صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۳۸۷۴۱
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۶

امام‌جمعه شهر اهرم بیان کرد: مبعث پیامبر اسلام(ص) خط بطلانی بر دوران جاهلیت بود، چراکه موجب طلوع و شروعی برای نظام احسن الهی و حاکم شدن عقلانیت دینی در مبارزه با جاهلیت شد.

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، حجت‌الاسلام حبیب پهلو‌زاده، امام‌جمعه شهر اهرم، ششم اسفندماه، در خطبه‌های نماز جمعه این هفته با گرامیداشت هشتم اسفندماه، آغاز هفته تربیت اسلامی، اظهار کرد: زن محور خانواده و کانون مهر و محبت است؛ بهترین الگو بعد از کتاب قرآن کریم و ائمه‌الهدی و معصومین(ع)، والدین هستند که می‌توانند بهترین شیوه رفتاری و کرداری را به فرزندان خود آموزش دهند و مطابق با سندهای پسندیده الهی، فرزندان دختر و پسر خود را، پرورش دینی و اسلامی و قرآنی دهند.

وی در ادامه با بیان اينکه جامعه‌ای که بر محور تربیت توحیدی باشد چه در امور شخصی و چه اجتماعی، آن جامعه در همه زمینه‌ها به عدالت نزدیک خواهد شد، افزود: تقوا و توحید محوری تنها برای مسجد و اماکن مقدس نیست، تقوا و پرهیزکاری، تنها برای امور شخصی و فردی نیست بلکه تقوای شخصی و ساختن افراد و تربیت آنها چه در خانواده و چه در مراکز تربیتی مثل مدارس، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها و... مقدمه تربیت اجتماعی و تربیت سیاسی است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان تنگستان با تأکید بر اینکه مسئولان باید نسبت به تربیت بر مبنای قرآن اهتمام لازم داشته باشند، چراکه آینده انقلاب و کشور با تربیت توحید محوری آباد خواهد شد، گفت: تربیت در همه ابعاد آن اگر توحیدمحور و خداپسندانه باشد، جامعه‌ای امیدوار خواهد بود و تن به ذلت نخواهد داد و در مقابل تمام مستکبران عالم خواهد ایستاد و به شهادت در این مسیر افتخار می‌کند. کشورهایی که در روش‌های آموزشی پیشرفته هستند اما در پرورش و تربیت انسان‌ها موفق نباشند، جامعه بشری را به انحطاط خواهند کشید. همین‌جا جا دارد از مجموعه‌های پرورشی و تربیتی خاصه آموزش و پرورش تقدیر و تشکر کنیم.

آسیب‌های سند ۲۰۳۰ بر سنگر تعلیم و تربیت

حجت‌الاسلام پهلو‌زاده با بیان اینکه فرهنگیان دلسوز و معلمان و دبیران پرورشی لازم است در مسیر امور تربیتی و آموزشی مبتنی بر عمل به معارف و علوم قرآنی اصول تعلیم و تعلم خود را پیش ببرند، وگرنه با گفتار و با نوشتن، تربیت محقق نمی‌شود، تصریح کرد: مربی و معلم خودش باید قرآنی باشد، مسجدی باشد در مراسم دینی و انقلابی «مرد میدان تربیت» باشد تا دانش‌آموز هم عمل و رفتارش قرآنی و انقلابی باشد. همچنین در مسیر راهبردی و تربیتی آموزش و پرورش آنچه شایسته یک حکومت دینی و انقلابی است باید ریل‌گذاری‌هایی شود، اما در دهه‌های اخیر و لجبازی غرب‌گراها و با اجرایی کردن سند ۲۰۳۰ مسیر تربیت فرزندان این کشور را مسموم کردند و خیانتی که در منحرف کردن شیوه تربیتی فرزندان و آینده‌سازان این مملکت انجام دادند معلوم نیست چه زمانی این خیانت‌ها جبران و اصلاح شود.

