به گزارش ایکنا؛ تأسیس بنیاد بینالمللی قرآن، افزایش اعزامهای عمره و کاهش هزینه اسکان تمتع، نجات ۱۵ هزار جنین با اجرای طرح نفس، راهاندازی پویش اهدای خون از سوی جهاددانشگاهی تهران، اختتامیه یازدهمین اجلاسیه مجمع عالی بسیج دانشآموزی کشور، پیوستن بیش از ۴ هزار نفر به پویش «بساز مدرسه»، مراسم بزرگداشت چهلمین سالروز تأسیس شورای فرهنگ عمومی کشور، معرفی خادمان نمونه فرهنگ عمومی از مهمترین رویدادهای هفته در حوزه اجتماعی است.
هفته گذشته مصادف با سیزدهم آبان و روز دانشآموز بود، از این رو گروه اجتماعی ایکنا، به صورت تخصصی به موضوع دانشآموز آگاه و نقش خانواده در تربیت نسل مقاوم پرداخته است. موضوع دیگر، ایام فاطمیه است که امسال با زاویه نگاه جدیدتری به این موضوع ورود کرده است تا علاوه بر حزن فاطمی، به بینش فاطمی دست پیدا کنیم.
بنیاد بینالمللی قرآن تأسیس میشود
سومین نشست هماندیشی رابطان اقامه نماز دستگاههای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به میزبانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.
حجتالاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانیپور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این نشست با اشاره به اهمیت همگانی شدن نماز در جامعه، گفت: برای انجام این مهم باید همگی قیام کنیم. از حقوق اولیه نماز، برگزاری آن به جماعت است. تکریم کنیم نماز را تا در آن دنیا تکریممان کنند. اولین گام تکریم، برگزاری جماعت است و اول وقت برگزاری آن نیز اهمیت دارد.
ایمانیپور بر ضرورت رونق اقامه جماعت در مراکز اداری تأکید کرد و ادامه داد: پیامهای مقام معظم رهبری به اجلاسهای سراسری ستاد اقامه نماز، مجموعهای خواندنی است و برای پیشبرد اهداف و سیاستگزاری آینده بسیار سازنده و لازم است که به این بیانات توجه جدی شود.
وی با اشاره به تاریخ تأسیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و فعالیتهای آن در خارج از کشور، گفت: با همه توان تلاش داریم که تصویر شایسته ایران به خارج از کشور را به درستی انجام دهیم. فعالیتهای مختلف و متنوعی در این ارائه وجود دارد. از این رو بنیاد بینالمللی قرآن را با مدیریت حامد شاکرنژاد، قاری بینالمللی کشورمان و سفیر قرآنی کشورمان راهاندازی خواهیم کرد. حیطه مأموریت این بنیاد، فضای گستردهای از فعالیتهای قرآن خواهد بود.
افزایش اعزامهای عمره و کاهش هزینه اسکان تمتع
علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت، دوشنبه ۱۲ آبان، در آستانه سفر به عربستان برای امضای قراردادهای حج تمتع ۱۴۰۵، اعلام کرد: پیش ثبت نام حج ۱۴۰۵ تا اولولیت پایان بهمن ۱۳۸۶ در استانهایی که ظرفیت خالی دارند، ادامه دارد و از دارندگان فیشهای حج تمتع دعوت میکنیم که هر چه زودتر ثبت نام خود را تکمیل کنند تا برنامهریزیهای اجرایی حج به سراعت انجام شود.
وی از بسته شدن قراردادهای اسکان حج ۱۴۰۵ خبر داد و گفت: قراردادهای اسکان را زودتر منعقد کردیم و همین مسئله موجب شد بین سه تا پنج درصد نسبت به سال گذشته کاهش قیمت مسکن داشته باشیم؛ در تلاش هستیم قراردادهای حمل و نقل و تغذیه را نیز نهایی کنیم تا به قیمت نهایی حج برسیم و آن را اعلام کنیم تا در ادامه معاینات و ثبت نام در کاروانها به صورت عملی شروع شود.
رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص عمره مفرده نیز گفت: اعزامهای عمره مفرده از ابتدای شهریور از ۱۷ ایستگاه پروازی به جده و مدینه آغاز شده و عمره دانشجویی نیز از ۲۵ آبان آغاز میشود. اعزامهای عمره نیز از امروز ۱۲ آبان از هزار نفر روزانه به هزار و ۳۵۰ نفر افزایش پیدا میکند.
وی اعلام کرد: از ابتدای شهریور تاکنون ۵۴ هزار و ۳۰۰ نفر عازم عمره شدهاند که باتوجه به در پیش بودن ماههای رجب، شعبان و رمضان انتظار افزایش متقاضیان عمره را داریم. ثبتنام از زوجهای جوان در کاروانهای عمره نیز ادامه دارد و عمره دانشآموزی نیز با هزار و ۳۳۷ نفر در قالب ۱۱ کاروان از ۹ ایستگاه پروازی صورت خواهد گرفت.
پاسداشت فاطمیه با اشک آگاه؛ مدرسهای برای بیداری دلها
ایام فاطمیه از برجستهترین مناسبتهای مذهبی شیعیان است، ایامی که مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) مأموریتی سنگین بر دوش دارند، رساندن پیام مظلومیت و ولایت حضرت زهرا(س) به زبان دل، نه صرفاً با شعر و صوت. مداحی در این ایام عرصهای است که اخلاص، علم، ادب و معرفت باید در کنار هم جلوهگر شوند.
ایکنا برای بررسی بایستههای عزاداری ایام فاطمیه به ویژه از سوی مداحان جوان به گفتوگو با مصطفی خورسندی، از مداحان پیشکسوت اهل بیت(ع) پرداخته است. خورسندی در این گفتوگو بر ضرورت آمادگی معنوی و علمی مداحان، رعایت نظم مجالس، توجه به وحدت امت اسلامی و بهرهگیری از سیره قدما در اشعار توحیدی و پندآموز در ایام فاطمیه تأکید کرد و گفت: مداحی در فاطمیه باید با اشکی از سر شناخت و با کلامی که مایه بیداری دلها و مروج وحدت و عزت امت اسلامی همراه باشد.
وی در پاسخ به اینکه مادحین باید برای ورود به مجلس فاطمیه چه آمادگیهای معنوی و علمی داشته باشد، بیان کرد: یک مداح برای حضور و اجرای برنامه در مجالس فاطمیه باید از هر نظر آمادگی کامل داشته باشد یعنی هم آمادگی جسمی، هم روحی و هم معنوی داشته باشد. این ایام روزهایی نیست که بتوان با آمادگی سطحی وارد آن شد. مداحی در فاطمیه تنها یک اجرا یا خواندن چند شعر نیست، بلکه یک خدمت مقدس است که نیازمند معرفت، تحقیق و آمادگی قلبی است. پیش از هر چیز مداح باید از نظر علمی و محتوایی خود را مجهز کند. لازم است چندین منبع معتبر از کتب مقتل و منابع تاریخی مرتبط با زندگی و شهادت حضرت زهرا (س) را مطالعه کند تا بتواند با درک دقیق از حوادث آن دوران سخن بگوید؛ لذا در این زمینه صرفا نقل احساس کافی نیست و باید معرفت و آگاهی پشت هر واژه و هر روضهای باشد. در کنار این آمادگی علمی، آمادگی معنوی نیز اهمیت فراوانی دارد. مداح باید با تهذیب نفس، با وضو، با نیت خالص و قلبی آرام وارد مجلس شود. کسی که میخواهد نام حضرت زهرا (س) را بر زبان بیاورد، باید خود را از آلودگیهای نفسانی پاک کرده باشد و در درون، احساس حضور در محضر اهل بیت (ع) را داشته باشد.
متن کامل مصاحبه را
اینجا بخوانید.
حزن فاطمی؛ خاستگاه حرکت و ایثار برای نوجوانان
علی شعیبی، نویسنده و پژوهشگر دینی که سالهاست دغدغه انتقال مفاهیم عمیق معارف اهلبیت(ع) را به زبان نسل امروز دارد، در تازهترین اثر خود با عنوان «مقتل فاطمی نوجوان» کوشیده است تا با بیانی ساده، روان و متناسب با ذهن و زبان نوجوانان، زندگی، سیره و شهادت حضرت زهرا(س) را روایت کند، روایتی که هم بر پایه منابع معتبر تاریخی شکل گرفته و هم با نگاهی تربیتی و الهامبخش، پیوندی عاطفی میان نوجوانان و بانوی دو عالم برقرار میکند. او با تکیه بر همین باور در «مقتل فاطمی نوجوان» تلاشی کرده تا حضرت زهرا(س) نه صرفاً به عنوان چهرهای مظلوم، بلکه به عنوان الگوی پایداری، عقلانیت و دفاع از حقیقت برای نسل امروز معرفی شود، الگویی که در دل غم فاطمی، نشاط معرفتی و امید به بیداری امت نهفته است.
