صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۳۱۹۵۶۲
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۴ - ۱۳:۴۷
برخط جامعه

برگزاری برنامه‌های بزرگداشت هفته بسیج و ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) از مهمترین رویدادهای اجتماعی هفته نخست آذرماه بود.

به گزارش ایکنا، انتقاد روابط عمومی وزارت بهداشت از تأخیر در اعلام مجازی شدن مدارس، زیارت وداع نخستین گروه دانشجویان عمره‌گزار در مکه، برگزاری برنامه‌های بزرگداشت هفته بسیج و ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) از مهمترین رویدادهای اجتماعی هفته نخست آذرماه بود.
 
در این راستا گفت‌وگوهایی نیز با محور هفته بسیج و مأموریت‌های مهم اقشار گوناگون بسیج و سیره و شخصیت حضرت زهرا(س) انجام شده که در خروجی گروه اجتماعی ایکنا قرار گرفته است.
 
درس‌گفتارهایی نیز با موضوع «خانواده، محور زندگی و آگاهی» با حضور کارشناسانی چون سمیه حسنی‌حلم، مشاور حقوقی خانواده، مهدیه شادمانی، کارشناس رسانه و فضای مجازی و مهدیه مهدویان، کارشناس سلامت روان منتشر شده است که خواندنی است.
 
در ادامه گزارش برخط جامعه را می‌خوانید که مروری بر گزیده رویدادها، مصاحبه‌ها و درس‌گفتارهاست.
 

زیارت وداع نخستین گروه دانشجویان عمره‌گزار در مکه

 
زیارت وداع برای نخستین گروه دانشجویان عمره‌گزاران، آخرین حلقه از روز‌های ناب حضور در مکه مکرمه است؛ لحظه‌ای که خستگی سفر در برابر حس دلتنگی و شیرینی بندگی رنگ می‌بازد و چشم‌ها، بیشتر از همیشه، بر خانه خدا خیره می‌ماند. دانشجویان در ساعات پایانی حضور خود در حرم امن الهی، با گام‌هایی آرام و دل‌هایی آمیخته از شکر و اندوه، وارد مسجدالحرام می‌شوند تا آخرین نگاه‌ها را به کعبه بسپارند.
 
فضای حرم آرام‌تر از همیشه است؛ صدای رها و ممتد تلاوت قرآن، همراه با زمزمه‌های زیرلبی دانشجویان، حال و هوایی از راز و نیاز ایجاد کرده است. بسیاری از زائران لحظه‌ای کنار رکن یمانی یا مقابل حجرالاسود می‌ایستند، دست بر سینه می‌گذارند و به آرامی دعای وداع را می‌خوانند. در هر نگاه، چیزی از وابستگی دل به این مکان مقدس نمایان است؛ گویی هیچ‌کس نمی‌خواهد این لحظات آخرین باشد.
 
 
در بیست و یکمین دوره عمره دانشگاهیان ۱۲۲ هزار نفر ثبت‌نام کردند که ۸ هزار نفر اعزام می‌شوند. سفر عمره از ۲۵ آبان آغاز شده و تا ۲۷ آذر ادامه دارد. نخستین کاروان بیست و یکمین دوره عمره دانشگاهیان ۲۵ آبان‌ماه از ساری و تهران راهی سرزمین وحی شدند.
 

انتقاد روابط عمومی وزارت بهداشت از تأخیر در اعلام مجازی شدن مدارس

 
حسین کرمانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با انتشار پستی در شبکه‌های اجتماعی از تأخیر در اعلام مجازی شدن مدارس به دلیل آلودگی هوا انتقاد کرد.
 
در این توئیت آمده است: ‏در کشوری که آلودگی هوا سالانه ده‌ها هزار مرگ زودرس ایجاد می‌کند و بخشی از قربانیان کودکان‌اند، تعلیق تصمیم‌گیری با عبارت «باید پژوهش شود» یعنی ندانستن این مطلب مهم که ده‌ها پژوهش بزرگ تابحال انجام شده و نیاز به اثبات مجدد نیست.
 
