صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۹۷۱۸۹
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۵
بر خط جامعه؛

ماه روز‌ه‌داری نه تنها از حجم فعالیت‌های جهادی و رزمایش‌های همدلی و مواسات نکاسته، بلکه شکوه خدمت را در بهار قرآن به اوج رسانده است؛ امروز ایرانیان، یکپارچه به کمک مؤمنانه و رسیدگی به اقشار محروم مشغول‌اند.

به گزارش ایکنا، ماه روز‌ه‌داری نه تنها از حجم فعالیت‌های جهادی و رزمایش‌های همدلی و مواسات نکاسته، بلکه شکوه خدمت را در بهار قرآن به اوج رسانده است؛ امروز ایرانیان، در آستانه پانزدهم رمضان، سالروز میلاد امام حسن مجتبی(ع) یکپارچه به کمک مؤمنانه و رسیدگی به اقشار محروم مشغول‌اند.

این هفته همچنین آمار روزانه جانباختگان بیماری کرونا، به زیر عدد 100 کاهش یافت و فاصله‌گذاری اجتماعی به قوت قبل ادامه پیدا کرد.

در بسته خبری «بر خط جامعه» برخی از مهم‌ترین اخبار گروه اجتماعی ایکنا را گردآورده‌ایم که بازخوانی آن خالی از لطف نیست:

 احداث ۳۰ مرکز بهداشتی ـ درمانی برکت در مناطق محروم

محمد مهجوری، معاون عمرانی و طرح‌های زیربنایی بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام این هفته اظهار کرد: بنیاد برکت امسال ساخت ۳۰ مرکز بهداشتی ـ درمانی شامل خانه بهداشت، پایگاه سلامت، آزمایشگاه، مرکز تجهیزات پزشکی، پایگاه اورژانس، مرکز بهداشت و مرکز جامع سلامت را در مناطق محروم و روستایی کشور در دستور کار دارد.

وی بیان کرد: بنیاد برکت در سال گذشته نیز ۴۰ مرکز جامع سلامت و خانه بهداشت را در مناطق کمتر توسعه یافته کشور به بهره‌برداری رسانده است.

معاون عمرانی و طرح‌های زیربنایی بنیاد برکت با اشاره به برخورداری ۱۹ استان کشور از خدمات این بنیاد در حوزه پروژه‌های عمرانی مرتبط با بهداشت و درمان گفت: با ساخت و تکمیل ۳۰ مرکز بهداشتی ـ درمانی بنیاد برکت در سال ۹۹، تعداد پروژه‌های بنیاد در این حوزه تا پایان سال جاری به ۱۷۰ پروژه خواهد رسید.

موفقیت طرح متفاوت هم‌نمک در توزیع ارزاق 

محمدرضا مشهدی، مدیر طرح هم‌نمک مؤسسه خیریه متوسلین به امام رضا(ع) این هفته در گفت‌وگو با ایکنا، از اجرای موفق طرح بهار همدلی هم‌نمک که طی آن ماشین‌های هم‌نمک در قالب فروشگاه‌های سیار رایگان برای کمک به تأمین مایحتاج ضروری و اقلام غذایی خانوارهای نیازمند فعالیت می‌کنند، خبر داد و گفت: ۱۰ هزار نفر از نیازمندان استان تهران و البرز توسط مؤسسه شناسایی شده و در حال ارائه کمک‌های معیشتی به این خانواده‎های آبرومند هستیم.

وی با اشاره به اینکه در توزیع اقلام غذایی به صورت بسته‌های یکسان، اقلام مشخصی برای همه خانواده‌ها در نظر گرفته می‌شود، در حالی که خانواده‌ها نیازهای متفاوتی دارند، گفت: حبوبات، ماکارونی و ... جزء اقلامی است که عموماً در بسته‌های ارزاق وجود دارد و این در حالی است که خانواده‌ها ممکن است این اقلام را در خانه داشته باشند و به کالاهای دیگری نیاز داشته باشند، به همین دلیل در این روش ماشین‌های هم‌نمک به مناطق محروم رفته و خانواده‌های شناسایی شده، اقلام مورد نیاز خود را از فروشگاه سیار هم‌نمک به صورت رایگان دریافت می‌کنند.

عرضه ماسک به قیمت مناسب در ۵۲ ایستگاه متروی تهران

فرنوش نوبخت، نایب رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه، با اشاره به اجباری شدن  استفاده از ماسک در متروی تهران گفت: از روز شنبه ۱۳ اردیبهشت‌ماه، در مرحله اول ۲۵ ایستگاه منتخب اقدام به عرضه ماسك كردند و با توجه به تقاضای شهروندان و مسافران این غرفه‌ها در ۵۲ ایستگاه متروی تهران و حومه فعال شدند.

