صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۳۸۴۸۱
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۷

دیده‌بان الازهر برای مقابله با افراط‌گرایی با انتشار گزارشی نسبت به رواج جعل مدارک شناسایی و تردد به عنوان راهی برای نفوذ مجدد تروریست‌های داعش به کشورهای مختلف هشدار داده است.

به گزارش ایکنا به نقل از الوفد، این دیده‌بان در گزارش خود اعلام کرد: مسئله جنگجویان خارجی که پس از اعلام تشکیل داعش در سال 2014 به این گروه تروریستی در سوریه و عراق پیوسته‌اند، همچنان موضوعی گیج‌کننده بوده که نیازمند انجام مطالعات زیادی است.

بنا بر این گزارش، دلایل پیوستن افراد به این سازمان تروریستی و روش‌های جذب و همچنین سبک زندگی آن‌ها در دوره‌ای که این سازمان آن مناطق را تحت کنترل داشت و میزان نفوذ افکار افراطی در این افراد، به طور گسترده مورد مطالعه و تحلیل قرار گرفته است.

این دیده‌بان تصریح کرد: یکی برجسته‌ترین نکاتی که محققان و ناظران را متحیر کرده، موضوع ناپدید شدن ناگهانی این جنگجویان پس از اعلام حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق مبنی بر نابودی داعش در اواخر سال 2017 است.

بر اساس این گزارش، سال‌ها تحلیل مقاصد جنگجویان داعش پس از دست دادن کنترل مناطق تحت نفوذ خود، در عراق و سوریه، کارشناسان را به این نتیجه رساند که راهبرد جدید داعش احتمالاً حفظ کنترل برخی از مناطق دوردست و همچنین تصرف مناطق دیگری است که شرایط آن‌ها از نظر ژئوپلیتیکی و قومیتی برای فعالیت آن‌ها مهیا شده است.

در ادامه این گزارش آمده است: با این حال اخیراً اطلاعاتی به دست این دیده‌بان رسیده که حاکی از آن است: تعداد زیادی از این جنگجویان تصمیم گرفته‌اند با استفاده از مدارک جعلی شناسایی بار دیگر به کشورهای مبدأ خود یا کشورهای دیگر بازگردند.

در 31 ژانویه 2022، روزنامه گاردین از محبوبیت یک صنعت آنلاین خبر داد که در زمینه ارائه پاسپورت‌های جعلی با ویزاهای رسمی فعالیت می‌کند. این مدارک به افراد دارای ارتباط با گروه تروریستی داعش این فرصت را می‌دهد که به بریتانیا، کانادا، ایالات‌متحده، کشورهای اتحادیه اروپا یا سایر کشورها سفر کنند.

دیدبان الازهر برای مبارزه با افراط‌گرایی تصریح کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده توسط گاردین، فروشندگان این پاسپورت‌های جعلی ادعا می‌کنند که اتحادیه اروپا رایج‌ترین مقصد است. آن‌ها تأیید کرده‌اند که برخی از افراد توانسته‌اند با گذرنامه‌های جعلی روسی به مکزیک سفر کرده و سپس از آنجا به کشورهای دیگر سفر کنند. علاوه بر این نیجر، موریتانی، اوکراین و افغانستان نیز مقاصد محبوب این افراد هستند. پیش‌تر نیز سازمان‌های اطلاعاتی غربی هشدار داده بودند که داعش به تجهیزاتی مانند چاپگرهای خاص چاپ گذرنامه و همچنین هزاران گذرنامه سفید در عراق و سوریه دست یافته و از این‌رو توانسته است بسیاری از طرفداران خود را با استفاده از این گذرنامه‌ها به کشورهای دیگر وارد کند.

دیده‌بان الازهر برای مبارزه با افراط‌گرایی در پایان گزارش خود تأکید کرد: موضوع جعل گذرنامه از سوی داعش یک موضوع بسیار محوری و حیاتی است که با امنیت بسیاری از کشورهای جهان ارتباط مستقیم دارد. این گذرنامه‌ها می‌تواند نفوذ عناصر سازمان‌های تروریستی از قبیل داعش در کشورهای مختلف را تسهیل کند، امری که به افزایش حملات تروریستی و پیامدهای ویرانگر آن منجر خواهد شد.

این دیده‌بان حل این مشکل را مستلزم همکاری نزدیک بین همه کشورهای جهان در همه سطوح اعم از امنیتی، سیاسی و حقوقی دانسته است.

انتهای پیام