 
دانش‌آموزان، گروه آسیب‌پذیر در آلودگی هوا هستند نه آلوده کننده آن! این شاید تفاوت نگاه باشد که باید اصلاح شود. محافظت فوری از دانش‌آموزان در روز‌های اوج آلودگی وظیفه‌ای است که نمی‌توان به فردا حواله کرد.
 

مراسم شب شهادت حضرت زهرا(س) در مکه برگزار شد

 
همزمان با شب شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، دانشجویان عمره‌گزار، یکشنبه، دوم آذرماه در نمازخانه هتل سنود الریان مکه گرد هم آمدند تا شبی از جنس اندوه، معرفت و یادآوری مظلومیت بانوی دو عالم را پاس بدارند.  
 
 
در این مراسم حجت‌الاسلام میرزابیکی نائینی، روحانی کاروان، در سخنانی کوتاه به جایگاه ویژه حضرت زهرا(س) در عالم خلقت، نقش ایشان در شکل‌گیری امت اسلامی و ارتباط عمیق مسلمانان با این بانوی آسمانی پرداخت. 
 

ولایت‌باوری در مکتب فاطمی

 
کتاب «بانوی بانوان جهان» نوشته مرحوم حجت‌الاسلام علی دوانی، یکی از آثار برجسته و آخرین تلاش‌های تاریخی این استاد محقق در ماه‌های پایانی عمر است. در این کتاب، نویسنده با بهره‌گیری از منابع تاریخی و حدیثی معتبر چهره‌ای ملموس و جامع از زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) ارائه می‌دهد، به‌گونه‌ای که خواننده پس از چهارده قرن بتواند جایگاه والای ایشان را با وجدان خود قضاوت کند.  
 
ایکنا در راستای بررسی ابعاد مختلف کتاب «بانوی بانوان جهان» و تأثیر سیره فاطمی در چگونگی جذب جوانان و نوجوانان به گفت‌و‌گو با محمدحسین رجبی‌دوانی، فرزند حجت‌الاسلام علی دوانی و پژوهشگر برجسته تاریخ اسلام پرداخته است.
 
 
این مورخ برجسته درباره شخصیت حضرت فاطمه(س) گفت: با الگوگیری از روش و سیره حضرت فاطمه زهرا(س) اگر جامعه ما خواهان خیر و سعادت دنیا و آخرت است، باید در عرصه دفاع از ولایت و پایبندی به اصول الهی از وجود مقدس ایشان تبعیت کامل داشته باشد و به تکالیف خود به‌طور دقیق عمل کند. این تبعیت و عمل نه تنها موجب رشد فردی و اجتماعی انسان می‌شود، بلکه زمینه دریافت عنایات الهی و سربلندی در امتحانات الهی را فراهم می‌کند. حضرت زهرا(س) با تمام وجود مسیر روشن و الگوی عملی برای همه ما ترسیم کرده‌اند تا بتوانیم در آزمون‌های الهی و اجتماعی سرافراز باشیم و به هدف نهایی که همانا نزدیکی به خداوند و تحقق عدالت و فضیلت است، دست یابیم. الگویی که از زندگی ایشان به ما منتقل می‌شود، پیامی روشن برای نسل امروز است تا با ایمان، شجاعت و پایبندی به ارزش‌ها بتوانند در مسیر تحقق سعادت فردی و اجتماعی گام بردارند و در برابر فتنه‌ها و هجمه‌های دشمنان استقامت داشته باشند.
 
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
 

سیره فاطمی؛ شاهراه دستیابی به آرامش خانوادگی و خودسازی بشریت

 
 توجه به زندگی و پیام حضرت فاطمه(س) در ایام فاطمیه، فرصتی است برای ارتباط نزدیکتر با اهل بیت(ع)، الهام‌گیری از سیره ایشان و بازاندیشی در مسیر اخلاقی و معنوی زندگی شخصی و اجتماعی. مطالعه کتاب‌هایی مانند «داستان فاطمه(س)» و توجه به نکات تربیتی و معنوی ایشان، نه تنها اطلاعات تاریخی و ظاهری را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد، بلکه سبب آرامش روحی و هدایت معنوی او می‌شود و مسیر رشد فردی و اجتماعی را هموار می‌کند.
 
