صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۱۴۵۶۴۸
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۱۱
کارشناس علوم ارتباطات لبنان در گفت‌وگو با ایکنا:

علی قصیر، کارشناس رسانه و مسئول روابط عمومی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بیروت، تأثیر اندیشه امام خمینی(ره) در بنیان‌گذاری، تداوم و رشد مقاومت را امری محوری توصیف کرد.

علی محمد حسین قصیر، کارشناس رسانه، استاد دانشگاه و مسئول روابط عمومی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بیروت که به دعوت ستاد بزرگداشت ارتحال امام خمینی(ره) به ایران سفر کرده است، در گفت‌وگو با ایکنا پیرامون تأثیر اندیشه امام خمینی در لبنان و همچنین تداوم این تأثیر در رشد و بالیدن جنبش مقاومت اسلامی در لبنان و منطقه سخن گفت.

وی که تحصیلات خود در زمینه علوم رسانه را تا سطح دکتری ادامه داده، در ابتدای گفت‌وگوی خود تصریح کرد: ما در لبنان در فضای دعوت و نهضت امام خمینی زیسته و پرورش یافته‌ایم و این کلام در لبنان مشهور است اگر امام خمینی و انقلاب اسلامی نبود پیروزی بر اشغالگران صهیونیست و آزادسازی سرزمین ما در سال 2000 نیز وجود نداشت. ما جنگی سرنوشت‌ساز با رژیم صهیونیستی را پشت سر گذاشتیم و شاهد هجوم رژیم صهیونیستی و آمریکا و شرکای آن‌ها در منطقه به لبنان بودیم با این حال توانستیم به مدد یاری جمهوری اسلامی ایران و افکاری که امام خمینی داشت با این هجوم مقابله کنیم امروز نیز جوانان مقاومت لبنان با این افکار پرورش یافته‌اند و همواره این سخن امام خمینی که «جهاد حزب‌الله در لبنان را اسوه‌ای برای جهاد در جهان» می‌دانست راهنمای ما بوده است. ما در این مدرسه پرورش یافته‌ایم و اکنون در پرتو توجهات رهبری این مقاومت بر مبنای اندیشه‌های امام همچنان ادامه دارد.

قصیر در مورد افکار امام خمینی(ره) و تأثیر آن پس از رحلت ایشان تأکید کرد: بعد 34 سال از رحلت امام خمینی این افکار همچنان زنده و درخشان است و راه آزادگان جهان را روشن می‌سازد. این اندیشه‌ها بود که نهال آرزوی آزادی از چنگال استعمار و استبداد در دل‌های ملت‌های مستضعف نشاند و ما امروز به این افکار بیشتر نیازمندیم تا با پیروی از آن با قدرت‌هایی مبارزه کنیم که ثروت‌های ما و ملت‌های منطقه را غازت می‌کنند. امروز باید این افکار را احیا کنیم. مدت زیادی خواهد گذشت تا این افکار و اهمیت آن را در رشد جوامع خود و بیداری ملت‌های امت اسلامی درک کنیم.

به گفته وی امروز بیداری اسلامی که به یُمن افکار امام خمینی و نهضت او در منطقه ایجاد شد، به برکت حمایت رهبر معظم انقلاب تداوم یافته و ایشان نیز همواره به ما توصیه می‌کند که از این افکار بهره ببریم.

مسئول روابط عمومی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان در مورد فعالیت‌های فرهنگی جمهوری اسلامی در لبنان تأکید کرد: ما در سی سال گذشته ده‌ها کنفرانس و نشست برای معرفی نهضت، اندیشه و افکار امام خمینی و تأثیر این اندیشه‌ها در نهضت امت اسلامی برگزار کرده‌ایم. امروز در رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی در راستای انتشار فرهنگ اسلام محمدی اصیل با رهبری آیت‌الله خامنه‌ای تلاش می‌کنیم. می‌توان به جرئت گفت رایزنی فرهنگی امروز جایگاه مهمی در انتشار افکار امام خمینی دارد همچنین در زمینه آشنایی مردم لبنان با فرهنگ و تمدن ایرانی و همچنین آشنا ساختن آن‌ها با افکار علمای اسلامی در ایران که جایگاه مهمی در پیروزی و به ثمر نشستن انقلاب اسلامی ایران داشتند نیز فعالیت‌های عمده‌ای به انجام رسیده است.

به گفته قصیر اهمیت این افکار از آنجاست که تا امروز این انقلاب و مبادی فکری آن بر آن اندیشه‌ها درباره ایجاد دولت اسلامی و برپایی آن استوار است و چه بسا برای نخستین بار از زمان ظهور اسلام می‌توانیم ظهور این دولت را ببینم که به برکت و نور آن راه آزادگان را روشن و مسیر خروج از بردگی استعمار و غرب و کل مدافعان آن را هموار کرده است.

این کارشناس علوم ارتباطات و رسانه در لبنان در زمینه هجمه‌های رسانه‌ای علیه مقاومت اسلامی گفت: عده‌ای به دنبال رواج افکار مسموم علیه مقاومت هستند اما این تلاش‌ها راهی به جایی نبرده و امروز مقاومت به مکتبی تبدیل شده که طلیعه‌دار خروج آمریکا از منطقه است. امروز ما شاهد افول هیمنه آمریکا هستیم و همانطور که رهبر انقلاب پس از شهادت شهید سلیمانی فرمود، این شهادت مقدمه خروج آمریکا از منطقه است، امروز به مدد مقاومت این امید پررنگ‌تر شده است. نفوذ آمریکا در منطقه و جهان در حال افول است و سلطه آن‌ها بر غرب آسیا نیز رفته‌رفته کاهش یافته است.

به گفته وی محاصره اقتصادی لبنان ابزاری برای اعمال فشار بر مقاومت و لبنان بوده اما به یاری خدا این فشار تاکنون راه به جایی نبرده و نخواهد برد، چرا که اندیشه مقاومت در برابر استکبار هر چه بیشتر در میان جوانان و مردم لبنان و منطقه ریشه دوانده است.

قصیر در مورد تبلیغات رسانه‌ای علیه ایران و مقاومت در برخی از رسانه‌های منطقه‌ای و جهان نیز تصریح کرد: این تبلیغات در 45 سال گذشته بوده است حال آنکه ایران تحت رهبری امام خمینی و مقام معظم رهبری پیوسته از آرمان فلسطین حمایت و ملت‌های منطقه را در برابر اشغالگری یاری کرده است. بنیانگذاری ایران اسلامی و مقتدر پاسخ مناسبی بر این رفتارها بوده است. تلاش کشورهای منطقه برای بهبود روابط با ایران نشان می‌دهد که ایران در اختلافات سابق بر حق بوده است.

 این چهره رسانه‌ای در پایان تأکید کرد: هجوم و تبلیغ علیه ایران به دلیل حمایت این کشور از آرمان فلسطین بوده است و باید از جمهوری اسلامی و رهبران ایران به‌ویژه مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در حمایت از مقاومت تقدیر و تشکر کرد.

انتهای پیام