صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۵۰۷۴۶
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴
كارشناسان قرآنی عراق و لبنان در گفت‌وگو با ایکنا:

کارشناسان قرآنی عراق و لبنان تصریح کردند: آتش زدن قرآن کریم در سوئد و تعرض گستاخانه صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی آن هم در ماه مبارک رمضان در راستای جرایم نظام‌مند حکومت‌های غربی علیه اسلام و در راستای منافع سیاسی آن‌ها انجام می‌شود.

اقدام مجرمانه رهبر و عناصر یک حزب راست افراطی در سوئد در هتک حرمت کلام‌الله مجید با آتش زدن و لگد مال کردن نسخه‌هایی از قرآن کریم آن هم در ماه مبارک رمضان، موج خشم و اعتراض مسلمانان را به همراه داشت.

کشورها و احزاب اسلامی هم به دنبال این اتفاق، با صدور بیانیه‌ها و پیام‌هایی توهین به قرآن کریم را محکوم کردند؛ نظیر واکنش‌هایی که پیش از این گهگاه به هتاکی‌های مستمر در غرب علیه اعتقادات مسلمانان نشان داده شد؛ حال آنکه هیچ گام عملی برداشته نمی‌شود تا از تداوم توهین‌ها به دین و مقدسات اسلامی جلوگیری شود.

شیخ خیر‌الدین الهادی، مدیر دارالقرآن آستان مقدس امام حسین(ع) در کربلای معلی در گفت‌وگو با ایکنا ضمن ابراز تأسف از به آتش کشیده شدن مصحف شریف توسط رهبر یک گروه افراط‌گرا در یکی از شهرهای سوئد گفت: عجیب‌تر این است که این عمل شنیع از سوی طرف‌هایی رسمی حمایت و مدیریت می‌شود؛ چرا که در هنگام وقوع این جرم شماری از نیروهای پلیس سوئد هم در محل حضور داشتند و همچنین اقدام تحریک‌آمیزی بوده زیرا در برابر چشم جمعی از مسلمانان سوئد هم انجام شده است و این کار، قباحت آن را بیش‌تر کرد.

او ادامه داد: این رفتار در عین حال که بر خلاف خلق و خوی انسانی و فرهنگ‌ ملت‌هاست، نقض اصول دموکراتیک شمرده می‌شود که دولت سوئد به آن اعتقاد دارد؛ بخصوص که بخش قابل توجهی از مسلمانان در سوئد زندگی می‌کنند و این شخص مهم‌ترین مقدسات آنها را سوزانده و پاره کرده است.

سیاست یک بام و دو هوای غرب در آزادی بیان

شیخ خیر‌الدین الهادی تصریح کرد: امروز به اقدام جدی‌تر در سطح ملت‌ها و در سطح رسمی حکومت‌ها نیاز داریم تا آتش فتنه‌ای را که ممکن است در هر کجای دنیا با چنین رفتارهایی شعله‌ور شود، خاموش کنیم.

این فعال قرآنی افزود: این نقض حقوق بشر و جنگ با آزادی بیان و تحقیر احساسات میلیون‌ها مسلمان که در کشورهای اسلامی یا در کشورهای مختلف اروپایی زندگی می‌کنند و این اقدام پست و حقیرانه می‌تواند مشکلات زیادی درست کند. شاید برخی گمان کنند که اتفاق کوچکی رخ داده است، اما خیر! این اتفاق بزرگی بود؛ زیرا هتک حرمت مقدسات بخش اعظمی از مردم دنیا بوده است.

خیر‌الدین الهادی تأکید کرد: هتک حرمت قرآن اتفاق بزرگ و مردودی است و نیاز به ایجاد بازدارندگی و پاسخ محکم دارد. این فرد به دنبال شعله‌ور کردن فتنه‌ای بود که اگرچه شروع‌کننده آن بوده اما ختم به خیر نمی‌شود.

این فعال قرآنی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مسائل بین‌المللی احترام به عقاید دیگران بخصوص در موضوع مربوط به ادیان آسمانی است، گفت: ما  این عادت معمول غربی‌ها در اتخاذ سیاست یک بام و دو هوا و رفتارهای دوگانه در برخورد با اتفاقات دنیا را دیده‌ایم. نظام غرب و تمام نهادهای مدعی حقوق بشر به بهانه‌های مختلف در قبال بسیاری از مسائل دوگانه رفتار می‌کنند و یکی از این مسائل، آزادی بیان است؛ در حالی که در خصوص ادیان آسمانی چیزی به نام آزادی بیان معنا ندارد و ما این سکوت جهانی را محکوم می‌کنیم.

