صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۶۰۲۴۷
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۸
محمدکاظم انبارلویی:

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با بیان اینکه حکمرانی براساس معیارهای قرآنی و اخلاقی، ماهیت اصلی الگوی مردمسالاری دینی است، گفت: گلایه رهبر معظم انقلاب از کسانی که ادب و اخلاق را در سیاست‌ورزی رعایت نمی‌کنند، گلایه درست و بحقی بود؛ در جمهوری اسلامی نباید الگوهای رقابت سیاسی معمول و رایج در دموکراسی‌های جهان به مثابه الگوی پذیرفته‌شده تلقی شود.

محمدکاظم انبارلویی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره اهمیت احیای جایگاه اخلاق در حکمرانی دینی و تبلور آن در گام دوم انقلاب، گفت: ما به زودی وارد دوره جدیدی در گام دوم انقلاب می‌شویم که اولین اقدام ملت در این دوره، حضور در انتخابات و شکل‌گیری دولت جوان و حزب‌اللهی است. حکمرانی براساس معیارهای قرآنی و اخلاقی جزو نمادها و نمودهای جمهوری اسلامی و ماهیت اصلی الگوی مردمسالاری دینی محسوب می‌شود.


بیشتر بخوانید:


وی افزود: گلایه رهبر معظم انقلاب از کسانی که ادب و اخلاق را در سیاست‌ورزی رعایت نمی‌کنند، گلایه درست و بحقی بود؛ در جمهوری اسلامی نباید الگوهای رقابت سیاسی که در دموکراسی‌های معمول جهان وجود دارد، به مثابه الگوی پذیرفته‌شده تلقی شود. در رقابت‌های انتخاباتی سال 88 کشورمان و همین رقابت انتخاباتی اخیر آمریکا، الگوی رقابت صفر و صدی شد و تمام صفات زشت از سوی طرفین رقابت سیاسی به همدیگر نسبت داده شد و در نهایت چنین فضایی در داخل به اردوکشی خیابانی و در انتخابات آمریکا به حمله و تصرف کنگره منجر شد که امنیت ملی را به خطر انداخت.

در رقابت انتخاباتی 1400 نباید مسیر غیر اخلاقی انتخابات 88 طی شود

انبارلویی اظهار کرد: آنچه در این معرکه به منزله رکن اصلی یک رقابت سیاسی معقول و صحیح مغفول واقع شد، رعایت الزامات حکمرانی مبتنی بر ادب و اخلاق بود. لذا در انتخابات 1400 نباید همان مسیر انتخابات سال 88 یا انتخابات آمریکا طی شود.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: جمهوریت نظام حکم می‌کند تمام عاملان رقابت سیاسی در مواجهه با یکدیگر، ادب و اخلاق اسلامی را رعایت کنند تا این فضای سالم انتخاباتی امنیت ملی و منافع ملی ما را نیز تقویت کند. براین مبنا امید می‌رود رهنمود اخلاقی رهبر معظم انقلاب سرلوحه فعالیت‌های انتخاباتی و سیاسی نامزدها قرار بگیرد.

وی ابراز کرد: از طرف دیگر از آنجا که ایران از سوی گرگ‌های جهانی محاصره شده و این گرگ‌ها همواره به دنبال تضعیف جمهوریت و اسلامیت نظام هستند، مسئله اخلاق‌مداری در رقابت‌های سیاسی از این منظر هم برای کشور مهم است تا در سایه یک رقابت اخلاقی و پرشور، بتوان یک دولت مقتدر، کارآمد، چابک، جوان، حزب اللهی و پاسخگوی مطالبات معیشتی مردم را بر سرکار آورد.

