صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۳۵۳۲۳
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۵

قاضی القضات فلسطین و مشاور رئیس امور دینی و روابط اسلامی فلسطین، اقدام نشریه سعودی «عکاظ» در انتشار مقاله‌ای سراسر کذب و ادعای واهی درباره انکار موقعیت جغرافیایی مسجدالاقصی را محکوم و این شبهه‌پراکنی‌ها را هم‌سو با گام‌های عربستان در مسیر عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی توصیف کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری المجد، محمد الهباش، قاضی القضات فلسطین و مشاور رئیس امور دینی و روابط اسلامی فلسطین، انتشار مقالات و نوشته‌هایی که هویت مسجد‌الاقصی را زیر سؤال برده و قداست قدس و موقعیت جغرافیایی آن را زیر سؤال برده است، اعلام کرد: این جماعت به دروغ ادعا دارند مسجد‌الاقصی در قدس نیست بلکه در جای دیگری واقع شده است.

الهباش اعلام کرد: این مقالات قطعاً نقشه‌ای در جهت منافع دشمنان امت اسلامی است که هدف آن رویگردانی ذهن و قلب میلیون‌ها مسلمان از مسجد‌الاقصی و بیت‌المقدس، پایتخت فلسطین است.

الهباش بیان کرد: در اسلام فقط یک مسجد‌الاقصی وجود دارد و این همان مسجدی است که ما و میلیون‌ها مسلمان از زمان اسلام تا به امروز و قیامت آن را می‌شناسیم.

او افزود: این همان مسجدی است که پیامبر اکرم(ص) از آغاز اسلام تا سال دوم هجری، 15 سال در آن نماز خواند و این همان مسجدی بود که پیامبر(ص) شبانه در آنجا با خدای خود مناجات کرد و از آن جا به معراج رفت.

الهباش تأکید کرد: خداوند تبارک و تعالی مسجدالاقصی را همچون قرآنی قرار داده است که تا روز قیامت محفوظ بماند و پیامبر اکرم(ص) نیز سفارش کرد که این مکان مقدس در کنار مسجدالحرام و مسجدالنبی(ص) مقصد زائران باشد.

قاضی القضات فلسطین با بیان اینکه هر چقدر هم که جاهلان دروغگو با اقدامات جاهلانه و احمقانه خود به دنبال کوچک نشان دادن قدس در دنیا باشند، مسجدالاقصی پابرجا خواهد ماند و سرزمین فلسطین و قدس را مزین خواهد کرد، افزود: آنگاه که وعده آخرت فرا برسد، ما داخل این مسجد خواهیم شد و آن روزی است که رهگذران از سرزمین و از تاریخ خود می‌گذرند.

الهباش این سخنان را در واکنش به مقاله‌ روزنامه سعودی عکاظ ایراد کرده است.

اسامه یمانی، نویسنده این مقاله صراحتاً در موقعیت جغرافیایی مسجدالاقصی شبهه ایجاد کرده  و ادعا دارد آنچه که در قرآن درباره مسجدالاقصی ذکر شده، مسجدی واقع در قدس اشغالی نیست.

اسامه یمانی در این مقاله نوشته است: دلیل اینکه خیلی از مردم اعتقاد دارند مسجد الاقصی در قدس واقع شده، این است که در بسیاری از کتب تاریخ و تفسیر، مخصوصاً کتاب‌های جدید اینطور نوشته شده که مسجدالاقصی در قدس واقع شده و از اینجا بود که میان قدس و قبله مسلمانان و مسجدالاقصی نوعی اختلاط و نزدیکی ایجاد شده است.

او در ادامه شبهه پراکنی‌های خود می‌نویسد: مسجدی که پیامبر از آن سخن می‌گوید، در منطقه‌ای به نام جعرانه بین مکه و طائف واقع شده است نه در فلسطین. قدس مسجدی به نام الاقصی ندارد و حتی در زمان بعثت پیامبر(ص) و خلفای راشدین نیز مسجدی به این نام وجود نداشته است!

این نویسنده سعودی در ادامه دروغ‌پردازی‌های خود برای اثبات اینکه مسجدالاقصی آنطور که معروف است، قبله اول مسلمانان نیست، ادعا کرد که با وجود کتب تاریخ و تمام زبان‌هایی که ادعا دارند قدس قبله اول مسلمانان است؛ براساس آنچه که از گذشتگان به ما رسیده هیچ اجماع نظری در خصوص اینکه قدس قبله اول مسلمانان است، وجود ندارد!

او در ادامه نوشت: عبدالملک بن مروان در سال 691 میلادی به ساخت مسجد قبة الصخره اقدام کرد. این کار او به دلیل شکایت مردم از ممنوعیت ورود آنها به مکه برای ادای فریضه حج بود زیرا آن زمان ابن‌زبیر از میان حجاج برای خود بیعت جمع می‌کرد.

این نویسنده مجنون افزود: عبرتی که ما می‌توانیم از اختلاف بین این روایت‌ها بگیریم، این است که ریشه این اختلافات به مسائل سیاسی باز می‌گردد زیرا در آن زمان این اقدام در راستای مسائل سیاسی انجام می‌شد و هیچ ارتباطی به ایمان، عبادت و اعمال دینی نداشته است.

یمانی با انتشار این مقاله جنجال بزرگی به راه انداخت و این اولین باری نیست که یک نویسنده سعودی قداست قدس را انکار می‌کند. فعالان سیاسی بر این باورند که مقاله اسامه یمانی در مجله عکاظ در راستای تبلیغات عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل نوشته شده و هدف آن دست‌کشیدن از آرمان‌های فلسطین در هر زمینه‌ای است.

انتهای پیام