ایکنا در راستای بررسی و واکاوی ابعاد شخصیتی حضرت زهرا(س) و چگونگی الهام از سیره ایشان برای رفع بحران‌های مختلف اجتماعی به گفت‌و‌گو با علیرضا نظری‌خرم، نویسنده کتاب «داستان فاطمه(س)» پرداخته است. وی درباره سیره حضرت فاطمه(س) گفت: موضوعی که از سیره حضرت زهرا(س) قابل برداشت است، مسئله همسرداری و تکریم والدین پس از ازدواج است. در منابع تاریخی آمده است که پیامبر اکرم(ص) پس از رحلت حضرت خدیجه (س) از نظر امور منزل و امکانات تغذیه‌ای در شرایط کامل و مطلوب قرار نداشتند و حضرت زهرا(س)، با نقش ویژه‌ای که داشتند و لقب «ام‌ابیها» که به ایشان اطلاق شده است، برای پیامبر(ص) غذا تهیه می‌کردند، به ایشان رسیدگی داشتند، احوال ایشان را جویا می‌شدند و اهتمام عملی و معنوی ویژه‌ای در این رابطه داشتند. در منابع قدیمی آمده است که حضرت به‌صورت مستمر و بدون محدودیت زمانی به پدر بزرگوار خود توجه می‌کردند، نان تازه می‌پختند و به ایشان می‌دادند. این موضوع نشان می‌دهد که پس از ازدواج نباید والدین فراموش شوند و دختران به‌طور خاص نباید از همراهی والدین، به‌ویژه در دوران کهنسالی غفلت کنند. 
 
 
 
 
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
 

آموزه‌های حضرت زهرا(س) در مدیریت بحران، تصمیم‌گیری و تربیت نسل

 
ایکنا در ایام شهادت جان‌سوز حضرت فاطمه زهرا(س) گفت‌وگویی با زهره یزدان‌پناه، نویسنده کتاب «او فاطمه است» و یکی از پژوهشگران عرصه معارف فاطمی انجام داده است، نویسنده‌ای که کوشیده است با زبانی محاوره‌ای و رویکردی تحلیلی و مستند، ابعاد ناشناخته‌ای از شخصیت حضرت زهرا(س) را بازخوانی کند.  
 
«آتش فتنه»، «اینجا سوریه است»، «پیشنهاد ویژه نشانی روی آب و رد کبوترها»، «ستاره من» از دیگر کتاب‌هایی هستند که زهره یزدان‌پناه در حوزه‌های مختلف معارفی نگاشته است.  
 
این نویسنده در پاسخی به سؤالی مبنی بر اینکه در شرایط بحران‌های اجتماعی یا سیاسی امروز، چه درس عملی از صبوری و مقاومت ایشان می‌توان گرفت، گفت: در پاسخ به این پرسش لازم است با نگاهی جامع سیره ایشان را از منظر تحلیل تاریخی، جامعه‌شناختی و معرفتی مورد بررسی قرار دهیم، زیرا شخصیت حضرت زهرا(س) تنها یک الگوی اخلاقی فردی نیست، بلکه ایشان نظریه و الگوی عملی رفتار اجتماعی، سیاسی، ایمانی، و کنش مسئولانه در بزنگاه‌های تاریخی هستند. یکی از شاخص‌ترین ابعاد در شخصیت مبارزاتی و اجتماعی ایشان، توانایی کم‌نظیر در جریان‌شناسی و زمان‌شناسی است. این دو مهارت از ارکان اصلی مدیریت بحران، تصمیم‌گیری سرنوشت‌ساز و کنش مؤثر در عرصه حوادث اجتماعی است. جریان‌شناسی به معنای درک صحیح از ماهیت، جهت، اهداف و نتایج جریان‌های فعال در محیط سیاسی و فرهنگی است و زمان‌شناسی به معنای تشخیص لحظه لازم برای اقدام مؤثر و به‌موقع است؛ اقدامی که پیش از وقوع فاجعه انجام شود، نه پس از آن.  
 
