به گزارش خبرنگار ایکنا، در این نشست که به نکوداشت استاد محمدعلی مهدویراد و به بهانه پاسداشت مقام علمی و گفتوشنود درباره شخصیت اخلاقی و قرآنی ایشان برگزار شده بود، جمعی از اساتید دانشگاه که شاگردان گذشته استاد بودند در خصوص مقام علمی ایشان صحبت کردند.
در بخش نخست این نشست محسن قاسم پور، رئیس دانشکده الهیات علامه طباطبایی با اشاره به اینکه این جلسه فاخر و به یادماندنی است گفت: بیش از 30 سال است که از محضر استاد کسب علم میکنم و علاقه من به استاد به سال 74 برمیگردد که درسی با ایشان داشتیم با عنوان روشهای تفسیری که تا امروز مرهون استاد هستم و ماحصل انگیزه من به کار پژوهشی، به دو کتاب تبدیل شد. این استاد دانشگاه با بیان اینکه استاد مهدویراد نگاه ویژهای به کتاب و علم دارند گفت: در سال 77 وقتی به سوریه و لبنان و اردن رفتم استاد متوجه شدند و از من خواستند تا برایشان کتاب بخرم تا از ظرفیت دانش قرآنی در جهان اسلام مطلع شویم. همه ما شاهدیم که استاد با کتاب زندگی میکند، از طرفی احترام ایشان به دانشجویان و سخاوتی که در انتقال معلومات دارند جای تحسین دارد.
در بخش دوم نشست فروغ پارسا، استاد دانشگاه و رئیس انجمن علمی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی با اشاره به این نشست قرآنی پیرامون بزرگداشت استاد مهدویراد گفت، ملاقات مؤمن و عالِم موجب روشنی چشم، رفع کدورت و تاریکی روح میشود. او با اشاره به آغاز فعالیت علمی استاد در سال 69 و در نهمین دوره دانشگاه تربیت مدرس که با دعوت استاد مرحوم حجتی مؤسس رشته قرآن و حدیث صورت گرفته بود این دعوت را حرکتی مسئولانه و برنامه ریزی شده و در راستای خط مشی رشته علوم قران و حدیث عنوان کرد. پارسا با تأکید به منش استاد و نحوه آموزگاری ایشان گفت: همیشه استاد را با انبوهی از کتاب میدیدم که آن کتابهای ارزشمند در آن زمان در دسترس همه نبود، این علاقهمندی و تلاش استاد منجر به پیدایش کتابخانههای تخصصی در حوزه علوم و قرآن و حدیث شد. حرکت ایشان علاوه بر اینکه مباحث جدیدی را وارد محافل دانشگاهی میکرد به ایجاد سرفصلهای آموزشی و طرح مباحثی که دانشجویانش را به سمت موضوعات تحقیقی سوق بدهد منجر میشد. همچنین به دلیل آشنا نبودن با زبان عربی، با اندیشههای قرآنی در جهان اسلام نیز بیگانه بودیم از اینرو استاد با تهیه کتاب، مجلات و نشریهها گفتمان جدیدی در جهان اسلام ایجاد میکرد.
فهیمه فرهمندپور، عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه تهران و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به حدیثی که میفرماید انسان سه تا پدر دارد: « پدری که باعث به وجود آمدن او شده، پدری که دخترش را به عقد او درمیآورد، پدری که به او علم میآموزد»، گفت: استاد پدر معنوی ما هستند. او با بیان اینکه زمانی با استاد آشنا شده که شخصیت علمی او شکل نگرفته و نوجوانی 14 ساله بود. او با مرور اینکه از آشنایی با استاد که از سال 63 بود، بیش از 40 سال میگذرد گفت، بسیار مدیون ایشان هستم، علاوه بر شاگردی در حوزه و دانشگاه در مقطع ارشد و دکتری، در زندگی خصوصی هم همیشه از مشورت با استاد بهرهمند بودم و در فراز و فرودهای زندگی میتوانستم از راهنمایی استاد بهرهمند شوم. او با اشاره به ویژگیهای استاد، به دست کریمانه استاد نسبت به شاگردانشان اشاره کرد و گفت: استاد روح کریمانهای دارند، ایشان خودشان را در جلوههای مختلف نشان میدهد، ما مشق شاگردی میکردیم و استاد در پی تربیت استاد و دانشمند قرآنی بودند، ایشان به قابلیتهای شاگردانشان و شکوفایی استعدادها باور داشتند. او با تقدیر از استاد مهدویراد که او را برای معلمی تربیت کرده بود گفت: وقتی دانشجویانم روش تدریس مرا شبیه به استاد میدانستند این موضوع برای من بسیار مسرت بخش بود. او با اشاره به این موضوع که استاد هیچگاه آدم بدون مشکل و دغذغه نبودند گفت، هیچ وقت آسایش به معنای که ما میشناسیم نداشتند اما بیش از همه از رزق آرامشی برخوردار بودند که خداوند نصیبشان کرده بود. او با اشاره به اینکه همسر ایشان سالها فرصتهایی را برای فرزندان معنوی استاد فراهم کرده بودند گفت، ما همیشه امکان رفت و آمد به منزل استاد را داشتیم و این به بلندطبعی همسر استاد باز میگردد.