ایکنا در راستای واکاوی ابعاد مختلف کتاب مقتل فاطمی نوجوان به ویژه تفاوت این کتاب با مقاتل مختلف دیگر به گفتوگو با علی شعیبی، نویسنده کتاب مقتل فاطمی نوجوان پرداخته است.
وی درباره انگیزه و هدفش از نگارش مقتل نوجوانان گفت: احساس میکردم نسل نوجوان و جوان ما بهویژه در دوران معاصر که با حجم بالایی از اطلاعات پراکنده و گاه نادرست مواجه هستند، نیازمند منبعی روشن، مختصر و درعینحال مستند درباره زندگی، سیره، اندیشه و حوادث مربوط به حضرت زهرا(س) هستند. بنابراین، به این نتیجه رسیدم که باید کاری انجام دهم تا هم از نظر علمی و تاریخی اعتبار داشته باشد و هم از نظر بیانی و ادبی برای نوجوانان جذاب و قابلفهم باشد. بر همین اساس، تصمیم گرفتم تا در این زمینه برای نوجوانان و در کنار آن برای بزرگسالان اثری مؤثر، آماده و دستهبندیشده تهیه کنم؛ بهگونهای که یک بسته کامل از اهداف حضرت زهرا(س) و دلایل اتفاقاتی که بعد از شهادت رسولالله(ص) و پس از آن در سقیفه رخ داد، در اختیار نوجوانان قرار گیرد. هدف این بود که مخاطبان جوان بتوانند بهصورت دقیق و روشن دریابند که پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) چه تحولاتی در جامعه اسلامی رخ داد و حضرت زهرا(س) در برابر آن چه موضعی اتخاذ کردند و چرا این موضع تا امروز به عنوان نماد دفاع از ولایت در تاریخ اسلام ماندگار شده است.
متن کامل مصاحبه را
اینجا بخوانید.
بینش فاطمی؛ راه نجات جهان از خشونت و بحران معنویت
در میان آثار فاطمی، کتاب «فاطمه، مادر خوبیها» نوشته حجتالاسلام محمدجواد ابوالقاسمی جایگاه ویژهای دارد، اثری که با نگاهی متفاوت، عرفانی و تربیتی به زندگی و شخصیت حضرت زهرا(س) مینگرد و میکوشد سیمای واقعی آن حضرت را فراتر از مرزهای مذهبی و اختلافی، برای همه مسلمانان جهان معرفی کند. حجتالاسلام ابوالقاسمی از چهرههای فعال فرهنگی و پژوهشی است که سالها در عرصه بینالمللی فعالیت داشته و تجربه حضور در کشورهای مختلف از جمله ترکمنستان به عنوان رایزن فرهنگی، نگاه او را به مقوله معرفی چهرههای دینی عمیقتر و جامعتر کرده است.
حجتالاسلام ابوالقاسمی علاوه بر کتاب «فاطمه، مادر خوبیها»، آثار دیگری همچون «نگاهی فرامذهب به زندگی پیامبر مهربانی(ص)، ریحانه رسول(س) و ائمه معصومین(ع)» و ... را نیز در کارنامه دارد، آثاری که هر یک در نوع خود تلاشی برای تبیین چهرهای انساندوستانه، وحدتمحور و اخلاقی از اسلام به شمار میآیند. کتاب «فاطمه، مادر خوبیها» در واقع حاصل دغدغه و عشقی درونی است؛ تلاشی برای ترسیم سیمای مادری که مظهر رحمت، عقلانیت و تربیت الهی است. نویسنده در این اثر با پرهیز از نگاههای صرفاً جدلی یا سیاسی، کوشیده است به ابعاد عرفانی، انسانی و تربیتی زندگی حضرت بپردازد و مخاطب را از هر مذهب و ملیتی، به تأمل در حقیقت وجودی فاطمه(س) دعوت کند.
ایکنا در راستای بررسی ابعاد مختلف سیره حضرت زهرا(س) به گفتوگو با حجتالاسلام محمدجواد ابوالقاسمی، نویسنده کتاب «فاطمه، مادر خوبیها» پرداخته است.
حجتالاسلام ابوالقاسمی در این گفتوگو تأکید کرد: بازگشت به اسلام فاطمی به معنای احیای همان آموزههای اصیل است که در بطن سیره اجتماعی حضرت نهفته است، آموزههایی که بر محبت، آگاهی و رشد اخلاقی انسان تأکید دارند. حضرت فاطمه(س) در رفتار اجتماعی خویش نشان دادند که زن نه تنها محور خانواده، بلکه محور تربیت جامعه است و میتواند با عقلانیت و عطوفت مسیر جامعه را از انحراف و درگیری نجات دهد. در حقیقت، ویژگی برجسته سیره اجتماعی حضرت فاطمه(س) نگاه جامع ایشان به انسان، جامعه و جهان است. این نگاه، در عین توجه به معنویت، بر عدالت اجتماعی، منزلت زن و کرامت انسان تأکید دارد. مفاهیمی، چون آزادی، حقگرایی و عدالتخواهی که امروزه در شعارهای جهانی از آنها یاد میشود، ریشه در بینش فاطمی دارد، بینشی که براساس شناخت درست از انسان و جایگاه او در هستی شکل گرفته است.
وی افزود: اسلام فاطمی، سرشار از رحمت و آگاهی و دینی بر محور عقل، عشق و تربیت انسانی استوار است. چنین اسلامی میتواند در جهان امروز که از خشونت، افراطگرایی و بحران معنویت رنج میبرد، نقش نسخهای شفابخش و احیاگر را ایفا کند. سیره اجتماعی حضرت فاطمه(س) الگوی کامل جامعهای است که در آن عقل و عاطفه، عدالت و محبت، علم و ایمان در کنار هم معنا پیدا میکنند و انسان در پرتو آن به تعادل، آرامش و رشد میرسد.
متن کامل مصاحبه را
اینجا بخوانید.
هشت اصل خدمترسانی؛ رمز موفقیت اربعین امسال
پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلالاحمر، در پنجمین کنگره سلامت در اربعین که مراسم افتتاحیه آن، شنبه ۱۰ آبان، در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، گفت: اربعین حسینی امسال بسیار موفقتر و بهتر از سالهای گذشته برگزار شد و این موفقیت حاصل تلاش مسئولان، مردم و خیرین است.
وی با اشاره به وجود سیاستهای حاکمیتی در برگزاری اربعین، افزود: در اربعین براساس هشت اصل اساسی عمل میکنیم. اصل نخست، هماهنگی بینبخشی و مدیریت کلان است که در اربعین امسال بهخوبی محقق شد.
کولیوند ادامه داد: نظم، انضباط و امنیت دومین اصل ما بود که همه تلاش کردند تا به بهترین شکل اجرا شود. اولویتبخشی به برنامههای فرهنگی نیز از دیگر اصول اربعین بود که با هدف ترویج فرهنگ اربعین حسینی دنبال شد. اگر امروز دو مسئول بینالمللی صلیب سرخ برای کنگره اربعین پیام ارسال میکنند، این امر نتیجه همین نگاه فرهنگی است.
وی اضافه کرد: توسعه تسهیلات و خدمات به زائران، گسترش مشارکت خیرین و خدمات داوطلبانه، مدیریت مطالبات و انتظارات عمومی، احترام به حاکمیت دولت عراق، تکریم مردم عراق بهعنوان میزبان اصلی، تقویت مرجعیت دینی عراق و حاکمیت نگاه تمدنی و جامعهنگر بر فعالیتها از دیگر اصول سیاستگذاری ما در اربعین هستند.
کولیوند تصریح کرد: براساس این اصول، سیاستهایی نیز تعریف شده که این کنگره بر همان مبنا برگزار میشود. سیاستهای ما شامل ترویج فرهنگ اربعین، حفظ نظم و امنیت در خدمترسانی، امداد و نجات بدون هیچگونه منت، مردممحوری و تعامل با گروههای جهادی، ارائه خدمات سلامت، امدادی و فرهنگی و ایجاد هماهنگی میان خدمات فرهنگی و سلامت است.
عبدالرضا پازوکی، دبیر علمی کنگره سلامت در اربعین، با اشاره به اینکه برگزاری پنجمین کنگره قرار بود روز هفتم تیرماه انجام شود، اما به دلیل جنگ ۱۲ روزه و مسائل امنیتی به تعویق افتاد، گفت: علیرغم پیشنهاد برگزاری کنگره در سال بعد، دستاوردهای آن به حدی بود که تصمیم گرفتیم امسال نیز آن را برگزار کنیم.
وی ادامه داد: در این دوره، ۱۵ کمیته علمی تشکیل شد که علاوه بر درمان، بهداشت، دارو و تغذیه، موضوعاتی، چون عوامل فرهنگی مؤثر بر سلامت، هوش مصنوعی، امداد و نجات، طب سنتی و طبهای مکمل، توانبخشی، سلامت روان، آموزش مواکب، اورژانس پیشبیمارستانی و… مورد بررسی و ارزیابی علمی قرار گرفت.
