صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۲۹۹۷۴۷
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۴:۳۰

کارشناس تألیف کتب آموزشی قرآن با انتشار فیلمی، بر این نکته که می‌توان با جمله‌خوانی آیات قرآن و توجه به معنای تحت‌اللفظی واژگان به تدریج از ترجمه بی‌نیاز شد، این امر را یکی از راهکارهای رسیدن به فهم آیات براساس مطالبه مقام معظم رهبری دانست.

به گزارش ایکنا، مقام معظم رهبری در طلیعه ماه رمضان سال 1403، اهالی قرآن، دست‌اندرکاران و مسئولان امور قرآنی را به خواندن کلام‌الله مجید همراه با فهم معانی آن سفارش کردند و اینکه باید به دنبال راهکارهایی بود که این امر در محافل و مجالس قرآنی به عنوان یک اصل مدنظر باشد.

از این توصیه رهبری می‌توان به این نتیجه رسید که هر چند خواندن صرف آیات و چشم دوختن به سطور آن دارای ثواب و اجر است، اما مهم‌تر آن است که به موازات این امر، فهمی ولو نسبی در مورد آنچه قرآن سفارش و اشاره کرده است نیز صورت گیرد.


بیشتر بخوانید؛

ثمرات ترویج جمله‌خوانی در آموزش قرآن


شاید این امر که ما عرب‌زبان نیستیم و لذا نباید توقع داشت که با صرف خواندن قرآن بتوان به فهم و درک محتوای آن نیز پی برد، درست باشد و اینکه اگر بخواهیم منویات مقام معظم رهبری را مورد توجه قرار دهیم، پس نیاز است که حتماً بلافاصله پس از خواندن عبارات قرآنی به دنبال ترجمه فارسی آن نیز باشیم، اما رضا نباتی، کارشناس دفتر تألیف کتب قرآنی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در قالب ویدئویی و از طریق پاورپوینت راهکاری را در باب فهم قرآن بدون رجوع به ترجمه آن مطرح می‌کند.

در این فیلم 11 دقیقه‌ای، رضا نباتی با این تأکید که نباید خواندن و فهمیدن قرآن کریم را جدا از هم بدانیم، توجه جدی به انتخاب محتوای آموزشی در هر سطح و رشته‌ای (اعم از روخوانی و روان‌خوانی تا قرائت و حفظ و تدبر و ...) را ضروری دانسته و آن را نقطه عزیمت تحول بنیادین در آموزش عمومی قرآن کشور برمی‌شمرد.

اما راهکاری که نباتی در این فیلم به آن اشاره دارد و موجب می‌شود که به تدریج ما را از رجوع به ترجمه قرآن بی‌نیاز کند، جمله‌خوانی قرآن است که این امر نیز ناظر بر نظریه «جمله واحد یادگیری» است که در آن تمرکز بر قطعات منتخب و مشهور قرآنی می‌تواند نقطه آغازی در جهت مطالبات مقام معظم رهبری باشد.

در این فیلم تأکید بر جمله‌خوانی قرآن و تمرکز بر معنای تحت‌اللفظی عبارات قرآنی دارد، عبارات و واژگانی که یا عیناً در فارسی نیز برگردان شده است یا لغاتی مشابه آن در محاورات روزمره استفاده می‌شود و این امر موجب می‌شود تا در مواجهه‌ای نه‌چندان عمیق نیز قرآن‌خوان متوجه معنا و مفهوم آن شود که در صورت تکرار، به ترجمه و فهمی عمیق نیز منجر خواهد شد.

 

انتهای پیام
نظرات بینندگان
ناشناس
|
|
۱۷:۲۷ - ۱۴۰۴/۰۶/۳۰
سلام و درود
در صورت امکان نظرات ارسالی را منتشر کنید.
(برای غنای بیشتر مطلب برای مراجعه کنندگان)
با تشکر فراوان
ناشناس
|
|
۲۱:۲۳ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۴
سلام علیکم
این مطلب صحیح، یک راهکار ساده و عملی است. اما باید پیوست آموزشی و پیوست فرهنگی داشته باشد.
درود بر شما
ناشناس
|
|
۱۷:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۲
با سلام مزید اطلاع دوستان کلیه آیات قرآنی کتاب های درسی قرآن دوره های مختلف تحصیلی هم به صورت جمله به جمله نوشته و هم خوانده شده است.
ناشناس
|
|
۱۷:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۲
از رادیو قرآن و رادیو ترتیل خواهشمندم در کنار ترتیل خوانی و تحقیق و تخدیر این شیوه را نیز پخش کند تا همگان بهره ببرند.
ناشناس
|
|
۱۷:۵۳ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۲
سلام علیکم
با توجه به فیلم مطالبه مقام معظم رهبری این شیوه پاسخ مناسبی است.
با تشکر
ناشناس
|
|
۱۷:۵۲ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۲
در مراسم صبحگاه مدارس و نیز محافل قرآنی این شیوه عمل و اطلاع رسانی شود.
ناشناس
|
|
۱۷:۵۰ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۲
چه اشکالی دارد اگر قاریان محترم قرآن قبل از تلاوت یک نفس آیه، آن را ابتدا جمله به جمله بخوانند تا افراد متوجه معنا بشوند.
ناشناس
|
|
۱۷:۴۹ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۲
پیشنهاد می شود مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران نسبیت به تهیه قرآن به صورت جمله به جمله اقدام و آن را روانه بازار کند.
ناشناس
|
|
۱۷:۴۸ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۲
سلام علیکم
امیدوارم این مطلب مورد توجه اهالی محترم قرآن و به ویژه قاریان مترجمان و مفسران قرار گیرد.