شیخ خیر‌الدین الهادی افزود: برخورد غیر مسئولانه از سوی نهادهای مختلف بین‌المللی در قبال چنین عمل شنیعی با اختیار کردن سکوت به این معناست که می‌خواهند آشکارا بگویند، موافق چنین توهین‌هایی به مسلمانان هستند که این امر بر صلح جهانی تأثیر می‌گذارد؛ زیرا بر خلاف حقوق بشر و قوانین بین‌المللی است. از همین رو به غربی‌ها می‌گوییم همان طور که خودشان مقدساتی دارند، مسلمانان هم مقدسات خود را دارند و اگر می‌خواهند به آنها احترام گذاشته شود باید برای مقدسات اسلامی هم احترام قائل شوند.

مدیر دارالقرآن آستان مقدس امام حسینی با تأکید بر اینکه دوران سلطه استکبار به پایان رسیده است، گفت: امروز ما در جهانی هستیم که قدرت‌های زیادی وجود دارند و کوچک و بزرگ معنا ندارد. همه می‌توانند از خودشان، مقدساتشان و ادیانشان حمایت کنند و این رژیم‌هایی که کاملاً شفاف سیاست‌های یک بام و دو هوا در پیش می‌گیرند هیچ مشروعیتی برای اینکه نماینده جهانیان باشند، ندارند؛ چون ثابت کرده‌اند که به جانبداری از یک طرف و جریحه‌دار کردن احساسات طرف دیگر اقدام می‌کنند.

او در خصوص تکالیف مسلمانان و بخصوص کشورهای اسلامی در قبال چنین وقایعی گفت: ما در مرحله نخست نیاز به پاسخ مردمی داریم. ملت‌های اسلامی در خصوص چنین رفتارهای غیر اخلاقی و تحریک‌آمیز واکنش نشان دهند و البته کشورهای اسلامی هم باید موضع جدی اتخاذ کنند؛ یعنی در عمل اسلامی بودن خودشان را نشان دهند، نه اینکه تنها این صفت اسلامی را یدک می‌کشند؛ اما قوانین اسلامی را پیاده نمی‌کنند.

شیخ خیر‌الدین الهادی گفت: کشورهای اسلامی باید با اتخاذ تدابیر و اقداماتی در سطح بین‌المللی و در سطح سفارتخانه‌ها دولت سوئد را بازخواست کنند؛ چرا که این دولت هم، بخشی از نقشه توهین به مقدسات اسلامی است و از فرد هتاک به قرآن کریم با حضور جمعی از نیروهای پلیس در محل آتش زدن قرآن حمایت کرده و ممانعتی از خرابکاری او به عمل نیاورده است.

مدیر دارالقرآن آستان مقدس حسینی با بیان اینکه رمضان ماه بهار قرآن، ماه خیر و برکت و ماه قبول و رضایت است، گفت: مهم‌ترین چیزی که شب‌ها و روزهای این ماه مبارک را برجسته می‌کند، مناسبات، مسابقات و فعالیت‌هایی است که در کشورهای مختلف اسلامی برگزار می‌شود که حقیقت امت اسلامی را زینب بخشیده است و آزادی واقعی مسلمانان را نشان می‌دهد. اقدام آن فرد تندرو بخصوص در ماه مبارک رمضان در آتش‌زدن مهم‌ترین مقدسات مسلمانان چالشی آشکار برای امت اسلامی است؛ از همین رو ما از علمای مسلمان و  آزادمردان سراسر جهان انتظار داریم که مواضع جسورانه و شجاعانه اتخاذ کرده و موهنان  به مقدسات را در دادگاه‌های اسلامی محاکمه کنند؛ زیرا حقوق و قوانین بین‌المللی را زیر پا گذاشته و احساسات مسلمانان را در این ماه مبارک؛ ماه طاعت، مغفرت و قرآن کریم جریحه‎دار کرده است.

جمهوری اسلامی پیشگام دفاع از مقدسات اسلامی است

ناطق زرکانی، فعال قرآنی نیز در این خصوص در گفت‌وگو با ایکنا تصریح کرد: آتش زدن مصحف شریف در ماه مبارک رمضان که ماه قرآن کریم است، جریحه‌دار کردن احساسات بیش از یک میلیارد مسلمان در سراسر دنیا و نقض آشکار مقدسات و اعتقادات زنان و مردان مسلمان است.

زرکانی با بیان اینکه ما در این روزگار، بیش‌ترین نیاز را به فرهنگ مدارا و پذیرش آرای دیگران داریم، گفت: تحمیل دیدگاه‌ها و عقاید با توسل به زور هیچ جایی ندارد؛ کما اینکه توهین به اعتقادات و مقدسات مسلمانان که بزرگ‌ترین آن قرآن کریم است، صحیح نیست.