نوبخت با اشاره به اینكه در این طرح سعی شده تا ماسک با قیمت مصوب در بیشتر ایستگاه‌های مترو عرضه شود تا در دسترس مردم قرار گیرد، گفت: برای اجرای هرچه بهتر این طرح نیازمند یاری شهروندان و مسافران هستیم. این طرح به منظور حفظ سلامتی افرادی که قصد دارند از سامانه‌های حمل و نقل عمومی درون شهری استفاده کنند، تصویب شده است.

راه‌اندازی پویش مشارکت در آزادسازی زندانیان غیرعمد

ابوالفضل میرزایی، مسئول حوزه مالی و منابع انسانی بسیج شهرداری تهران این هفته اظهار کرد: هر ساله سازمان بسیج شهرداری تهران برنامه‌های مختلف فرهنگی را برای اقشار مختلف نیازمند پایتخت اجرا می‌کند، اما امسال به دلیل شرایط ویژه جامعه و عدم برگزاری تجمع در پیشگیری از شیوع بیماری کرونا، این برنامه‌ها در قالب‌های متفاوت همچون پویش‌های فرهنگی در سراسر پایتخت در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به شعار این پویش با عنوان «کلید این زندان در دستان توست» افزود: در نظر داریم با همیاری دستان بخشنده همکاران عزیزمان در مجموعه شهرداری تهران به پدران و مادرانی که جایشان بر سر سفره‌های سحر و افطار خالی است، آزادی را هدیه دهیم.

به گفته میرزایی، با موافقت همکاران شهرداری تهران، مبلغی جزئی از فیش حقوقی این ماه کسر شده و به عمل خداپسندانه و خیرخواهانه آزادی زندانیان غیر عمد اختصاص خواهد یافت.

کمک ۳۹۰ میلیون تومانی سران قوا به ستاد دیه

اگرچه امسال خیرین در آیین‌های معنوی گلریزان حضور فیزیکی ندارند، اما همیاری آن‌ها در روزهای سپری شده از ماه مهمانی خدا به مانند سال‌های قبل همچنان تداوم دارد.

اشخاص حقیقی و حقوقی بسیاری از طریق جشن‌های گلریزان برگزار شده در شبکه‌های استانی یا جشن‌های زنده مربوط به شبکه‌های اجتماعی مبالغ نقدی خود را به حساب‌های اختصاصی این ستاد مردمی در استان‌ها واریز و رمضان امسال نیز در احسان آزادی دربندان دردمند حضور چشمگیری دارند که در شمار این کمک‌ها می‌توان به اهدای مبلغ ۲۷۰ میلیون تومانی حجت‌الاسلام روحانی، بذل کمک ۷۰ میلیون تومانی آیت‌الله رئیسی و واریز کمک ۵۰ میلیون تومانی علی لاریجانی اشاره داشت.

افزون بر این، تا به امروز مجموعه‌های متعددی چون کمیته امداد امام خمینی‌(ره) هم با واریز مبلغی معادل ۵۰ میلیون تومان، اتاق‌ بازرگانی ایران با کمک ۱۱۰ میلیون تومان و همچنین اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با تخصیص مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان در این امر خداپسندانه مشارکت داشتند.

اجاره‌بهای مستأجران بهزیستی بخشیده شد

وحید قبادی‌دانا، رئیس سازمان بهزیستی، با اعلام خبر بخشودگی کامل اجاره ‌بهای مستأجران بهزیستی، گفت: با توجه به شرایط خاصی که شیوع بیماری کووید ۱۹ در کشور و در جهان ایجاد کرده و با توجه به مسائل اقتصادی که شرکای اجتماعی سازمان با آن مواجه شده‌اند، این تصمیم توسط کمیته عالی واگذاری و نظارت بر ماده ۲۸ قانون در سازمان بهزیستی و با عنایت به مصوبه هیئت محترم وزیران گرفته شده است.

وی افزود: بر این اساس بخشودگی کامل اجاره بهای اماکن واگذار شده به مؤسسات غیردولتی همکار با سازمان بهزیستی مورد تصویب قرار گرفت که این مهم به ادارات کل بهزیستی استان‌های سراسر کشور نیز ابلاغ شده است.