امام‌جمعه اهرم با تسلیت به‌مناسبت فرارسیدن ۲۶ رجب، سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع)، گفت: هفتمین امام شیعیان دائم در حال مبارزه بودند برای اینکه اسلام ناب محمدی(ص) را به مردم معرفی کنند. تمام عمر شریف‌شان را در راه تبیین و تبلیغ مسئله امامت گذاشتند. امامت هم یعنی شکوفا کردن همه ابعاد دین ذیل حکومت اسلامی. به همین خاطر دشمن، ایشان را به مدت طولانی زندانی کرد. امامی که در قعر زندان‌های تاریک توسط سندی بن شاهک یهودی شکنجه می‌شدند در حدی که ساق پای مبارک ایشان به‌خاطر حلقه‌های زنجیر زخم شده بود. از زمان امام صادق و امام کاظم(ع) به‌عنوان عصر طلایی شیعه نام برده می‌شود، چراکه هفتمین رهبر و پیشوای شیعیان توانست با مهندسی فرهنگی و تربیت و کادرسازی برای فقه شیعه و حکومت اسلامی شاگردانی را تربیت کند و همچنان تا به امروز شاهد پویایی فقه اهل بیت(ع) هستیم.

بعثت نبوی موجب پیدایش طلوع عقلانیت دینی در بین امت شد

وی با گرامیداشت ۲۷ رجب، فرارسیدن سالروز مبعث حضرت محمد مصطفی(ص)، بیان کرد: مبعث پیامبر اسلام(ص)، این عید آسمانی خط بطلانی بر دوران جاهلیت بود که موجب طلوع و شروعی برای نظام احسن الهی و حاکم شدن عقلانیت دینی در مبارزه با جاهلیت شد. امام خمینی(ره) می‌فرمایند: روز مبعث رسول اکرم(ص) در سرتاسر دهر «من الازل الی الابد» روزی شریف‌تر از آن نیست برای اینکه حادثه‌ای بزرگ‌تر از این حادثه اتفاق نیفتاده.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان تنگستان اظهار کرد: لازم است که یک نکته خدمت شما مؤمنین تذکر داده شود، رسومی است که برخی‌ها برای اینکه خیراتی برای میت و فرد متوفی داشته باشند فردی را اجیر می‌کنند که سر قبر میت تا صبح قرآن بخواند. اول اینکه قرآن برای زمان حیات انسان است که مطالعه و عمل کند نه برای بعد از مرگ؛ انسانی که از آیات و معجزه‌های قرآن بهره‌ای نگرفته در برزخ هم دیگر جای درس گرفتن نیست.

اهتمام نیات واقفین به امور فعالیت‌های قرآنی و تربیتی باشد

خطیب نماز جمعه شهر اهرم تأکید کرد: هزینه چند میلیونی که برای ختم قرآن طی یک شب می‌گیرند، رسم اشتباهی است که نفعش در جیب برخی افراد می‌رود تا اینکه ثوابی باشد برای میت. لذا، شایسته است مؤمنین این هزینه‌ها و خیراتی که می‌خواهند داشته باشند در امر آموزش و تربیت کودکان و نوجوانان هزینه کنند، مثلاً برای نوجوان دوره‌های آموزش صحیح خواندن نماز برگزار کنند، یا به چند نوجوان احکام آموزش بدهند و یا به مانند مرکز افق قرآنی شهدای منا امامزاده میراحمد ابن موسی الکاظم(ع) مجلس جزءخوانی را برای نوجوانان و نسل آینده‌ساز جامعه برپا کنند که ثواب این کارها و فعالیت‌های قرآنی و تربیتی به‌عنوان باقیات و صالحاتی خواهد بود.

وی در پایان اظهار کرد: بعضی از رسم‌های اشتباه را شما مؤمنین باید کنار بزنید و از فرهنگ‌های ناپسند و ترویج‌های نفوذی پیروی نکنید؛ ‬فردی که سنت سیئه و گناهی بناگذاری کند تا قیامت گناه آن برای بناگذارنده خواهد بود. به جای آن رسم ناپسند، بیایید نذر وقف هزینه مجلس فرد میت را به امور تربیتی و فعالیت‌های قرآنی بپردازید و جایگزین آن رسم کنید اگر به فکر میت خودتان هستید.

یادآور می‌شود، طی آئینی پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز شهر اهرم با حضور احمد لطفی، فرماندار شهرستان تنگستان از حمید پولادی، اسفندیار زنده‌بودی و میثم قاسمی‌پور به‌عنوان سه معلم فعال و نمونه در حوزه امور تربیتی و فعالیت‌های قرآنی تجلیل شد.

سیده‌زهرا محیسنی

انتهای پیام
مطالب مرتبط