در بخش دیگر نشست شادی نفیسی، عضو هئیت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه استاد مهدویراد نقطه عطفی در زندگی علمی او میباشد گفت: سال 70 هنگامی که دانشجوی ارشد تربیت مدرس بودم روشهای تفسیری را خدمت استاد بودم در آن مقطع خیلی تردید داشتم و میخواستم رشته تحصیلی خود را تغییر دهم، درک محضر استاد نگاه مرا به علوم قرآن تغییر داد.استاد شاگردانی دارند که هر کدام اکنون در منصب و جایگاه دانشگاهی و علمی نقش آفرینی میکنند از اینرو امروز میتوان با الهام از تجربه زیسته استاد این پرسش را مطرح کرد که استاد چه ویژگی داشتند که چنین زندگی مؤثری داشتند؟
نفیسی با بیان ویژگی استاد مهدویراد در خصوص تسلط و تخصص علمی در کنار عشق به آموختن و مطالعه در عرصههای مختلف، قدرت انتقال مفاهیم و قلم توانمند ایشان را ستودنی دانستند و گفت، استاد با این مقام علمی هیچگاه دانشجویی را تحقیر و نکوهش نمیکردند و با بزرگمنشی با دانشجویان خود برخورد میکردند و نسلی را تربیت کردند که امیدوارم امروز بتوانیم از آن الهام بگیریم.
امین ناجی رئیس انجمن علمی نهج البلاغه ایران و عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور با مرور اینکه 34 سال است که با استاد محشور و مأنوس است گفت، هیچ گاه از ایشان ملالت ندیدم و در سیمای ایشان همیشه شکرگذاری بود. یقینا اشخاص بزرگی در تربیت ایشان نقش داشتند که امروز استاد خود در مقام تربیت نسل در این دانش است. ناجی با توضیح اینکه روزگاری در زمینه روش تحقیق در علوم قرآن اثری نداشتیم و فعالیت استاد در این زمینه بسیار حائز اهمیت بود.
ناجی با بیان اینکه نهج البلاغه را وامدار استاد است گفت: اگر استقبال و همراهی استاد نبود شاید هرگز به این حوزه وارد نمیشدم. او خانه استاد را خانه امن شاگردانش دانست و گفت استاد به ما آموختند خانه نقطه امن است و این موضوع وامدار بانوی بزرگوار استاد میباشد. پیوند جدی دانشجویان و فرزندان علمی استاد در خانه و خانواده ایشان جزء خاطرات اکثر افرادی است که در این محفل حضور دارند.
در پایان استاد مهدویراد با بیان اینکه موضوع نشست صمیمانه، از این جهت که پیشکسوتان دانشگاه تجربههای خودشان را صمیمانه به جوانترها میگویند ایده خوبی است، گفتT اما اگر میدانستم که قرار است از من قدردانی شود نمیگذاشتم این اتفاق بیفتد گفت، به شما توصیه میکنم برای شاگردانتان معلمی کنید. گاهی به من میگفتند که چرا شاگردانت را اینچنین تحویل میگیری و من در جواب میگفتم استادان ما، ما را تحویل گرفتند. او با توضیح اینکه همواره تلاش داشته تا به شاگردانش زنگ بزند و از احوال آنها جویا شود گفت: در این تماسها خیرهای بیشمای بوده، گاهی افراد در لحظه بریدن بودن و این گفت و شنودها تجربه خوبی به جای گذاشته است. اگر علم و معرفت نتواند انسان را متواضع کند جهل مطلق است ایشان در ادامه گفت: مؤمن باید به چیزهایی بپردازد که برای زندگی او لازم است و مؤمن مؤمن نخواهد بود مگر اینکه کارهای خوب دیگران را بزرگ بشمارد درباره خودش و کارهای خوب خودش را درباره دیگران کوچک بشمارد. او با اشاره به اینکه نباید فراموش کنیم که قرآن در زندگی ما چه جایگاهی دارد گفت قرآن را باید عمل کرد.
انتهای پیام