پازوکی افزود: پویش فرهنگی کنگره نیز با هدف بهرهگیری از مباحث فرهنگی در ارتقای سلامت برگزار شد و ۱۱۷ اثر دریافت شد که به سه اثر برتر جوایزی اهدا میشود. سال گذشته ۴۲۰ مقاله دریافت کردیم، اما امسال با رشدی ۳۰ درصدی، ۵۶۰ مقاله به کنگره ارسال شد که ۲۴۴ مقاله به صورت سخنرانی و بقیه به صورت پوستر ارائه میشوند. همچنین ۲۱ مقاله به دلیل عدم ارتباط با موضوعات کنگره رد شدند. طی سه روز برگزاری کنگره، ۱۵ پنل، ۲۵۰ سخنران و ۱۰ کارگاه برگزار خواهد شد. علاوه بر این، ۱۹ مهمان خارجی از عراق، لبنان، فلسطین و پاکستان در کنگره حضور دارند.
نجات ۱۵ هزار جنین با اجرای طرح نفس
نشست بررسی موج دوم پویش «نفس»، شنبه دهم آبانماه، در بیمارستان ولیعصر(عج) مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) تهران برگزار شد.
در این نشست، صدیقه حنطوشزاده، استاد طب مادر و جنین دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: امیدواریم با اقداماتی که در حال انجام است، بتوانیم جایگاه جنین را بهعنوان عضوی از جامعه بیش از پیش بشناسیم و بپذیریم.
وی ادامه داد: گاهی برخی خطاها آنقدر تکرار میشوند که در نگاه عموم عادی جلوه میکنند، بهگونهای که حتی کسانی که میدانند آن عمل اشتباه است، نسبت به آن بیتفاوت میشوند و خود نیز مرتکب آن میگردند. از لحظه لقاح، ما با یک انسان کامل مواجه هستیم و بسیاری از جوامع برای جنین، تمام حقوق یک انسان را قائل هستند؛ در جامعه ما نیز چنین نگاهی وجود دارد. سلول نخست میتواند زمینهساز شکلگیری یک انسان کامل باشد، بنابراین در انسان بودن جنین هیچ تردیدی نیست.
زهرا پناهی، متخصص زنان و زایمان و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران، اظهار کرد: زمانی که سقط جنین انجام میشود، در حقیقت یک انسان از بین میرود. با مادرانی مواجه هستیم که براساس مشورتهای نادرست دوستان یا اطرافیان اقدام به سقط میکنند و در نهایت با عوارض جبرانناپذیر آن روبهرو میشوند. سقط جنین عوارض فراوانی دارد و حتی ممکن است به مرگ مادر منجر شود. روشهای غیراستاندارد سقط، موجب خونریزیهای شدید، عفونتهای خطرناک و در مواردی از دست رفتن مادر میشود. امیدوارم هیچ مادری، چه از روی آگاهی و چه از سر ناآگاهی، اقدام به سقط نکند.
زهرا طاولی، عضو هیئتعلمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در این نشست گفت: با اجرای طرح نفس، تاکنون ۱۵ هزار جنین که قرار بود به دنیا نیایند، نجات یافتهاند و بهزودی شاهد تولد تعدادی از این نوزادان خواهیم بود. در مطالعهای جدید نیز کاهش آمار سقط جنین مشاهده شده که نشاندهنده موفقیت این پویش است. تبیین حرمت و جایگاه انسانی جنین اقدامی ارزشمند بود و دستورالعملهای مربوط به روشهای حمایت از مادران باردار ناخواسته و نحوه منصرف کردن آنان از سقط، تدوین و به مراکز بهداشتی ابلاغ شده است. تاکنون ۳۲۰ مرکز نَفَس در سراسر کشور راهاندازی شده و طی دو سال اخیر، جان حدود ۱۵ هزار جنین را نجات داده است.
در ادامه، نفیسه ساعدی، عضو هیئتعلمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، اظهار کرد: بسیاری از زنان با این تصور برای سقط مراجعه میکنند که توان مالی یا تربیتی لازم برای فرزندان بیشتر را ندارند، اما زمانی که با آنان درباره ارزش انسانی جنین و احترام به حیات انسان گفتوگو میشود، از تصمیم خود منصرف میشوند.
تغییر قانون بسیاری از کودکان را صاحب خانواده کرد
صدها کودک بیسرپرست و بدسرپرست پس از تغییر قانون حمایت از کودکان و نوجوانان صاحب خانواده جدید شدند. با اصلاح این قانون در کنار فرزندخواندگی، امکان حضور کودکان در خانوادههای امین موقت و میزبان نیز فراهم شده است.
سیدحسن موسویچلک، معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی و حمیدرضا الوند، مدیرکل دفتر توانمندسازی کودکان و نوجوانان این سازمان با هدف تشریح نحوه انتقال فرزندان بهزیستی به خانوادههای جایگزین، اجرای طرح میزبان و فرزندخواندگی میزبان جمعی از اصحاب رسانه در شیرخوارگاه شبیر شدند.
در این نشست موسویچلک با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی با هدف ایجاد شفافیت در عملکرد خود هفت گزارش که بخشی از آنها مربوط به کودکان این سازمان بوده، منتشر کرده است، گفت: قبلاً این گزارشها منتشر نمیشد، اما اکنون گزارشهایی از جمله گزارشهای مربوط به «خانوادههای میزبان»، «تحلیل وضعیت نیروی انسانی» و «بچههای مستقل شده» منتشر شده است.
حمیدرضا الوند، مدیرکل دفتر توانمندسازی کودکان و نوجوانان نیز گفت: در ایران، به ازای هر کودک واجد شرایط فرزندخواندگی، به طور میانگین ۲۲ زوج (یعنی ۴۴ نفر) در نوبت هستند. در تهران نیز برای هر کودک، بین ۲۵ تا ۲۷ زوج (یعنی ۵۰ تا ۵۴ نفر) متقاضی وجود دارد. به همین دلیل، سازمان بهزیستی بهترین گزینه را برای کودکان انتخاب میکند؛ چرا که متولی استیفای حقوق کودک است، نه خانواده متقاضی فرزندپذیر.
رؤیاهای ستاره ۱۳ ساله زیر آوار به آسمان رسید
تاریخ دوباره سراغ یک نوجوان ۱۳ ساله دیگر رفته؛ این بار اسمش امیرعلی خرمی است که در خانهاش، وقتی خواب و در رویای ثبت نام کلاس فوتبال شنبه بود به شهادت رسید. همان شبی که اولین موشکهای رژیم صهیونیستی فرود آمدند(۲۳ خرداد)، سقف خانه روی سرش ریخت و امیرعلی دیگر بیدار نشد.
خانواده، همسایه شهید ذوالفقاری بودند، اما هیچوقت نمیدانستند که او در حوزه هستهای فعالیت میکرد. شب حادثه، پدر و مادر امیرعلی ابتدا تصور کردند زلزله آمده است. شدت انفجار آنقدر زیاد بود که دیوارهای خانه همسایه فرو ریخت و بخشی از آوار به اتاق بچهها رسید. با چراغقوه خودشان را به سمت اتاق خواب رساندند. دیوار کنار تخت امیرعلی کاملاً ریخته بود؛ همان سمتی که همیشه عادت داشت بخوابد. از امیرمحمد، فرزند بزرگتر، صدا میآمد، اما از امیرعلی هیچ. وقتی بالاخره او را از زیر آوار بیرون آوردند، بدنش هیچ زخم یا خراشی نداشت. فقط خاک روی صورت و لباسش نشسته بود. امیرعلی از شدت فشار آوار و خفگی شهید شده بود.
حالا، با گذشت نزدیک به پنج ماه از جنگ، شهلا عراقیانفر، مادر خانواده، به دریان؛ شهری آرام در اطراف شبسترِ آذربایجان شرقی رفته است. امیرعلی همیشه او را با نام دومش، «شادی»، صدا میزد و به او «مامان شادی» میگفت. خانواده تلاش کردند او را از تهران دور کنند؛ شاید حال و هوایش کمی تغییر کند؛ شاید فاصله از خانه و آن شب تلخ، مرهمی بر دلش باشد؛ اما فایدهای نداشت. مامان شادی میگوید هر جا که میرود، امیرعلی را هم با خود میبرد. صدایش، حضورش و حتی بویش هنوز در ذهن و جانش مانده است.
امیرعلی ویژگیهای شاخص زیادی داشت، اما سرزندگی شاید بارزترینِ آنها بود. حالا که نیست، انگار غبار مرگ به در و دیوار خانه نشسته است. مادرش تعریف میکند: «امیرعلی پسری بسیار پرانرژی، شاد و سرزنده بود. همیشه در حال جنبوجوش بود و با خندهها و شیطنتهایش فضای خانه را پر از زندگی میکرد. حالا که او نیست، خانه بهشدت ساکت شده؛ سکوتی که گاهی طاقتفرساست.»
