صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۳۰۸۱۹۶
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۴۰۴ - ۱۴:۲۸

جلسه تحول در کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی مسابقات قرآن روز گذشته با حضور مسئولان رسانه‌ای، کارشناسان قرآنی و فعالان فرهنگی در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

به گزارش ایکنا، محمدحسین محمدزاده؛ مسئول کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی، مجتبی ایزدی؛ مسئول کارگروه نظارت بر اجرای برنامه‌های قرآنی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، عبدالکریم خیامی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)، واله نعمتیان، سیدمحمد موجانی، جواد نصیری، مهران رهبرحقیقت، محمدهادی صلح‌جو و جمعی از کارشناسان و فعالان قرآنی و رسانه‌ای از جمله کسانی بودند که در جلسه تحول در کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی مسابقات قرآن که سه‌شنبه هشتم مهرماه در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد، حضور داشتند.

محمدزاده طی سخنانی گفت: تلاش شده از ظرفیت مدیریت رسانه‌ای در شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مکتوب استفاده شود تا مسابقات بین‌المللی قرآن ۱۴۰۴ که در ایام بعثت پیامبر (ص) برگزار می‌شود، به‌خوبی اطلاع‌رسانی شود. 

وی ادامه داد: ابعاد تحول در تبلیغات شامل امور تأسیسی، اصلاحی و ارتقایی است و باید این موارد در قالب یک جدول ماتریسی مد نظر قرار گیرد تا برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشیم.

این گزارش حاکی است در این جلسه، علیرضا خالقی، تهیه‌کننده شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به زمان برگزاری مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف از ۲۶ مهر تا ۶ آبان به میزبانی استان کردستان در سنندج توضیح داد: امسال مسابقات بانوان و آقایان همزمان در دو سالن برگزار می‌شود. ۱۳۰ شرکت‌کننده آقا و ۹۰ شرکت‌کننده خانم در این رقابت‌ها حضور دارند.

علی شیرین؛ کارشناس روابط عمومی سازمان اوقاف نیز از جانمایی مناسب برای اصحاب رسانه، مستندسازی تصویری و فعالیت فعالان فضای مجازی خبر داد و گفت: با توجه به ترکیب مذهبی استان کردستان، هماهنگی‌های لازم با مدیران استانی برای فضاسازی فرهنگی و تبلیغی صورت گرفته است.

همچنین در این جلسه، واله نعمتیان؛ خبرنگار و فعال رسانه نیز با انتقاد از کمبود جریان‌سازی اجتماعی پیرامون مسابقات گفت: دانش‌آموزان و دانشجویان باید به صورت هدفمند به این فضا وارد شوند. تبلیغات باید در سطح ملی صورت گیرد و حتی تلویزیون‌های شهری نیز رقابت نماینده شهر خود را نمایش دهند.

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌شود مسابقات به جای فردمحوری، به سمت گروه‌محوری، خانواده‌محوری یا مؤسسه‌محوری برود تا جذابیت بیشتری پیدا کند. همچنین می‌توان از ظرفیت شیعه و سنی در استان سنندج و معرفی شرکت‌کنندگان شاخص در رسانه‌ها نیز استفاده کرد.

جواد نصیری؛ کارشناس‌مجری برنامه رادیویی و اطلاع‌رسانی «افق» به اهمیت برنامه‌سازی در تبلیغات مسابقات اشاره کرد و گفت: برنامه‌های رسانه‌ای باید به برگزاری و نقد مسابقات بپردازند و در عین حال برای مخاطب جذاب باشند. در این راستا استفاده از ابزارهای نوین رسانه‌ای عاملی مؤثر در تحول اطلاع‌رسانی قرآنی است.

سیدمحمد موجانی؛ فعال قرآنی نیز با اشاره به جایگاه رسانه گفت: رسانه ابزاری ارتباطی در اختیار حاکمیت است. در مسابقات قرآن نیز یک بخش به رسانه ملی مربوط می‌شود و بخش دیگر به سازمان برگزارکننده. زمانی که قهرمانان ملی در مسابقات قرآنی معرفی می‌شوند، باید به شیوه‌ای مؤثر به جامعه نیز معرفی و تجلیل شوند تا اثرگذاری رسانه‌ای این موفقیت‌ها بیشتر شود.

عبدالکریم خیامی بر لزوم جریان‌سازی اجتماعی در فضای عمومی تأکید کرد و گفت: مدیران قرآنی باید فراتر از فضای درونی مسابقات فکر و مسابقات را به محیطی برای قرآنی‌ کردن جامعه تبدیل کنند. از همان ابتدا که تصمیم به برگزاری مسابقات گرفته می‌شود، باید تعامل با کارشناسان رسانه و تبلیغات برقرار باشد.

مهران رهبر‌حقیقت نیز طی سخنانی گفت: به‌روزرسانی هویت بصری و رسانه‌ای مسابقات ضروری است. باید برای هر دوره فراتر از تبلیغات مقطعی فکر کنیم و به ساختار و قالب رسانه‌ای مسابقات هویت ببخشیم. توجه به رسانه‌های نوین، سکوهای چندرسانه‌ای و مشارکت مردم در رأی‌گیری و تعامل با محتوا از جمله راهکارهای جذاب‌سازی مسابقات است.

محمدهادی صلح‌جو؛ مجری و فعال رسانه‌ای قرآنی نیز تأکید کرد: طراحی دقیق رسانه‌ای می‌تواند مسابقات قرآن را برای عموم مردم جذاب‌تر کند و حضور چهره‌های رسانه‌ای شاخص و استفاده از ظرفیت‌های حرفه‌ای در تلویزیون از جمله ضرورت‌ها برای دیده‌شدن بهتر این رویداد قرآنی است.

در پایان، شرکت‌کنندگان این نشست بر لزوم عبور از الگوهای سنتی اطلاع‌رسانی، تقویت تبلیغات خلاقانه و تولید محتوای متناسب با مخاطب عام تأکید کردند. 

برگزاری این جلسه، گامی مهم در مسیر تحول تبلیغاتی و رسانه‌ای مسابقات قرآن محسوب شده که می‌تواند مشارکت اجتماعی، رسانه‌ای و فرهنگی مردم را در این رویداد ملی و بین‌المللی افزایش دهد.

انتهای پیام