نتیجه سیاست اهمال پزشکی رژیم صهیونیستی در زندان‌های این رژیم، ویروس کرونا بالاخره به صفوف اسرای فلسطینی نیز رسید. بر اساس این گزارش، سازمان زندان‌های رژیم صهیونیستی اعلام کرد که یک اسیر فلسطینی به ویروس کرونا مبتلا شده است.

در همین راستا، رئیس هیئت امور اسرا و آزادگان فلسطین از ابتلای «محمد ماجد حسن»، اسیر ۲۱ ساله فلسطینی در زندان مسکوبیه به ویروس کرونا خبر داد.

این در حالی است که پیش‌تر گزارش‌های متعددی در خصوص اهمال پزشکی رژیم صهیونیستی در زندان‌های این رژیم منتشر و گفته شده بود که مقامات تل‌آویو به‌صورت عامدانه برای شیوع کرونا در صفوف اسرای فلسطینی تلاش می‌کنند.

 بحران کرونا در اراضی اشغالی

افزایش روزافزون شمار صهیونیست‌های مبتلا به کرونا موجب بروز بحران در اراضی اشغالی شده است و در حال حاضر موارد جدیدی از ابتلا به کرونا نزد صهیونیست‌ها به ثبت رسیده است.

بنابراین، شمار صهیونیست‌های مبتلا به کرونا به ۱۵ هزار و ۵۸ نفر افزایش یافته است. این در حالی است که تعداد فوتی‌های صهیونیست ناشی از ابتلا به کرونا به ۱۹۴ نفر افزایش یافته است.

گفتنی است، این آمار در حالی است که پیش‌تر مقامات صهیونیست فاش کردند شمار دقیق مبتلایان به کرونا ۲۰۰ هزار نفر است.

فشار اقتصادی و افزایش قربانیان کرونا در انگلیس

وزارت بهداشت انگلیس روز جمعه اعلام کرد طی 24 ساعت گذشته 684 مورد مرگ‌ومیر بر اثر ابتلا به کرونا در بیمارستان‌های این کشور رخ داده است و با احتساب موارد مرگ‌ومیر بر اثر کرونا در انگلیس طی 24 ساعت گذشته، شمار قربانیان ویروس کرونا در این کشور طبق آمارهای رسمی به بیش از 19500 نفر رسیده است.

روز چهارشنبه نشریه انگلیسی «فایننشال تایمز» با استناد به آمارهای دفتر ملی آمار انگلیس (ONS) فاش کرد که با احتساب بیمارانی که خارج از بیمارستان‌های این کشور بر اثر ابتلا به کرونا جان باخته‌اند، شمار قربانیان ویروس کرونا در انگلیس به بیش از 41 هزار نفر می‌رسد. انگلیس در زمان حاضر از لحاظ تعداد موارد مرگ‌ومیر بر اثر ابتلا به کرونا (طبق آمارهای رسمی) پس از کشورهای آمریکا، ایتالیا، اسپانیا و فرانسه در رتبه پنجم جهان قرار دارد.

این در حالی است که دولت انگلیس تاکنون از بحث و گفت‌وگو درباره برنامه‌های خود برای رفع محدودیت‌های تردد و کسب و کار خودداری کرده است، اما با افزایش شواهدی مبنی بر وقوع یک فاجعه اقتصادی دولت انگلیس تحت فشار فزاینده قرار گرفته است.

ابتلای قطعی ده‌ها پناهجو به ویروس «کووید-۱۹» در جنوب یونان

 گزارش‌ها حاکی از آن است که ۴۷۰ پناهجو در جنوب کشور یونان در یک هتل تحت قرنطینه قرار گرفته اند.

با تأیید ابتلای قطعی حدود یک سوم این افراد به ویروس کرونا، به نگرانی‌ها در خصوص شیوع بیشتر این ویروس در سایر اردوگاه‌های پناهجویان در یونان دامن زده است.

شیوع کرونا در ناوشکن «یو اِس اِس کید» آمریکا

وزارت دفاع آمریکا با تأیید خبر ابتلای یک ملوان آمریکایی به ویروس کووید -۱۹ در ناوشکن «یو اِس اِس کید»، اعلام کرد که این ملوان به دلایل پزشکی از این ناوشکن خارج شده است. بنا به اعلام پنتاگون، دستور بازگشت این ناوشکن به بندر صادر شده است.

از صبح جمعه نیز تست کرونای ۱۷ ملوان دیگر در این ناوشکن مثبت اعلام شد و مقامات پیش بینی می کنند که در صورت معاینه خدمه، موارد بیشتری گزارش می شود.

مقامات آمریکا همچنین به خبرگزاری رویترز گفتند که بیش از «دوازده» مورد ابتلاء به ویروس جدید کرونا در این ناوشکن گزارش شده است.

گفتنی است که این ناوشکن در شرق اقیانوس آرام در حال اجرای مأموریت مبارزه با قاچاق موادمخدر است.

پنتاگون اعلام کرد که این ناوشکن «به سرعت» به بندر بازخواهد گشت تا عملیات ضدعفونی در آن انجام شود، اما هنوز روشن نیست که این ناو به کدام بندر آمریکا هدایت می‌شود.