متن کامل این گزارش را
اینجا بخوانید.
جهاددانشگاهی نمونهای موفق از اعتماد به توان ملی است
مسعود حبیبی، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در حاشیه بازدید از سومین نمایشگاه «گزیدهای از دستاوردهای علمی و فناورانه جهاددانشگاهی» در گفتوگو با خبرنگار ایکنا ضمن ارزیابی فعالیتهای علمی و فناورانه این نهاد با اشاره به عضویت خود در جهاددانشگاهی و آشنایی با فعالیتهای آن، اظهار کرد: من آشنایی خوبی با پژوهشکدهها و واحدهای جهاددانشگاهی دارم، اما واقعاً تصور نمیکردم اینهمه دستاورد ارزشمند در حوزههای مختلف حاصل شده باشد. بیش از دو ساعت در نمایشگاه حضور داشتم و از توانمندیها و توضیحات ارائهشده لذت بردم.
حبیبی جهاددانشگاهی را نماد اتکا به خود در کشور دانست و گفت: دستاوردهایی که اینجا دیدم، حاصل کار و تلاش جوانان ایرانی است؛ از طراحی و ساخت تا کاربردیسازی. بسیاری از این دستاوردها مایه افتخار ملی است و کاش فرصت بازدید برای همه فراهم میشد.
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه جهاددانشگاهی الگویی مدیریتی موفق برای کشور است، افزود: جهاددانشگاهی با کمترین منابع دولتی توانسته کارهایی انجام دهد که بسیاری از سازمانها با منابع بیشتر از انجام آن عاجز ماندهاند. این الگو قابل تعمیم به سایر نهادها و سازمانهای دولتی است و میتواند راهگشای توسعه کشور باشد.
راهاندازی پویش اهدای خون از سوی جهاددانشگاهی تهران
معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی تهران در نظر دارد در یک اقدام خداپسندانه با راهاندازی پویش اهدای خون به تأمین خون فرآوردههای خونی مورد نیاز بیماران کمک کند.
در این راستا علاقهمندان و داوطلبان اهدای خون از جامعه دانشگاهی و عموم مردم میتوانند روز دوشنبه ۱۹ آبان ماه از ساعت ۹ تا ۱۵ با مراجعه به پایگاه سیار انتقال خون مستقر در مرکز فرهنگی دکتر سعید کاظمیآشتیانی واقع در پردیس مرکزی دانشگاه تهران ضلع جنوبی ساختمان دانشکدگان فنی نسبت به اهدای خون اقدام کنند.
داوطلبان اهدای خون میتوانند پیش از مراجعه با شماره ۶۶۴۰۵۰۸۰- ۰۲۱ تماس گیرند و یا از طریق پیامرسانهای ایتا و تلگرام با شناسه @FargangiJUT در ارتباط باشند.
هر واحد خون حداقل جان سه نفر را نجات میدهد. مردان سالانه چهار نوبت و زنان سالانه سه نوبت میتوانند خون اهدا کنند. پلاکت، آلبومین، ایمونوگلوبولین و فاکتور هشت انعقادی چهار فرآورده خونی پرمصرف هستند که برای حفظ سلامت و تندرستی مورد استفاده قرار میگیرند.
ظرفیتها و توانمندیهای جهاددانشگاهی در حوزه پزشکی و سلامت بررسی شد
نشست «فرآوردههای نوین درمانی در بیماریهای صعبالعلاج و ناباروری»، یکشنبه یازدهم آبانماه، در حاشیه برگزاری سومین نمایشگاه «گزیدهای از دستاوردهای علمی و فناورانه جهاددانشگاهی» برگزار شد.
در ابتدای این نشست، محمدرضا نژادمقدم، مدیرکل دفتر پزشکی دفتر مرکزی جهاددانشگاهی، بهعنوان دبیر و سخنران نخست، با اشاره به رسالت جهاددانشگاهی در شناسایی چالشهای ملی و ارائه راهحلهای علمی برای رفع آنها گفت: ما در جهاددانشگاهی معتقدیم هر یک از محققان و متخصصان حوزههای مختلف باید با شناخت مسائل و نیازهای واقعی کشور، حداکثر توان خود را برای حل آنها بهکار گیرند. گروههای تخصصی پزشکی جهاددانشگاهی نیز با هدف پاسخ به این چالشها، در حوزه فناوریهای نوین علوم پزشکی و زیستی فعالیت میکنند تا بتوانند در ارتقای سلامت جامعه و رفع مشکلات ملی سهم مؤثری داشته باشند.
وی افزود: یکی از مهمترین چالشهای کشور، بحران کاهش سلامت جامعه است که در اسناد ملی بهعنوان چالش چهارم و اولویت چهارم معرفی شده است. همچنین، توسعه نوآوری، گسترش سالمندی، فقر، ناترازی بازار کار و بیکاری از دیگر مسائل جدی هستند که با رویکردهای نوین پزشکی و زیستفناوری میتوان بر آنها تأثیر گذاشت.
در ادامه این نشست، امیرحسن زرنانی، مدیرگروه ایمنیشناسی تولید مثل پژوهشگاه ابنسینا گفت: یکی از چالشهای مهم در این حوزه، سقطهای مکرر است. زنانی که بارها باردار میشوند، اما هر بار دچار سقط جنین میشوند، در معرض فشار روانی شدیدی قرار دارند. سلولهای بنیادی و محصولات مشتق از آنها در این زمینه نیز میتوانند امید تازهای برای درمان ایجاد کنند.
وی درباره کاهش ذخیره تخمدان نیز هشدار داد و گفت: افزایش سن ازدواج و تأخیر در فرزندآوری موجب شده است ذخیره تخمدان در زنان بهشدت کاهش یابد. پیشتر سن ازدواج در ایران ۱۸ تا ۲۰ سال بود، اما اکنون به بیش از ۲۸ سال رسیده است. بسیاری از زنان پس از ۳۵ سالگی تازه برای بارداری اقدام میکنند، در حالیکه ذخیره تخمدان در این سن به میزان چشمگیری کاهش یافته است.
رامین صرامی فروشانی، رئیس پژوهشگاه ملی سرطان جهاددانشگاهی بهعنوان سومین سخنران به تشریح فعالیتها و دستاوردهای این پژوهشگاه پرداخت و تأکید کرد: اصل اساسی در جهاددانشگاهی این است که از فناوری برای حل معضلات ملی استفاده کنیم. در پژوهشگاه ملی سرطان نیز همین نگاه حاکم است؛ ما خود را واسطهای میان مراکز تولید دانش و عرصه بالینی درمان بیماران میدانیم. مأموریت اصلی ما این است که نتایج پژوهشها را به فناوری قابل استفاده در درمان تبدیل کنیم.
نخبگان نظام مسائل ایران را شناسایی و برای حل آن برنامهریزی کنند
مراسم اعطای شصت و سومین سال اعطای جایزه ملی البرز در بخش دانشآموزی، ۱۵ آبانماه با حضور حجتالاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، حیدر ارشدی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز در محل هتل ارم تهران برگزار شد.
در ابتدای این مراسم، حیدر ارشدی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز طی سخنانی بیان کرد: در این دوره دانشآموزانی که صرفاً از امتیازات تحصیلی برخوردار بودند تنها بخشی از مسیر را پیموده بودند؛ چرا که برای رسیدن به جایزه البرز، ترکیب جامع امتیازات از جمله فعالیتهای علمی و فناورانه، فرهنگی و هنری، ورزشی و اجتماعی مدنظر قرار گرفت. این امر نشان میدهد که جایزه البرز، فراتر از رقابتی صرف با نگاهی جامع به ترویج شایستگیهای چندبعدی دانشآموزان مینگرد.
ارشدی اظهار کرد: در مراسم امروز، از ۵۲ نفر از دانشآموزان برتر فارغالتحصیل پایه نهم (دوره اول متوسطه) و پایه دوازدهم (دوره دوم متوسطه) در رشتههای ریاضیفیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی، معارف اسلامی، فنیوحرفهای و کاردانش از سراسر کشور تقدیر میشود. رقم نقدی جایزه البرز دانشآموزی ۱۴۰۴ بیش از سه و نیم میلیارد تومان تعیین شده است؛ بهگونهای که در بخش متوسطه اول، هر نفر ۵۵ میلیون تومان و در بخش متوسطه دوم، هر نفر ۷۵ میلیون تومان همراه با تندیس و گواهی معتبر جایزه البرز دریافت میکند.
حجتالاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه نیز طی سخنانی اظهار کرد: در نظام مسائل کشور باید جریان اندیشه و تفکر مسئلهمحور حاکم شود. باید بیندیشیم که برای حل چالشهای کلان کشور چه باید کرد. برای مثال در حوزه انرژی لازم است به این بیندیشیم که چگونه میتوان از وابستگی به نفت خارج شد. در نظام مسائل ملی ما بحث انرژی از جایگاه مهمی برخوردار است و باید بهدنبال آن باشیم که چگونه از انرژیهای فسیلی فاصله بگیریم و به سمت منابع نو و پاک حرکت کنیم. در کنار آن کشور باید در عرصه فضایی نیز دارای قدرت برتر باشد. لازم است پرسش کنیم که چگونه میتوانیم دست برتر در فضا را بهدست آوریم. همچنین، در بخش خدمات و زیرساختهای ریلی اگر با ضعفهایی روبهرو هستیم، باید بیندیشیم که با استفاده از هوش مصنوعی و بهرهگیری از فناوریهای نوین چگونه میتوانیم ظرفیت حملونقل ریلی کشور را به چندین برابر افزایش دهیم.
وی ادامه داد: دیپلماسی علمی باید میان دانشگاهها، پژوهشگران و نهادهای فناورانه برقرار شود؛ زیرا همین تعاملات است که آینده علمی کشور را رقم خواهد زد. خوشبختانه، ایران اسلامی در عرصههای گوناگون نشان داده است که رویشهایش از درون است؛ چه در مرزهای امنیتی، چه در حوزههای علمی، چه در بخشهای درمان، امنیت غذایی و سایر نیازهای اساسی کشور. از شما نخبگان انتظار میرود که با نگاه مسئلهمحور به نظام مسائل ایران توجه کنید و در مسیر رفع آنها گام بردارید.
سیدضیا هاشمی، معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی معاون اول رئیسجمهور به اهمیت عدالت آموزشی اشاره کرد و گفت: هرچند در سراسر کشور نخبگان فراوانی وجود دارند، اما هنوز در برخی استانها این استعدادها بهدرستی شناسایی نشدهاند. شایسته است بنیاد البرز با برنامهریزی ویژه به کشف و حمایت از استعدادهای کمتر شناختهشده در این استانها بپردازد تا عدالت آموزشی و اجتماعی در کشور بیش از پیش محقق شود.
هاشمی همچنین، بر گستره فرهنگی ایران فراتر از مرزهای جغرافیایی تأکید کرد و گفت: ایران فرهنگی تا هر کجا که زبان فارسی، آیین نوروز و سنتهای مشترک فرهنگی امتداد دارد، گسترده است. ازاینرو امید میرود در آینده بنیاد البرز بتواند میزبان نخبگان علمی از کشورهای حوزه تمدن ایرانی همچون افغانستان، تاجیکستان، عراق و پاکستان نیز باشد.
فاطمه مهاجرانی، سخنگوی هیئت دولت نیز طی سخنانی ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع برگزیدگان، تداوم سنت نیک بنیاد البرز را مایه افتخار دانست و گفت: باعث افتخار است که در میان کسانی حضور دارم که هم یک کار نیک را طی چند دهه ادامه دادهاند و هم زمینهساز تداوم آن توسط نسلهای آینده هستند؛ کسانی که انشاءالله مشعل کار نیک را به آینده خواهند رساند.
وی با اشاره به آیه شریفه «کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاءِ» از قرآن کریم افزود: کار نیک همچون درختی است که ریشهاش در زمین محکم است و شاخههایش تا آسمان گسترده. روزی انسانی درختی میکارد، بیآنکه بداند چه مدت عمر خواهد کرد یا چه اندازه پناهبخش خواهد بود، اما هرچه بیشتر به آن توجه شود، پربارتر و ماندگارتر میشود.
دانشآموزان با بصیرت و اقتدا به شهدا در مقابل دشمن میایستند
آیین نواخته شدن زنگ استکبارستیزی و مراسم گرامیداشت روز دانشآموز ۱۳ آبان در سراسر کشور و به شکل نمادین با حضور علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش؛ مجید پارسا، مدیرکل آموزش، پرورش تهران؛ صادق حسینیملکی، معاون پرورشی و فرهنگی و جمعی از معاونان وزیر آموزش و پرورش در دبیرستان متوسطه دخترانه حضرت معصومه (ع) منطقه ۶ تهران برگزار شد.
علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش طی سخنانی در این مراسم گفت: امروز دشمن در جنگ شناختی پیچیدهای تلاش میکند تا دانشآموزان ما را بیهویت و بیاعتقاد بار آورد، اما دانشآموزان ما با هوشیاری، بصیرت و با اقتدا به رهبری و شهدا، محکم در مقابل دشمن خواهند ایستاد و این صحنه را ساعاتی دیگر، باشکوهتر از همیشه خواهیم دید. شاهد نابودی رژیم صهیونیستی و آمریکای جنایتکار و سربلندی و سرافرازی هرچه بیشتر ملت عزیز ایران خواهیم بود.
نابودی استکبار و صهیون به دست دانشآموزان امروز رقم خواهد خورد
نسل امروز دانشآموز، پلی مطمئن به سوی فردایی روشن است. آینده انقلاب اسلامی و تعالی و پیروزی جمهوری اسلامی ایران در عرصه جهانی، به دستان پرتوان و اراده استوار این نسل رقم خواهد خورد. آنان با تلفیق «ایمان انقلابی» و «علم روز»، مسیرهای جدیدی خواهند گشود و ایران عزیز را به قلههای رفیع سعادت و عزت خواهند رساند.
به بهانه همه این عمق و اهمیت، ایکنا به سراغ گفتوگویی با یکی از دلسوزان و فعالان عرصه دانشآموزی رفت؛ حجتالاسلام ابوالفضل شاکری، معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج دانش آموزی شهر تهران. او که خود معلمی است آشنا با دنیای نوجوانی و جوانی، در این گفت و شنید، از جایگاه دانشآموزان، پیامهای سیزده آبان امسال و رسالت نسل جدید در قبال آرمانهای انقلاب سخن گفته است.
حجتالاسلام شاکری گفت: همانطور که دشمن در ۴۶ سال گذشته باورش نمیشد شاهد این همه پیشرفت در کشور ما باشد، به همان وضوح باورش نمیشد که چنین روزی را ببیند که فکر از بین بردن ایران، اینقدر برایش هزینه داشته باشد. همانطور که این گذشته ۴۶ ساله را تصور نمیکرد، به قطع ۱۰ سال دیگر، با این اتفاقهایی که افتاد و انگیزههایی که برای این بچهها دَهها برابر شد، آنها جای پای این عزیزان هستهای و عزیزان نظامی خواهند گذاشت و ایران قوی و مقتدر را خواهند ساخت. در ۱۰ سال آینده خواهیم دید که با مجاهدتها و تلاشهای علمی این دانشآموزان عزیز، ایران عزیزمان در سکوهای مختلف و رشتههای مختلف علمی، به عالیترین مقامها دست خواهد یافت.
متن کامل گفتوگو را
اینجا بخوانید.
گزارش مردمی ایکنا از مراسم روز دانشآموز
صبح سهشنبه، ۱۳ آبانماه از همان ساعات ابتدایی روز، خیابانهای اطراف میدان انقلاب شلوغتر از همیشه بود. دانشآموزان قد و نیمقد، بعضی همراه والدینشان و بعضی در قالب گروههای دانشآموزی، با لباس فرم مدرسه و پرچمهای کوچک ایران در دست، به سمت مسیر راهپیمایی ۱۳ آبان حرکت میکردند. صدای خنده، همهمه و شعارهای پراکندهشان فضای خیابان را پر کرده بود.
یومالله ۱۳ آبان و روز دانشآموز است؛ روزی که نامش با دانشآموز و استکبارستیزی گره خورده است. روزی که یادآور صبحی در سال ۱۳۵۷ است، زمانی که نوجوانان ایرانی، همپای دیگر اقشار مردم، برای اعتراض به حکومت پهلوی از کلاسهای درس بیرون آمدند و به سمت دانشگاه تهران رفتند. امروز، پس از ۴۷ سال، دانشآموزان دهه هشتادی و نودی، در همان مسیر قدم میزنند؛ نسلی که شاه را ندیده، اما از ستم او شنیده است.
در روزهایی که ایران داغدار حملات رژیم صهیونیستی در نبرد ۱۲ روزه است، صدای همدلی و خشم در میان مردم بیش از همیشه شنیده میشود. دانشآموزان ایرانی، در کنار شعارهای همیشگی «مرگ بر آمریکا»، این بار فریاد «مرگ بر اسرائیل» را رساتر سر میدادند. در میان جمعیت، پلاکاردهایی دیده میشد که روی آنها اسم شهدای جنگ ۱۲ روزه نوشته شده بود. در این جنگ نابرابر که رژیم صهیونیستی با حملات هوایی و موشکی، مناطق غیرنظامی ایران را هدف قرار داد، بیش از هزار و شصت نفر از هموطنانمان به شهادت رسیدند که در میان آنان، دهها زن و کودک دیده میشد. براساس آمار رسمی، ۳۴ دانشآموز نیز در این حملات جان باختند و چند نفر دیگر مجروح شدند.
