صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۳۰۵۰۸۳
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۴۰۴ - ۰۹:۵۵
امیرحسین اللهیاری در گفت‌وگو با ایکنا/ 2

محقق و متجرم آثار عرفان اسلامی می‌گوید: واسطه تمام فیوضات در اندیشه شیخ اکبر حقیقتی‌ است به نام «حقیقت محمدیه» که به مثابه منشوری هزار هزار وجه، نور تجلیات باری تعالی را بر آفریدگان منعکس می‌کند؛ این حقیقت بزرگترین نعمت از جانب خداوند برای بندگان است از آن رو که اگر حجاب‌ و واسطه‌ای میان خالق تعالی و مخلوقات وجود نداشت ایشان تاب تحمل تجلی ذات را نداشته و شعاع نور وجودی او، آنها را می‌سوزاند. فیوضات این منشور و واسطه میان حق تعالی و مخلوقات، به هر یک به اندازه قابلیت و استعداد آن می‌رسد که کاملترین وجوه آن به پیامبران(ص) و از میان آنها کامل‌ترین‌شان به حضرت سیدالمرسلین(ص) رسید که ۲۳ سال، از ۴۰ تا ۶۳ سالگی، همراه ایشان بوده است.

امیرحسین اللهیاری، محقق و مترجم آثار عرفانی در گفت‌وگو با ایکنا درباره «حقیقت محمدیه» تأکید کرد: «حقیقت محمدیه» فراتر از جسم شخص محمد مصطفی(ص) است؛ حقیقتی‌ است که بعدتر عزیزالدین نسفی آن را با عنوان «انسان کامل» مطرح می‌کند؛ این انسان کامل در واقع انسان نه به معنای رایج، یعنی حیوانی مادی و دارای نطق، شهوت و اجزا جسمانی، بلکه محل جمع تمامی فیوضات الهی‌ است که بن‌مایه فکری آن با «حقیقت محمدیه» ابن عربی از یک سرچشمه نشأت می‌گیرند.

این حقیقت همانی‌ است که به فرموده پیامبر(ص) آن زمان که آدم(ع) در میان آب و گل بود وجود داشته، پیامبری می‌کرد و چنانچه گفتیم والاترین جلوه آن در زمان نبوت حضرت ختم‌المرسلین(ص) در وجود ایشان متجلی شد. 

انتهای پیام