وی در خصوص سکوت حکومت‌های غربی در قبال چنین جرایمی تأکید کرد: غربی‌ها مدت‌هاست که ما را به سیاست استانداردهای دوگانه در همه چیز عادت داده‌اند و امروز بار دیگر با چنین توهین‌هایی چنگ و دندان نشان می‌دهند و حتی از افراط‌گراها برای ادامه دادن به رفتارهای نژادپرستانه خود حمایت می‌کنند.

این فعال عراقی تأکید کرد: اگر همین سیاست یک بام و دو هوای غربی‌ها و قدرت‌های استکباری و شیطان‌پرست نبود، صهیونیست‌ها هم به خود اجازه ورود به مسجدالاقصی نمی‌دادند و در سوئد هم کسی به خود اجازه نمی‌داد در این ماه مبارک نزد مسلمانان دنیا کتاب خدا را به آتش بکشد.

زرکانی در ادامه ضمن درخواست از کشورهای اسلامی برای اعلام مخالفت قاطع خود با چنین رفتارهای تحریک‎آمیز و جرایم نظام‌مند گفت: در این برهه هم بار دیگر کشورهای عربی مسلمان ضعف و کوتاهی خود را در دفاع از مقدس‌ترین اعتقاد خود نشان دادند و این فقط جمهوری اسلامی ایران بود که مدافع سرسخت حقوق بشر و مسلمانان و اعتقاداتشان است.

وی افزود: امروز رژیم‌های سازشگر عربی حتی از انجام حداقل وظایف خود در قبال برادران مسلمان کوتاهی می‌کنند و اصلا دفاع از اسلام و مسلمین برای آنها اهمیتی ندارد و در واقع خود را از حلقه اسلام خارج کردند.

فعال قرآنی تصریح کرد: کسانی که این اقدامات را به بهانه آزادی بیان توجیه می‌کنند باید بدانند که این آزادی دیگر در توهین به اعتقادات دیگران از جمله زنان و مردان مسلمان معنا ندارد و باید متوقف شود نه اینکه گاهی به زنان محجبه حمله شود، گاهی به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) اهانت شود، گاهی هم مصحف شریف قرآن کریم به آتش کشیده شود و گاهی هم قبله نخست مسلمانان جهان و سومین حرم شریف مورد هتک حرمت قرار گیرد.

موهنان به قرآن از انسانیت بویی نبرده‌اند

الحاج حسین حمدان فعال قرآنی در لبنان نیز در واکنش به هتک حرمت به قرآن کریم در سوئد گفت: همه کسانی که به کتاب‌های آسمانی توهین می‌کنند، فرقی نمی‌کند که پیرو چه دین و آئینی باشند، مسلمان باشند یا نصرانی یا یهودی یا مجوسی باید گفت آنها از انسانیت بویی نبردند.

وی افزود: این هتاکان در قرآن کریم به «الأنعام بل هو أضل سبیلا:(چارپایان و بلکه بسی گمراه‌تر) توصیف می‌شوند. این افراد فقط به هوی و هوس خود، منافع خود و آنچه متناسب با سیاست حقیرانه و بی‌ارزششان است، بها می‌دهند و خداوند متعال درباره آنها می‌فرماید: «قاتلهم الله انى يؤفكون»(خدا بكشدشان تا كجا از حقيقت انحراف يافته‌‌اند.)

حمدان سکوت غربی‌ها در قبال این جنایت را با منافع و سیاست‌هایشان منطبق خواند و گفت: توهین به مقدسات و بخصوص قرآن کریم برای آنها حائز اهمیت است؛ از همین رو از هر اقدامی برای مخدوش کردن قرآن کریم و امت اسلامی و مسلمانان استقبال می‌کنند تا از این طریق کسی در این دنیا به دین اسلام و مسلمانان نزدیک نشود؛ همان طور که خداوند متعال می‌فرماید: «يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ»(مى‏‌خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش كنند و حال آنكه خدا گر چه كافران را ناخوش افتد نور خود را كامل خواهد گردانيد).

این داور مسابقات قرآنی لبنان همزیستی اسلام و مسیحیت را در گرو رجوع به ارزش‌های آسمانی خواند و گفت: باید نشست‌ها و کنفرانس‌هایی میان علما و پیروان ادیان و مذاهب مختلف برگزار شود تا یکدیگر را بیش‌تر بفهمیم و درک کنیم. از همین رو خداوند متعال هم در قرآن کریم می‌فرماید: «قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَى كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئًا وَلَا يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ» (بگو اى اهل كتاب بياييد بر سر سخنى كه ميان ما و شما يكسان است بايستيم كه جز خدا را نپرستيم و چيزى را شريك او نگردانيم و بعضى از ما بعضى ديگر را به جاى خدا به خدايى نگيرد پس اگر، اعراض كردند بگوييد شاهد باشيد كه ما مسلمانيم.

گفت‌وگو: الهام مؤذنی

انتهای پیام