صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۷۰۱۰۲
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۴

طی مراسمی از سوی فرماندار مکه، پرده جدید خانه خدا به پرده‌دار کعبه تحویل داده شد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از سعودی گزت، شاهزاده خالد الفیصل مشاور خادم الحرمین و فرماندار مکه مکرمه  در حضور شاهزاده بدر بن سلطان معاون وی با حضور رئیس کل امور مسجد جامع و مسجد النبی عبدالرحمن السدیس، پوشش کعبه را به صالح بن زین‌العابدین الشیبی پرده‌دار بزرگ خانه خدا  سپرد.

مراسم تحویل در دفتر امیر مکه در منا برگزار شد. پرده کعبه از ابریشم طبیعی خالص توسط مجتمع ملک عبدالعزیز در منطقه ام الجود در مکه ساخته شده است.

این پرده از چهار قطعه تشکیل شده است که هر قطعه یک طرف کعبه را می‌پوشاند و قطعه پنجم پرده‌ای است که بر درب کعبه گذاشته می‌شود.

ارتفاع پرده 14 متر است و در یک سوم بالایی آن کمربندی به عرض 95 سانتی متر و طول 47 متر است که از 16 قطعه تشکیل شده است که با مربع تزئینات اسلیمی احاطه شده است.

این پرده توسط بهترین خوشنویسان و صنعتگران ساخته می‌شود و در کارگاه تولید آن نزدیک به ۲۵۰ نفر که همگی اهل مکه هستند مشغول به کارند. این کارخانه دارای بزرگترین چرخ خیاطی کامپیوتری جهان به طول ۱۶ متر نیز است.

با اینکه سعودی‌ها از سال ۱۹۲۵ انحصار تولید پرده را به دست گرفتند و هر ساله حدود ۶ میلیون دلار برای تولید آن هزینه می‌کنند اما استفاده از پرده روی کعبه سابقه‌ای بسیار قدیمی دارد و در زمان اسلام هم وجود داشته است.

نقل شده است که پیامبر اکرم (ص) پس از فتح مکه در سال نهم هجری هنگام ادای حج، کعبه را با پارچه‌ای یمانی پوشاند.

انتهای پیام