صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۸۹۶۷۵
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۳
ناشنیده‌هایی از حسین(ع)/ 1

امام حسین(ع) ما را به این نکته رهنمون می‌کنند که اگر در جامعه‌ای متوجه نابسامانی، ظلم و بی‌عدالتی شدید به سراغ اندیشمندان و علما بروید و از آنها مطالبه کنید تا حقوق مردم را فریاد بزنند.

به گزارش ایکنا، مسلم نادعلی‌زاده، استاد دانشگاه و عاشوراپژوه، در سلسله درس‌گفتارهای «ناشنیده‌هایی از حسین(ع)» که در استودیو مبین سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد به تشریح بخش‌هایی از بیانات امام حسین(ع) به ویژه خطبه منا و تحلیل این بیانات در راستای شناخت بیشتر سیدالشهدا(ع) پرداخته است که بخش نخست آن در ادامه می‌آید:

بنابر این است که در ده برنامه کوتاه به بخش‌هایی از بیانات اباعبدالله الحسین(ع) بپردازیم و ان‌شاء‌الله در کنار شور عاشورایی به شعور و معرفت حسینی هم دست پیدا کنیم و با بررسی، مطالعه و شنیدن کلمات امام حسین(ع) بکوشیم که بیش از پیش، خودمان را به این امام همام وابسته و به آن حضرت در اعمال، گفتار و اندیشه‌های خودمان اقتدا کنیم تا بتوانیم بعد از این ده شب دریچه‌ای به روی معرفت حسینی باز کرده و پژوهش بیشتری در بیانات اباعبدالله داشته باشیم. در واقع بدانیم برای چه کسی گریه و عزاداری می‌کنیم، سوگوار کدام امام شیعیان هستیم و امام حسین(ع) را آنچنان که باید و شاید بشناسیم.

رسول مکرم اسلام می‌فرمایند: «صِنفانِ مِن اُمَّتي إذا صَلُحا صَلُحَت اُمَّتي، و إذا فَسَدا فَسَدَت اُمَّتي، قيلَ: يا رسولَ اللّه، و مَن هُما ؟ قالَ: الفُقَهاءُ و الاُمَراءُ» یعنی دو گروه از امت من هستند که اگر صالح باشند امت من صالح می‌شوند و اگر فاسد باشند امت را به فساد می‌کشند. این دو گروه دانشمندان و امیران یعنی حاکمان هستند که اگر صالح باشند جامعه به صلاح می‌گراید و اگر فاسد باشند جامعه فاسد می‌شود. امام علی(ع) وقتی حکومت را به دست گرفتند فرمودند دلیل اینکه من حکومت را پذیرفتم این بود که مردم به سوی من روی آوردند و از سوی دیگر خداوند از علما پیمان گرفته است که بر سیری شکم‌بارگان و گرسنگی مظلومان ساکت ننشینند.

امام حسین(ع) می‌فرمایند من می‌خواهم سیره پدرم علی(ع) و جدم پیامبر(ص) را در جامعه پیاده کنم لذا علمای زمان خودشان را مخاطب قرار می‌دهند. ایشان در خطبه منا که از خطبه‌های مهم است و توصیه می‌کنم که حتماً متن این خطبه را مطالعه کنید، علمای زمان خود را مخاطب قرار می‌دهند و بسیاری از نابسامانی‌های اجتماع را نتیجه سکوت این دسته می‌دانند و حتی می‌فرمایند شما هستید که حق ضعیفان را در جامعه ضایع کردید در حالی‌که هر جا احساس کردید حقی از شما خورده شده فریاد زدید و مطالبه کردید اما اگر در مقابل ظلم به ضعیفان سکوت کردید به این علت بود که یا می‌خواستید به پست‌های دنیوی دست پیدا کنید یا از ترس جانتان سکوت کردید بنابراین نه مالی در راه خدا بذل کردید و نه اینکه جانتان را به خطر انداختید.

بنابراین عالمان یک جامعه در مقابل فساد و بی‌عدالتی در جامعه مسئول هستند و امام حسین(ع) این گروه را در قبال بی‌عدالتی‌های جامعه مسئول می‌دانند. امام می‌فرمایند شما با سازشکاری و چرب‌زبانی خواستید جایگاه خودتان را در نزد حاکمان ظالم تثبیت کنید و برای خودتان حاشیه امن ایجاد کنید لذا دیدید که عهدهای خدا در جامعه شکسته شده است اما صدایتان در نیامد و سکوت کردید.

سکوت عالمان دینی و اندیشمندان در برابر بی‌عدالتی‌ها، ظلم‌ها و فسادهای جامعه نابخشودنی است و امام حسین(ع) که اعلم علمای روزگار خودشان بودند و پیشوای شیعیان هستند ما را به این نکته رهنمون می‌کنند که اگر در جامعه‌ای متوجه نابسامانی، ظلم و بی‌عدالتی شدید به سراغ اندیشمندان و علما بروید و از آنها مطالبه کنید که حقوق مردم را فریاد بزنند.

انتهای پیام