صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۴۶۸۸۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۹
پای منبر علی(ع)/ 16

حضرت علی(ع) فرمود: «لَا تَكُنْ مِمَّنْ يُقَصِّرُ إِذَا عَمِلَ وَ يُبَالِغُ إِذَا سَأَلَ» یعنی از کسانی نباش که وقتی کار می‌کنند کم می‌گذارند اما موقع درخواست مزد، بیشتر از حقشان مطالبه می‌کنند.

محسن اسماعیلی، استاد دانشگاه تهران، به مناسبت ماه مبارک رمضان در سلسله مباحثی با عنوان «پای منبر علی(ع)» که به همت ایکنا و به صورت ویدیویی تولید شده است با نگاهی به نهج‌البلاغه به بیان پندهایی از امیرالمؤمنین(ع) پرداخته است که متن و فیلم جلسه شانزدهم آن با عنوان «کم‌توقعی» در ادامه می‌آید:
 
آیا هیچگاه کسانی را دیده‌اید که از کار، کم می‌گذارند ولی مزد اضافه می‌خواهند؟ هیچگاه با کسی روبه‌رو شده‌اید که درس کم می‌خواند ولی نمره اضافی درخواست می‌کند؟ نظرتان راجع به اینگونه انسان‌ها چیست؟ یعنی کسانی‌که در انجام وظیفه کوتاهی ولی به هنگام مطالبه بلندپروازی می‌کنند.
 
مؤمن درست برعکس این افراد عمل می‌کند، یعنی خوب کار می‌کند و کم توقع دارد و بیش از آنکه انتظار می‌رود زحمت می‌کشد ولی کمتر از آنچه که حقش است قانع می‌شود.
قرآن می‌فرماید پیامبر(ص) بی‌توقع بود چراکه اینقدر اضافه کار کرد که خداوند در قرآن فرمود اینهمه رنج و مشقت برای چیست؟ پیامبر حتی خودش را در مقابل جهنم رفتن ابوجهل و ابولهب مسئول می‌دانست و به همین دلیل خداوند در قرآن کریم به او فرمود تو مسئول کسانی‌که جهنم می‌روند نیستی.
 
همین پیامبری که این اندازه زحمت می‌کشید، فریاد می‌زد که من از شما مزدی نمی‌خواهم و توقعی ندارم. ما دقیقاً مانند ایشان نمی‌توانیم باشیم اما باید شبیه او شویم و خوب کار کنیم و زحمت زیادی بکشیم اما توقع فراوان نداشته باشیم.
 
حضرت علی(ع) در حکمت صد و پنجاهم نهج البلاغه فرمود: «لَا تَكُنْ مِمَّنْ يُقَصِّرُ إِذَا عَمِلَ وَ يُبَالِغُ إِذَا سَأَلَ» یعنی از کسانی نباش که وقتی کار می‌کنند کم می‌گذارند اما موقعی که درخواست مزد می‌کنند بیشتر از حقشان مطالبه می‌کنند.
 
انتهای پیام
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
|
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
مثل همه مردم ایران