صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۰۹۲۲۹
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۱

این تظاهرات با فراخوان نیرو‌های آزادی و تغییر - کمیته مرکزی و پس از تضمین امنیت آن از سوی فرمانده ارتش به‌شرط مسالمت‌آمیز بودن، با شعار «راهپیمایی میلیونیِ ۳۰ اکتبر»، در چندین محله خارطوم برگزار شد.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره اولین تظاهرات در محله‌های الشجره و حمدات در پایتخت سودان برگزار شد. پیش از این تظاهرات دیگری در محله کلاکلات شرکت‌کنندگان برپا شده بود. در این تظاهرات علیه آنچه کودتا علیه حاکمیت غیرنظامی در سودان می‌خوانند،  شعار می‌دهند و مسیرهای متعددی را طی خواهند کرد و قرار است در نهایت در مرکز پایتخت تجمع کنند. از سویی رسانه‌ها از بازگشت جزئی خدمات ارتباطات و اینترنت در خارطوم خبر داده‌اند که پیش‌تر قطع شده بود.

از شهر ام درمان نیز گزارش شده است تظاهرکنندگان خواهان تجمع در خیابان الاربعین در ام درمان هستند، اما هنوز معلوم نیست آیا تظاهرکنندگان قصد دارند از روی پل‌هایی که صبح شنبه توسط مقامات نظامی بسته شده بود، عبور کنند یا خیر.

از منطقه الصحافه در مرکز خارطوم نیز گزارش شده است که این منطقه شاهد تجمعات و راهپیمایی‌های مختلفی بوده که از مناطق دیگر به سوی این منطقه انجام شده است. تظاهرات‌کنندگان شعارهایی علیه اقدامات نظامی سر داده‌اند و خواستار بازگشت حکومت غیرنظامی هستند.

بستن خیابان‌ها و پل‌ها قبل از تظاهرات

پیش از آغاز تظاهرات، مقامات امنیتی سودان خیابان فرودگاه در خارطوم، پایتخت این کشور را بستند و فعالان اجتماعی تصاویری را از خیابان‌های خارطوم با حضور نیروهای نظامی منتشر کرده‌اند. تلویزیون سودان نیز اعلام کرده اداره ترافیک امروز شنبه تمامی پل‌های خارطوم به استثنای پل‌های حلفایا و سوبا را بسته است.

شعار اصلی این تظاهرات «عقبگرد ممنوع» است. اعتراضات دو سال پس از قیامی صورت می‌گیرد که به سرنگونی عمر البشیر در آوریل 2019 و تشکیل یک اداره انتقالی متشکل از غیرنظامیان و نظامیان منجر شد، قرار بر این بود پس از برگزاری انتخابات قدرت در سال 2023 به یک دولت منتخب دموکراتیک انتقال پیدا کند. با این حال نظامیان با کودتایی قدرت را به دست گرفته و نخست‌وزیر را بازداشت کرده‌اند.

انتهای پیام