احزاب و گروه‌ها با یکدیگر از باب «تَوَاصَوْا بِالْحَقِّ» رفتار کنند

انبارلویی درباره ریشه‌های کمرنگ شدن اخلاق در فضای فعالیت سیاسی جریان‌ها و احزاب سیاسی در مقایسه سال‌های دهه اول انقلاب گفت: این نقیصه باید از سوی جریان‌ها و احزاب سیاسی برطرف شود، زیرا ما پیرو قرآن و پیامبری هستیم که منادی اخلاق و رستگاری در جهان هستند. اگر بنا باشد بر مسیر قرآن و احکام اسلامی حرکت کنیم، هیچ یک از رفتارهای اخلاقی به ویژه در سطوح حاکمان و مسئولان قابل توجیه نیستند.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی تصریح کرد: در واقع بی‌توجهی به این آموزه‌ها ما را به دره بداخلاقی‌ها پرتاب می‌کند. احزاب، گروه‌ها سیاسی و رجال سیاسی و مذهبی باید از باب «تَوَاصَوْا بِالْحَقِّ» همدیگر را به حرکت و فعالیت در مدار اخلاق و حق دعوت کنند و اخلاق‌گرایی وحق‌مداری را در عرصه سیاسی به مثابه یک ارزش اصلی نهادینه کرده و بداخلاقی و جنجال‌آفرینی نیز به یک ضد ارزش تبدیل شود.

آسیب‌شناسی تغییر وضعیت افراد قبل و بعد از رسیدن به قدرت

انبارلویی درباره نقش نهادهای نظارتی در بالا بردن هزینه بداخلاقی‌های سیاسی به ویژه پس از دوره تأیید صلاحیت نامزدها گفت: شورای نگهبان وظایف مشخصی دارد و نامزدها نیز در همین سرزمین زندگی می‌کنند. این نامزدهای تأیید شده پیش از تصدی قدرت التزام عملی به ولایت فقیه و قانون اساسی و اسلام دارند، اما وقتی به قدرت می‌رسند، این مسائل را فراموش می‌کنند. شاید این بخشی از خاصیت قدرت است که بر آموزه‌ها و باورهای دینی که نامزدها فراگرفته‌اند، غلبه می‌کند و آنها را منحرف می‌کند.

این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: به نظر من این نیازمند یک آسیب‌شناسی دقیق از سوی حوزه و دانشگاه است که بررسی کنند چرا یک شخصیت که سابقه درستی دارد، متخلق به اخلاق و متدین است و شورای نگهبان با بررسی این سوابق او را تأِیید کرده، پس از تصدی قدرت به ورطه بداخلاقی و بی توجهی به حدود الهی می‌افتد.

ساخت ایران قوی؛ هدف اصلی دولت جوان و حزب‌اللهی

انبارلویی درباره شاخص‌های دولت حزب‌اللهی گفت: بخش عمده این شاخص‌ها در شرایط انتخاب‌شوندگان در قانون اساسی و قانون انتخابات ذکر شده است که مهمترین آن التزام و اعتقاد عملی به مبانی اسلام، ولایت فقیه، قانون اساسی و خط نورانی امام(ه) است و اگر رئیس دولت دچار تزلزل و کم‌اعتقادی نسبت به این مبانی باشد، در ادامه مسیر به زمین می‌خورد.

وی تأکید کرد: دولت حزب‌اللهی یک دولت جهادی است که بزرگترین دغدغه‌اش کمک به مردم، حل مشکلات اقتصادی، توجه ویژه به رفع محرومیت از مستضعفین و تلاش برای کاهش فاصله وحشتناک طبقاتی به نفع محرومین است. همچنین این دولت در مقابل زیاده‌خواهی‌های آمریکا و فریبکاری قدرت‌های جهانی هوشمندانه می‌ایستد و با هوشمندی و عقلانیت از منافع ملی دفاع می‌کند.

انبارلویی در پایان اظهار کرد: دولت حزب‌اللهی در تولید قدرت ملی و تقویت مؤلفه‌های اقتدار و عزت‌آفرین و ارتقای کرامت مردم لحظه‌ای فروگذار نمی‌کند و فعل و قولش مبتنی بر ساخت ایران قوی و تقویت کارآمدی نظام اسلامی است؛ چنین دولتی می‌تواند گام اول فرآیند دولت‌سازی اسلامی را برداشته و تحقق تمدن نوین اسلامی را ممکن سازد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط