صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۵۴۲۹۶
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۱
مسعود پورفرد تشریح کرد:

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با مقایسه وضعیت مطالعات فلسفه سیاسی در ایران با آلمان و ترکیه، گفت:  ما نسبت به ترکیه در زمینه مقاله، کتاب، پایان‌نامه و تعداد دانشگاه‌های تدریس کننده این درس جلوتر، اما از آلمان عقب‌تر هستیم.

به گزارش ایکنا، در راستای برگزاری همایش ملی «بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و توسعه علوم انسانی»، مجموعه نشست‌های کارگروه سیاست، 27 بهمن‌ماه با حضور حجج اسلام والمسلمین نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، سیدسجاد ایزدهی، سیدکاظم سیدباقری، محسن مهاجرنیا، محمد ملک‌زاده و نیز مسعود پورفرد، اعضای هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

مسعود پورفرد، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این نشست به ارزیابی مطالعات فلسفه سیاسی در ایران بعد از انقلاب در مقایسه با ترکیه و آلمان پرداخت و گفت: در اینکه چرا کشور آلمان انتخاب شده زیرا آلمان مهد فلسفه در جهان است و ترکیه هم چون ادعا دارد که کشور مسلمان است و روش بنده هم در این بحث، مقایسه‌ای است.

وی افزود: قبل از انقلاب ما دو دانشگاه یعنی دانشگاه تهران و دانشگاه ملی را داشتیم که فلسفه سیاسی هم در آن چندان مطرح نبود و خفقان حکومت‌های پهلوی اجازه گسترش این مباحث را نمی‌داد، لذا در حد دو سه کتاب بیشتر در این عرصه نوشته نشده بود،  اما بعد از انقلاب مباحث فلسفه سیاسی تحولات گسترده کمی و کیفی را تجربه کرد.

وی افزود: در این راستا، دانشگاه امام صادق(ع) و تربیت مدرس ایجاد شد و بحث فلسفه سیاسی هم رشد یافت گرچه از دانشگاه تربیت مدرس جز برگزاری دروس چیز خاصی ندیده‌ایم.

پورفرد با بیان اینکه شروع مباحث فلسفه‌های مضاف از قم شروع شد، افزود: مؤسسات متعددی از دهه 60 ایجاد شد و مراکز حوزوی تحول بزرگی را در این زمینه بر خلاف مراکز آکادمیک ایجاد کرد.

وی ادامه داد: آلمان با وجود اینکه در جنگ جهانی شکست خورد و آمریکا تلاش کرد که این کشور را به سمت خود بکشاند، ولی با مقاومتی که کردند فلسفه بومی خودشان را تدریس کرده و آموزش دادند؛ ما هم در ایران به خصوص از سال 90 تلاش زیادی برای بومی کردن فلسفه سیاسی خودمان کردیم و در این میان حکمت متعالیه، عمق بیشتری دارد و ترکیه هم ده سالی است که در این عرصه ورود دارد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه آلمان به علت سابقه دیرینه از لحاظ کمی و کیفی خیلی جلوتر از ما هست ولی ترکیه از ما عقب‌تر است، تصریح کرد: ما حداقل سه برابر ترکیه دانشجو داریم؛ مقالات و پایان‌نامه‌های ما هم خیلی بیشتر است؛ در  18 دانشگاه ایران فلسفه سیاسی وجود دارد و تدریس می‌شود، 70 پژوهشگر، 40 هیئت علمی، 550 مقاله و 543 پایان نامه، 468 کتاب، شش نشریه و انجمن هم داریم.

وی افزود: این در حالی است که ترکیه 200 پایان‌نامه و آلمان 750 پایان‌نامه دارد؛ ترکیه 300 مقاله و آلمان 1350 مقاله دارد همچنین آلمان 520 کتاب در این زمینه دارد. همچنین ما در کشور تلاش می‌کنیم از لحاظ کیفی به سمت فلسفه سیاسی بومی خود یعنی سیاست متعالیه پیش برویم.

وی در پاسخ به این سؤال که منبع آمارهای ارائه شده چقدر متقن است، بیان کرد: همه این آمارها مستند و واقعی است و از خود این کشورها دریافت شده است و نشان می‌دهد که این دانش بعد از انقلاب به لحاظ کمی و کیفی  گسترش زیادی داشته است.

پورفرد در پاسخ به این سؤال که چرا فعال شدن فلسفه سیاسی را مرتبط با دهه 90 می‌دانید، اظهار کرد: سیستم دانشگاهی و حوزوی ما از دهه 60 فعال شد، ولی محصولات و خروجی این نهادها را در دهه 90 شاهد هستیم. 

انتهای پیام