متن کامل گزارش را
اینجا بخوانید.
از غربالگری سلامت دانشآموزان تا بازنگری کتب درسی
علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری سخنگوی وزارت آموزش و پرورش که یکشنبه ۱۱ آبان ماه با حضور و صادق حسینزاده ملکی، معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش در دبیرستان هاجر برگزار شد، با اشاره به سلامت و پشتیبانی از دانشآموزان، گفت: غربالگری سلامت از سن ۴ سالگی آغاز شده و حدود ۳ میلیون کودک مورد ارزیابی سلامت قرار گرفتهاند. از این تعداد، حدود ۱۱ هزار نفر دارای نیازهای ویژه شناسایی شدهاند که هشت هزار و ۳۶۷ نفر با تشخیص کمبود توان ذهن، هزار و پنج نفر در طیف اوتیسم (با تأکید بر اهمیت تشخیص به موقع)، ۸۸۴ نفر دارای آسیبهای جسمی-حرکتی، ۴۱۲ نفر دارای آسیب شنوایی (با اولویت مداخله قبل از ۱۲ سالگی) و ۲۶۳ نفر دارای آسیب بینایی هستند. این کودکان بلافاصله پس از شناسایی، تحت حمایت و خدمات لازم برای بهبود شرایط یا هدایت به مدارس ویژه قرار میگیرند.
وی با اشاره به تحول در محتوای درسی، افزود: در راستای پاسخگویی به نیازهای روز و تغییرات برنامه درسی ملی، بازنگری گستردهای انجام شده است و از آن جمله میتوان به تألیف ۱۵ عنوان کتاب درسی کاملاً جدید (نونگاشت) و بازنگری در ۳۵ عنوان کتاب در شاخه فنی و حرفهای برای هماهنگی با فناوریهای نوین اشاره کرد. همچنین کتاب «کار و فناوری» پایه ششم به صورت سراسری اجرا میشود و کتابهای «کار و فناوری» پایههای هفتم و هشتم به صورت آزمایشی در حال اجراست. همچنین کتاب «عظمت تا خدا» به صورت موازی با «پیامهای آسمانی» در پایههای هفتم تا نهم به صورت آزمایشی اجرا شده است.
وی با تأکید بر تقویت زبان فارسی، ادامه داد: کتاب «خط و تحریر» پایه چهارم به صورت آزمایشی با هدف تقویت مهارت نوشتاری اجرا میشود و همچنین برای اولین بار، کتب اختصاصی برای دانشآموزان ایرانی و فارسیزبان در خارج از کشور تألیف شده است.
تربیت نسل آرمانخواه؛ مأموریت ممکن خانواده در دنیای مدرن
خانواده، نخستین و تأثیرگذارترین نهاد در تربیت «نسل مقاوم» است. در اولین قسمت از پرونده «دانشآموز آگاه» به این پرسش کلیدی میپردازیم که چگونه میتوان در کارگاه تربیت خانواده، بذر استکبارستیزی، مسئولیتپذیری و شعور مبارزه با ظلم را در وجود دانشآموزان کاشت؟
خانواده، در هر دورهای از تاریخ ایران، یکی از بنیادیترین نهادهایی بوده که هویت فرد و جامعه در بستر آن شکل گرفته است. نگاهی به روزهای پرشور انقلاب اسلامی نشان میدهد که ریشههای بسیاری از حرکتهای دانشآموزی آن دوران، در دل خانوادهها جوانه زده است.
بیتردید، خانواده تنها یکی از ارکان مؤثر در تربیت است؛ در کنار مدرسه، رسانه، مسجد و... با این حال، نقش آن همچنان تعیینکننده است. به همین بهانه، ایکنا گفتوگویی با حجتالاسلام سیدمحمد واعظموسوی، کارشناس و مشاور امور خانواده و تربیت فرزند داشته است تا از نگاه او به نقش امروز خانواده در تربیت فرزندان، بهویژه در پرورش نسل مؤمن و آرمانگرا بپردازد.
حجتالاسلام واعظموسوی درباره اینکه چگونه خانوادهها میتوانند با بهرهگیری از آموزههای دینی و مشارکت فعال در فعالیتهای اجتماعی و اخلاقی، هویت اجتماعی فرزندشان را تقویت کنند، گفت: واقعیت این است که نباید والدین را با مأموریتهای سنگین و پیچیده به جلو بفرستیم. وقتی به خانواده گفته میشود «تو باید مبانی دینی را برای نسل جدید منتقل کنی»، اغلب این انتظار بیش از توان واقعی والدین است. بسیاری از والدین هنوز خودشان با آموزهها و ارزشهای دینی به شکل کامل انس نگرفتهاند و تجربه عملی کافی ندارند. وقتی این افراد بدون آمادگی به فرزند منتقل کنند، به جای اثر مثبت، گاهی حتی به سردرگمی یا آسیب روانی نوجوان منجر میشود.
برای مثال، خانوادههایی را دیدهام که برای مشاوره آمدهاند و پرسیدهاند: «چطور فرزندم را برای نماز صبح بیدار کنم؟» اگر بدون آموزش دقیق و حمایت درست، صرفاً دستور دهیم، نتیجه آن چیزی نخواهد شد که انتظار داریم. حتی گاهی یک رفتار کوچک ولی ناصحیح، باعث میشود فرزند ارزشها را جدی نگیرد.
با این حال، خانواده همچنان اولین و مهمترین محیط تجربه برای فرزند است. نوجوانان پیش از ورود به جامعه و مواجهه با فشارها و تعارضهای بیرونی، همه رفتارها، باورها و ارزشهای خود را از خانواده یاد میگیرند. در عمل، کمتر خانوادهای پیدا میشود که بتواند این ماموریت را به طور کامل انجام دهد، اما هر اقدامی که والدین برای رشد اخلاقی و دینی فرزند انجام دهند، حتی اگر کوچک باشد، اثر بزرگی خواهد داشت.
متن کامل مصاحبه را
اینجا بخوانید.
تصمیمگیری در بسیج دانشآموزی به دانشآموزان نخبه واگذار شد
اختتامیه یازدهمین اجلاسیه مجمع عالی بسیج دانشآموزی کشور پس از سه روز حضور پرشور ۳۲۰ دانشآموز نخبه بسیجی کشور ۱۱ آبان ماه در دانشگاه انقلاب اسلامی برگزارشد.
در مراسم اختتامیه، ابتدا موبین جوکار، نوجوان بسیجی و رئیس سابق مجمع علوی، با خوشآمدگویی به دانشآموزان گفت: مجمع علوی یک تشکل دانشآموزی است. حضور در این مجمع، مسئولیتی سنگین است و شاید این نقطه، آغازگر رویدادهای مهم آینده زندگی شما باشد. مهمترین مسئولیت ما، پاسخگویی به همسالان، صبوری و تداوم در کار است.
سردار مجتبی باستان، مسئول سازمان بسیج دانشآموزی کشور نیز در سخنانی با گرامیداشت یاد شهدای دانشآموز و معلم در جنگ هشت ساله و جنگ ۱۲ روزه، بیان کرد: در جنگ ۱۲روزه، دشمن ۳۴ دانشآموز، هفت معلم، ۸۵ دانشجو و تعدادی از اساتید ما را به شهادت رساند. این پرسش مهمی است که چرا غرب به سرکردگی آمریکا و اسرائیل، ۸۵ درصد از مدارس غزه را تخریب کرده و شمار زیادی از اساتید را در سوریه به شهادت رسانده است. چرا غرب در پی کشتار دانشآموزان و اساتید و تخریب فضاهای علمی و تربیتی در ایران و دیگر کشورهای اسلامی است؟ باید به این پرسش در چارچوب کرسیهای آزاداندیشی، پاسخی جدی داد.
وی چهار وظیفه مجمع عالی فاطمی و علوی را «تلاش برای کمک به تصمیمسازی برای مسئولان آموزش و پرورش، بسیج دانشآموزی و سایر تشکلها»، «مطالبهگری عالمانه، دلسوزانه و منصفانه از مسئولان نهادها و سازمانها»، «نقشآفرینی بهعنوان یک تشکل انقلابی در مسائل روز کشور، منطقه و جهان» و «مشارکت و اظهارنظر در تدوین برنامههای آموزش و پرورش و بسیج دانشآموزی» دانست.
بیش از ۴ هزار نفر به پویش «بساز مدرسه» پیوستند
حمیدرضا خانمحمدی، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور دوشنبه ۱۲ آبان ماه در نشست خبری پویش ملی «به ساز مدرسه، بساز مدرسه» گفت: به دستور رئیسجمهور، پویش ملی «مدرسهیاری» با هدف تحول در نظام آموزشی و با مشارکت گسترده مردم و خیرین راهاندازی شده است. این پویش برخلاف رویکردهای صرفاً کالبدی گذشته، بر «تحول در یادگیری» و ارتقای کیفیت آموزشی تمرکز دارد.
