به گزارش ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، چهارشنبه، هشتم مردادماه در همایش ملی شیخ شهابالدین سهروردی که در شهر سهرورد برگزار شد، با اشاره به پیشینه فرهنگی غنی این منطقه گفت: سهرورد از گذشته تاکنون خاستگاه علم، ادب و حکمت بوده است. شخصیتهایی چون شهابالدین عمر سهروردی، ابوالحسن علی بن مسلم سهروردی و بانوان بزرگی مانند سکینه سهروردی از جمله مفاخر این سرزمیناند که باید بیش از پیش معرفی شوند.
وی با اشاره به نقش مؤثر چنین همایشهایی در گرامیداشت و معرفی مفاخر بیان کرد: برگزاری اینگونه برنامهها نهتنها یاد بزرگان حکمت و معرفت ایران اسلامی را زنده نگه میدارد، بلکه گامی مؤثر در مسیر جامعهپردازی و تمدنسازی اسلامی است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه آثار شیخ شهابالدین یحیی سهروردی در سراسر جهان شناخته شده و مورد توجه اندیشمندان حوزه فلسفه و معرفت است، اظهار کرد: شیخ اشراق تنها یک فیلسوف نبود، بلکه پایهگذار مکتب حکمت اشراق بهشمار میرود؛ مکتبی نوآورانه و اصیل که نه التقاطی است و نه حاصل صرفِ تلفیق، بلکه ساختاری منسجم، مستقل و عمیقاً مبتنی بر شهود عرفانی و استدلال منطقی دارد.
خسروپناه در ادامه با ارائه پیشنهاداتی برای تقویت زیرساختهای فرهنگی، گردشگری و تمدنی شهر سهرورد گفت: از جمله این پیشنهادات میتوان به تهیه و تصویب سند گردشگری حلال با محوریت شهر سهرورد در سطح استانی و حتی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، تکمیل پروژه «اتوبان حکمت» از سهرورد به همدان که بخشی از آن در دولت شهید رئیسی آغاز شده است و نیز تأسیس «بنیاد ملی شیخ اشراق (سهروردی)» بهعنوان نهادی علمی و فرهنگی با مشارکت نخبگان، خیرین و استادان حوزه و دانشگاه اشاره کرد.
وی با تأکید بر اینکه این بنیاد باید همچون بنیاد ابنسینا در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب و ثبت شود، افزود: اداره این بنیاد نیز باید بر پایه مشارکت مردمی و بهرهگیری از ظرفیت نخبگان شکل گیرد تا امکان اثرگذاری آن در سطح ملی و بینالمللی فراهم شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود، با رد برخی شبهات درباره مکتب اشراق تصریح کرد: شیخ اشراق نه یک فیلسوف التقاطی بلکه صاحب یک مکتب مستقل است؛ مکتبی که از علم حضوری به علم حصولی، از عرفان به برهان و از سلوک به شهود رسیده است.
وی تأکید کرد: حکمت اشراق سهروردی ترکیبی از حکمت خسروانی، قرآن و معارف اهل بیت(ع) است. شیخ اشراق توانست تعارضهای جدی دوران خود از جمله تعارض فلسفه با عرفان، فلسفه با کلام و حتی تعارض ایران و اسلام را با نگاهی نو حل کند و نشان داد که میتوان هم ایرانی بود و هم مسلمان، هم اهل عرفان و هم اهل برهان. حکمت او، فلسفه نور و نظامی نو برای تمدن اسلامی است.
انتهای پیام