 ایرلاین‌های جهان برای بقا تلاش می‌کنند

 اتحادیه بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی، یاتا، اعلام کرد که انتظار می‌رود درآمد ایرلاین‌های جهان از جابه‌جایی مسافر در سال ۲۰۲۰ با افتی ۵۵ درصدی یا ۳۱۴ میلیارد دلاری روبه‌رو شود.

ایرلاین‌های آسیا اقیانوسیه با بدترین افت درآمد و کاهش ۵۰ درصدی تقاضای مسافر نسبت به سال ۲۰۱۹ روبرو می‌شوند.

کونراد کلیفورد، معاون منطقه‌ای آسیا اقیانوسیه یاتا در بیانیه‌ای گفت: وضعیت در حال بدتر شدن است. ایرلاین‌ها در وضعیت تلاش برای بقا به سر می‌برند. آنها با سوزاندن ۶۱ میلیارد دلار پول نقد در سه ماهه دوم ۲۰۲۰ با بحران نقدینگی روبرو هستند.

محدودیت‌های بین‌المللی ترافیکی برای مقابله با ویروس کرونا بسیاری از هواپیماهای مسافربری ایرلاین‌های جهان را زمین‌گیر کرده است.

افزایش آمار مبتلایان در ترکیه

 وزارت بهداشت ترکیه امروز جمعه از ثبت ۱۰۹ مورد جدید فوت ناشی از ابتلاء به ویروس کرونا در این کشور خبر داد. با این حساب شمار فوتی‌ها در ترکیه به ۲ هزار و ۶۰۰ نفر افزایش یافته است.

همچنین با ثبت ۳ هزار و ۱۲۲ مورد جدید ابتلاء به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته شمار کلی مبتلایان تاکنون به ۱۰۴ هزار و ۹۱۲ نفر رسیده است.

 وزارت بهداشت ترکیه جمعه، 5 اردیبهشت از ثبت ۱۰۹ مورد جدید فوت ناشی از ابتلاء به ویروس کرونا در این کشور خبر داد. با این حساب شمار فوتی‌ها در ترکیه به ۲ هزار و ۶۰۰ نفر افزایش یافته است.

همچنین با ثبت ۳ هزار و ۱۲۲ مورد جدید ابتلاء به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته شمار کلی مبتلایان تاکنون به ۱۰۴ هزار و ۹۱۲ نفر رسیده است.

ابتلای بیش از ۱۱۷۰ نفر در عربستان طی ۲۴ ساعت

 وزارت بهداشت سعودی امروز جمعه اعلام کرد طی 24 ساعت اخیر، 1172 مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا ثبت شده است.

با ثبت موارد جدید، آمار کل مبتلایان به ویروس کرونا به 15 هزار و 102 نفر افزایش یافته است.

این وزارت همچنین از جان باختن 6 مبتلای دیگر خبر داده است.

ادعاهای ارتباط ویروس کرونا و ۵G از توییتر حذف می‌شوند

طبق قوانین جدید هر توییتی که حاوی اطلاعات تأیید نشده باشد و مردم را تشویق به فعالیت‌های مخربی کند که به زیربنای اینترنت ۵G خسارت برساند، حذف خواهد شد.

قوانین جدید تمام توئیت‌های حاوی اطلاعات جعلی اینترنت ۵G را شامل نمی‌شود. این پلت‌فرم اعلام کرده مشغول دسته‌بندی ادعاهای جعلی «تشویق مردم به انجام اقدامی» یا «تشویق به تخریب اموال عمومی» است، مانند «اینترنت ۵G باعث ابتلا به ویروس کرونا می‌شود، دکل‌های مخابراتی در محله‌تان را خراب کنید!» با توجه به شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، اخبار و نظریه‌های جعلی درباره فناوری نسل پنجم اینترنت موبایل مشکلاتی را به وجود آورده است. طی ماه گذشته در انگلیس ۵۰ مورد آتش زدن عمدی دکل‌های مخابراتی و تجهیزات دیگر ثبت شده است. آپدیت جدید سیاست‌های توییتر در حقیقت ادامه‌ای بر قوانین قبلی این پلت‌فرم درباره اطلاعات تایید نشده‌ای است که به ترس و وحشت عمومی یا ناآرامی منجر می‌شود.

تونس

وزارت بهداشت تونس طی بیانیه‌ای اعلام کرد: 4 مورد جدید آلودگی به ویروس کرونا مشاهده شده و شمار مبتلایان به 922 نفر افزایش یافت.

براساس این بیانیه تاکنون 38 نفر در تونس بر اثر کرونا جان باخته و 194 بیمار دیگر بهبود یافته اند.

لیبی

دولت لیبی نیز اعلام کرد که با شناسایی یک مورد جدید شمار افراد مبتلا به ویروس جدید کرونا در این کشور به 61 نفر رسیده و 15 بیمار بهبود یافته و 2 تن نیز جان باخته اند.

 

تهیه و تنظیم از مجید عبیداوی

انتهای پیام