وی با اشاره به محورهای اصلی پویش مدرسهیاری افزود: هدفمان در پویش بساز مدرسه، فقط احداث ساختمان نیست، بلکه مشارکت در تمامی ابعاد آموزشی، تجهیزاتی، تربیتی و حمایت از معلمان است. همچنین استفاده از فناوریهای نوین مانند اتصال مدارس به آزمایشگاههای مرکزی، بهرهگیری از هوش مصنوعی در آموزش و بازنگری در روشهای تدریس و محتوای درسی در دستور کار قرار دارد.
خانمحمدی با اشاره به بسترهای اجرایی این پویش گفت: از ظرفیتهای استانی، انجمنهای اولیا و مربیان، خیرین و نهادهای عمومی مانند شهرداری تهران و شرکتهای دانشبنیان برای پیشبرد این پویش استفاده خواهد شد. درواقع این پویش با نگاه بلندمدت و با تمرکز بر آموزش و پرورش به عنوان اولویت اول کشور، زمینهساز ایجاد تحولی ماندگار در نظام آموزشی خواهد بود. تاکنون ۴۳۲۰ نفر طی دو هفته گذشته از آغاز پویش بساز مدرسه به ساز مدرسه، به این پویش پیوستهاند.
وی در ادامه تصریح کرد: در راستای جلب مشارکت خیرین برای حل چالشهای فضای آموزشی، پویش مدرسهیاری با طراحی سامانهای اختصاصی راهاندازی شده است. این پویش از محل اعتبارات ۳.۴ همت در سال گذشته آغاز شده و با مشارکت خیرین، شرکتها و اقشار مختلف مردم به سرعت گسترش یافته و حضور پررنگ جامعه خیرین و نهادهای اجتماعی در این مسیر، نشان از ظرفیت عظیم مردمی در حمایت از آموزش و پرورش دارد.
ظهور بهترینها در ایران با ارتقای فرهنگ عمومی و ایمان به همسرنوشتی ملت
مراسم بزرگداشت چهلمین سالروز تأسیس شورای فرهنگ عمومی کشور، چهارشنبه ۱۴ آبان ماه مصادف با روز فرهنگ عمومی با حضور سیدعباس صالحی، وزیر ارشاد، حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، علی منتظری، رئیس جهاددانشگاهی، احمد مسجدجامعی، حجتالاسلام ابوترابی فرد، امام جمعه موقت تهران، مرضیه وحیددستجردی، دبیر ستاد ملی جمعیت، قادر آشنا، دبیر شورای فرهنگ عمومی، علی منتظری، رئیس جهاددانشگاهی و جمعی دیگر از اصحاب فرهنگ و هنر برگزار شد.
در این مراسم سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیام مسعود پزشکیان، رئیس جمهور کشورمان به مناسبت چهلمین سالروز تأسیس شورای فرهنگ عمومی را قرائت کرد.
رئیس جمهور در این پیام تأکید کرد: فرهنگ عمومی عرصه ظهور بهترینهاست. از تقویت دینداری جامعه اسلامی و ایرانی تا بهبود فرهنگ شهروندی و پاسداشت محیط زیست، از ارتقای سبک زندگی سالم و ایرانی ـ اسلامی تا حفظ نظام خانواده و از همافزایی برای عبور از چالشهای اقلیمی تا افزایش سرمایه اجتماعی نظام، همه و همه در گرو ارتقای فرهنگ عمومی و ایمان به هم سرنوشتی ملت است.
حجتالاسلام سیدحسن ابوترابیفرد، امام جمعه موقت تهران نیز در این مراسم گفت: شوراهای فرهنگ عمومی در مقام دفاع از این سرمایه ملی باید با عقلانیت، با زبان و بیان آراسته به ادب و علم و با رفتار منطبق بر ارزشهای دینی، از این سرمایه گران سنگ حراست و پاسداری کنند؛ نه رفتارهایی که ارزشهای اسلامی ما را زیر سؤال میبرد و نه برخوردهایی که با هویت اسلامی و دینی ما سازگار نیست.
حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تنبلی را نیز یک آسیب برشمرد و گفت: آسیب تنبلی در کارها یک ضعف و آسیب جدی است. همچنین تهدید شلختگی در مدیریت در برخی عرصهها بسیار نگرانکننده است؛ در حکمرانی باید از رصد تا طراحی و اجرا، برنامه داشته باشیم و همه اقدامات را در جای مناسب خود انجام دهیم و اینگونه نباشد که در یک برنامه رصد نداشته باشیم، یا خلأ طراحی داشته باشیم. مدیرانی که در مدیریت، جسارت ایده نو و ابتکار ندارند، مدیریت کارتابلی دارند، در میدان نیستند، مسائل را نمیشناسند و حل مسئله نمیکنند، شلختگی مدیریتی دارند. ما در بسیاری از مواقع مشکل را میدانیم، اما نمینشینیم آن را حل کنیم که این نشانه شلختگی مدیریتی است.
سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: عمده کار همین است که چطور میتوانیم این داراییهای انباشته خود را بشناسیم و آن را در خدمت حل نداشتهها قرار دهیم. شاید راه عبور برای مقابله با آسیبها و تهدیدها همین باشد که شناخت دقیقتری از داشتههای خودمان پیدا کنیم. این داشتهها ارزشمندتر از منابع طبیعی ما هستند. ملتی که تاریخ و تمدن کهن دارد، داشتههای انباشته زیادی دارد که این داشتهها و انباشتههای قابل توجه هم در شرایط عادی و هم در شرایط بحرانی به کمک میآید.
وی با تأکید بر اینکه به جای اینکه در نداشتههای خودمان بمانیم، باید داشتههای خودمان را بشناسیم و آنها را به کمک حل مسئله بیاوریم، گفت: اگر نگاهی خاص به دفاع مقدس ۱۲ روزه داشته باشیم، میبینیم که داشتههای ایران عزیز ما چگونه به کمک حل مسئله آمد؛ البته در آن دوران خاص خودش در حد ۱۲ روز.
احمد مسجدجامعی و مرضیه وحیددستجردی خادمان نمونه فرهنگ عمومی شدند
مراسم بزرگداشت چهلمین سالروز تشکیل شورای فرهنگ عمومی، چهارشنبه ۱۴ آبانماه در سالن رودکی تالار وحدت با حضور حجتالاسلام ابوترابیفرد، امام جمعه موقت تهران، حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی منتظری، رئیس جهاددانشگاهی، احمد مسجدجامعی، قائممقام دایرةالمعارف بزرگ اسلامی، مرضیه وحیددستجردی، دبیر ستاد ملی جمعیت، قادر آشنا، دبیر شورای فرهنگ عمومی و جمعی دیگر از اصحاب فرهنگ و هنر برگزار شد.
در ابتدای این مراسم قادر آشنا، دبیر شورای فرهنگ عمومی با اشاره به اینکه امسال با شعار «عزت ملی تقویت فرهنگ ایرانی اسلامی» هفت روز را به عنوان هفته فرهنگ عمومی اعلام کردیم، گفت: هر روز به نامی خاص نامگذاری شد و براساس عنوان روز، نهاد مرتبط برنامههای مختلفی برگزار کرد و سازمان محیط زیست، جهاددانشگاهی، وزارت کار، شهریاریها و دهیاریها و ... برنامههایی به مناسبت هفته فرهنگ عمومی برگزار کردند.
در بخش پایانی این مراسم از سالها خدمات احمد مسجدجامعی، قائممقام دایرةالمعارف بزرگ اسلامی و مرضیه وحیددستجردی، دبیر ستاد ملی جمعیت به عنوان خادم نمونه فرهنگ عمومی کشور تجلیل و سپس مجموعه ۳۰ سال تقویم کشور و تمبر یادبود چهلمین سالروز تأسیس شورای فرهنگ عمومی رونمایی شد.
بازنمایی هویت ملی و اصالت اجتماعی؛ رسالت امروز شورای فرهنگ عمومی
با درک اهمیت جایگاه شورای فرهنگ عمومی در این برهه حساس تاریخی، خبرگزاری ایکنا به سراغ ساسان ضیایی، مدیرکل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی رفت تا از نقش، برنامهها، چالشها و چشماندازهای این نهاد مهم بیشتر بپرسد و خوانندگان خود را آگاه سازد.
حاصل این گفتوگوی مبسوط، تصویری روشنتر از تلاشهای انجامشده و راههای پیش رو برای تحقق آرمانهای بزرگ فرهنگی جامعهمان ارائه میدهد.