بر این اساس مراکزی مانند مهدهای کودک، مراکز توانبخشی روزانه، مراکز نگهداری شبانه‌روزی افراد دارای معلولیت و سالمندان، مراکز اقامتی بازتوانی و درمان اعتیاد، مجتمع های خدمات بهزیستی و سایر مراکزی که موضوع این ماده قانونی هستند از پرداخت اجاره‌بها در این سه ماه معاف خواهند شد.

نرم‌افزار فاخر «طنین وحی» به صورت رایگان عرضه شد

نرم‌افزار «طنین وحی» پس از هفت سال کوشش در پژوهش، نگارش، ضبط، تدوین، افکت و آوا گذاری آماده و به همت خیران و همزمان با ایام ماه مبارک رمضان به صورت کاملاً رایگان درز اختیار عاشقان کلام وحی قرار گرفته است. در این نرم‌افزار برای نخستین‌بار در جهان، ترجمه هنری قرآن کریم به شیوه نمایشنامه صوتی، بر پایه‌ نمایش‌نامه‌ها و افکت‌های آیات قرآن ارائه شده که لذت فهم قرآن را دو چندان می‌کند.

حجت‌الاسلام سید احمد سجادی، مدیرعامل مرکز تحقیقات رایانه‌ای حوزه علمیه اصفهان، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به اینکه قرآن کریم در قرن‌های گذشته به شکل‌های متفاوتی مانند آرایه‌های هنری و نیز تلاوت به گونه‌های ترتیل، تحقیق و تحدیر به جامعه عرضه شده است، گفت: در دوران کنونی که بشر بیش از هر زمانی به انس با کتاب وحی نیاز دارد، فراهم‌ آوردن بستری برای ارتباط بیشتر با قرآن کریم و درک معارف آن یک وظیفه همگانی است و در روزگاری که امکانات دیجیتال فرصتی تازه به ما داده تا معارف کلام نور را در قالبی نوین عرضه کنیم، هنگام آن است که با رویکردی هنری و معناگرا، قرآن را برای پارسی زبانان ارائه کنیم.

لزوم بیان واقعیت‌های کرونا همراه با حفظ آرامش روان و سلامت معنوی مردم

شیوع بیماری کرونا در سراسر جهان، نه تنها سبک زندگی و سیاست‌های بین‌المللی، بلکه معادلات رسانه‌ را نیز تحت تأثیر خود قرار داده و الگوهای جدیدی از فعالیت رسانه‌ای طی ماه‌های اخیر در دنیا مطرح شده است. رسانه‌ها در کشور ما، از آغاز بحران کرونا، پا به پای کادر درمانی و مدافعان سلامت، به فعالیت شبانه‌روزی پرداخته‌ و نقش مهمی در آگاهی و آرامش روانی ایفا کرده‌اند.

به منظور بررسی ابعاد فعالیت رسانه‌های کشورمان در دوران شیوع کرونا و آگاهی از تجربیات رسانه‌ای رادیو سلامت با صدیقه اعتمادسعید، پزشک متخصص و مدیر شبکه رادیویی سلامت، به گفت‌وگو نشستیم.

مدیر شبکه رادیویی سلامت با تشریح تجربیات و راهبردهای این رسانه در مواجهه با بیماری کرونا، به اهمیت آرامش روانی و سلامت معنوی اشاره کرد و گفت: در مخابره اخبار مربوط به بیماری، تمام واقعیت‌ها باید در اندازه واقعی خودشان برای مردم بیان شوند اما در کنار آن باید به امیدبخشی، آرامش روانی و سلامت معنوی نیز اهتمام داشت.

این مصاحبه را اینجا بخوانید.

۳ گام اساسی برای مقابله با مشکلات بهداشت روان در روزهای کرونایی

یک متخصص اعصاب و روان این هفته در گفت‌وگو با ایکنا، با تأکید بر اینکه اهمیت پرداختن به بهداشت روان جامعه و غافل نشدن از تبعات آن در روزهای کرونایی کمتر از خود عفونت نیست، گفت:‌ برای مقابله با مشکلات بهداشت روان در این روز‌ها سه گام اساسی از سوی متخصصان پیشنهاد شده که شامل برنامه‌ریزی برای رویارویی با تنهایی اجتناب‌ناپذیر و پیامد‌های آن، تکوین سازوکار‌هایی برای تداوم بقا و آموزش گروه‌های غیرحرفه‌ای برای فراهم‌ کردن کمک‌های اولیه روانشناختی به جامعه و خانواده‌‌هاست.

این مصاحبه را اینجا بخوانید.

انتهای پیام