ضیایی درباره اینکه دهکده جهانی تا چه حد توانسته برای ایرانیان تمرکز بر هویت ملی را تقویت کند، گفت: امروزه فرهنگسازی در حوزه بهره بردن و استفاده درست از فناوری اطلاعات مستلزم آن است تا مدیران فرهنگی ما از جمله «شورای فرهنگ عمومی» که بخش کوچکی از حوزه مدیری کلان فرهنگی جامعه به شمار میرود نیز میان تصمیمگیریها حضور داشته باشد تا فرایندهایی را جهت تسهیلکنندگی امور استفاده جامعه از فضای مجازی و امکانات متعدد آن به انجام رساند.
وی افزود: برای نمونه اگر بحث ما مسئله آموزش است، اگر بحث بر حوزه نظارت استوار است، اگر مسئله حمایت به عنوان بحث اصلی در میان است؛ شورای فرهنگ عمومی در راستای آن وظایف ذاتی و بنیادین خود در مواجهه با خردهفرهنگهایی که میتوان از آنها نام برد؛ به ویژه آن دسته از فرهنگ و خردهفرهنگهایی که قاطبه جامعه با آن در ارتباط هستند باید پیش قدم شود، پا پیش گذارد و در حوزه فرهنگسازی عمومی آن ابزار فناوارانه در قالب فرهنگها و خردهفرهنگها نقش محوری و بنیادین خود را به نحو احسن به انجام رساند.
متن کامل گفتوگو را
اینجا بخوانید.
برگزاری اجلاس ایرانشناسی با حضور ۵۰ ایرانشناس از ۲۱ کشور
نشست خبری اجلاس بینالمللی «ایرانشناسی» با محوریت «ایرانشناسی و گردشگری» یکشنبه ۱۱ آبان ماه با حضور سیدسعید هاشمی، رئیس دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ، محمدعلی ربانی، مدیرکل همکاریهای علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و محمود جعفری، رئیس کمیته علمی اجلاس ایرانشناسی در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.
سیدسعید هاشمی، رئیس دانشکده گردشگری در این نشست گفت: بحث ایرانشناسی از سال گذشته با ابتکار سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی شکل گرفت و با مشارکت مجموعهای از دانشگاهها از جمله دانشگاه تهران، دانشگاه شیراز و دانشگاه شهید بهشتی پیوند خورد. از مزایای مهم این اجلاس این است که با توجه به رویدادهای سال جاری در کشورمان و با محوریت مباحث تکنولوژی و رسانه بهویژه بخش رسانه که همواره در عرصه جهانی اثرگذار بوده، این فرصت را داریم تا تصویری دقیقتر از افکار عمومی ایران را به دنیا منعکس کنیم. متأسفانه گاهی در عرصه رسانهای مظلوم واقع میشویم و نمیتوانیم به اندازه رسانههای دیگر در دنیا قدرتمندانه ظاهر شویم. بنابراین، بهرهگیری از چنین فرصتهایی برای انجام کار علمی، بهترین راه برای انعکاس صحیح دیدگاههای مردم و دولت ایران به جهانیان است. از این منظر، این اجلاس فرصتی بسیار ارزشمند تلقی میشود.
وی افزود: بخشی که برای ما در حوزه گردشگری بسیار جذاب بود، توجه به ایرانشناسی است. ایرانشناسی همواره در دل ایران جای داشته و همه اجزای آن از فرهنگ تا تاریخ در این بستر معنا مییابد. در روز اول این نشست، میزبان هشت ایرانشناس از کشورهای مختلف از جمله گرجستان، روسیه، عراق، لبنان، ارمنستان، قرقیزستان، ترکیه و پاکستان هستیم که عمدتاً در حوزههای فرهنگ و گردشگری تخصص دارند. همچنین، جمعی از اساتید ایرانی دانشگاههای داخلی نیز در این نشست حضور خواهند داشت. امیدواریم این رویداد که در ماه آبان برگزار میشود، فرصتی برای تبادل نظر و همکاری مشترک میان دانشگاهیان و فعالان حوزه ایرانشناسی و گردشگری فراهم آورد.
محمدعلی ربانی، مدیرکل همکاریهای علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در ادامه بیان کرد: مجموع شرکتکنندگان در این اجلاس ۵۰ نفر از ۲۱ کشور خواهد بود. این شرکتکنندگان شامل کشورهای عربی مانند عراق، کشورهای همسایه مانند افغانستان و کشورهایی، چون هند، پاکستان، چین، اندونزی، مالزی، ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان، بنگلادش و همچنین یونان، صربستان و ایتالیا از اروپا هستند. تعدادی از علاقهمندان از سایر کشورها که امکان حضور فیزیکی ندارند، به صورت آنلاین در این برنامه شرکت خواهند کرد.
محمود جعفری، رئیس کمیته علمی اجلاس ایرانشناسی در ادامه این نشست گفت:: یکی از اهداف این اجلاس، ایجاد ارتباط با پژوهشگران و محققانی است که در سراسر جهان درباره ایران مطالعه میکنند و ارائه راهنمایی و امکانات علمی مورد نیاز آنها است. برای تداوم این اهداف، دبیرخانه دائمی اجلاس تأسیس خواهد شد تا ارتباط با پژوهشگران داخلی و خارجی استمرار یابد و در آینده گامهای مهمتری در این زمینه برداشته شود. دانشگاه فرهنگ نیز تاکنون کارهای ارزشمندی در این حوزه انجام داده است. یکی از موضوعات مهم در ایرانشناسی، بحث گردشگری است. ایران را میتوان از طریق گردشگری شناخت و مطمئنم که کشورهای مختلف، تجربیات ارزندهای در این زمینه دارند.
چهار اشتباه والدین در روند تربیت دینی
مؤسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی «خاتم» در همکاری با خبرگزاری ایکنا با باور به اینکه خانواده اسلامی، سنگ بنای تمدن نوین اسلامی است، مجموعهای ارزشمند از درس گفتارهای تخصصی را با عنوان «خانواده؛ محور زندگی و آگاهی» تولید کرده است.
در این سلسله گفتارهای آموزشی، اساتید و صاحبنظران برجسته به بررسی ژرفترین مباحث در حوزههای سلامت روان، تربیت نوجوان، تحکیم بنیان خانواده و سواد رسانهای و ... خواهند پرداخت. با ما در این سفر معرفتی همراه شوید تا بیاموزیم چگونه میتوان خانواده را به کانونی امن، پرنشاط و پایدار برای پرورش نسل فردا تبدیل کرد.
در بخشی از این درسگفتارها آمده است: وقتی ما میخواهیم فرزندمان مطابق ارزشهای ما رفتار کند، در درجه اول باید خودمان الگوی مناسبی برای او باشیم. زمانی که من با اطرافیانم صحبت میکنم، فرزندم مشاهده میکند که چگونه با دیگران، حتی با خالهاش، گفتوگو میکنم. آیا این گفتوگوها و شیوه بیانم، الگوی خوبی برای او محسوب میشود؟
وقتی فرزندم میبیند که من در انجام فرایض دینی خود به درستی عمل نمیکنم، یا در جایی نماز میخوانم ولی در جای دیگر به وضوح به کسی دروغ میگویم و او شاهد این رفتار است، قطعاً متوجه این تناقض میشود، تفاوتی نمیکند، چند سال داشته باشد. او این تضادها را درک میکند. زمانی که پدر یا مادر میشوم، باید بکوشم نخست خود الگوی شایستهای برای فرزندم باشم. کودک تنها با سخن گفتن تربیت نمیشود. اگر من در نشست و برخاست و در رفتارهایم درست عمل نکنم، چگونه میتوانم انتظار داشته باشم فرزندم آن گونه که میگویم باشد؟ گفتار من به تنهایی تأثیری بر او ندارد، بلکه رفتار و الگویی که ارائه میدهم، نقش تعیینکنندهای دارد.
برگزاری نشست «آموزش مطالعه کتابسنجی با نگاهی به ابزارهای جدید هوش مصنوعی»
هفتاد و هشتمین نشست کرسی یونسکو (در فضای مجازی و فرهنگ: دوفضایی شدن جهان) با عنوان نشست «آموزش مطالعه کتابسنجی با نگاهی به ابزارهای جدید هوش مصنوعی» روز ۲۰ آبانماه در دانشکده مطالعات دانشگاه تهران برگزار میشود.
در این نشست تخصصی عاطفه طغیانی، استادیار گروه مطالعات غرب آسیا و آفریقای دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران به سخنرانی میپردازد.
نشست «آموزش مطالعه کتابسنجی با نگاهی به ابزارهای جدیدی هوش مصنوعی» روز سهشنبه، ۲۰ آبان ماه از ساعت ۱۳:۳۰ در محل تالار ایران دانشکده مطالعات جهان واقع در خیابان کارگر شمالی، بین خیابان پانزدهم و شانزدهم، پردیس شمالی دانشگاه تهران برگزار میشود.
انتهای پیام