 
وی افزود: حضرت زهرا(س) با بینش راهبردی و الهی در زمانی که جامعه اسلامی دچار غبار فتنه و سردرگمی بود، توانستند زمینه‌های انحراف از مسیر نبوت و امامت را به‌صورت دقیق، آشکار و مستدل تبیین کنند و در زمانی سخن بگویند که سخن ایشان اثرگذار، هشداردهنده و تعیین‌کننده باشد. 
 
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
 

جاذبه و تجربه؛ راهبرد بسیج در جذب اثربخش دانش‌آموزان

 
هفته بسیج و فعالیت‌های بسیج دانش‌آموزی یادآور تعهد، خلاقیت و توانمندی نسل جوان کشور است و نشان می‌دهد که با برنامه‌ریزی هدفمند و بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی، تربیتی و اجتماعی، می‌توان مشارکت فعال نوجوانان را در مسیر خدمت به جامعه و ارتقای ارزش‌های اجتماعی و فرهنگی تثبیت کرد.
 
ایکنا همزمان با هفته بسیج و به منظور تشریح مأموریت‌ها و دستاورد‌های بسیج دانش‌آموزی به گفت‌و‌گو با سردار سیاوش مسلمی، مسئول بسیج دانش‌آموزی پرداخته است.
 
 
مسلمی، مسئول بسیج دانش‌آموزی در این مصاحبه درباره برنامه‌های بسیج گفت: بسیج دانش‌آموزی برای جذب اثربخش دانش‌آموزان مدل جذب بر پایه جاذبه و تجربه را اجرا می‌کند، یعنی برنامه‌هایی که نوجوان در آن نقش‌آفرین اصلی است. هیئت‌های نوجوان، گروه‌های سرود، فعالیت‌های ورزشی، جشنواره‌های علمی، اردو‌های جهادی، فعالیت‌های هنری و رسانه‌ای و پویش‌های مدرسه‌ای الگوی مشارکت داوطلبانه را تقویت کرده و تصویر بسیج را به محیطی پویا، خلاق و قابل اعتماد تبدیل می‌کند.  
 
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
 

بسیج؛ بازوی توانمند سلامت در مناطق محروم

 
محمدحسین زارع‌زاده، مسئول بسیج جامعه پزشکی در گفت‌و‌گو با ایکنا درباره مهمترین مأموریت بسیج جامعه پزشکی در کشور گفت: فعالیت‌های بسیج جامعه پزشکی محدود به اردو‌های جهادی نیست. این نهاد مجموعه‌ای گسترده از برنامه‌ها و مأموریت‌های مختلف را در قالب ساختاری منسجم و تعریف‌شده دنبال می‌کند. این فعالیت‌ها شامل مشارکت در مدیریت بحران‌های سلامت، حضور در مقابله با حوادث غیرمترقبه، پشتیبانی از نظام سلامت در زمان نیاز، همکاری در برنامه‌های ملی و منطقه‌ای حوزه بهداشت، فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی برای ارتقای دانش سلامت، مشارکت در طرح‌های کلان ملی و همچنین، ارائه خدمات داوطلبانه در شرایط خاص است. همه این فعالیت‌ها بر اساس برنامه‌ریزی راهبردی، ظرفیت‌سازی هدفمند و پیگیری مداوم انجام می‌شود.  
 
 
در مجموع بسیج جامعه پزشکی تلاش کرده است تا در تمامی عرصه‌های مرتبط با سلامت جامعه از پیشبرد سیاست‌های کلان و بلندمدت تا حضور میدانی و خدمت مستقیم به مردم، نقش یک همیار و پشتیبان مطمئن را برای نظام سلامت ایفا کند. این مجموعه با تأکید بر روحیه جهادی، همکاری متعهدانه و بهره‌گیری از توان متخصصان خود همواره کوشیده است که در کنار مردم و در خدمت ارتقای سلامت جامعه باشد و در هر مرحله‌ای که کشور با چالش‌های سلامت‌محور روبه‌رو شده است، حضوری مؤثر، فعال و سازنده داشته باشد.
 
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
 

فرهنگ بسیج در آینه زندگی «باکری‌ها»

 
امروز، وقتی دوباره به مسیر زندگی او نگاه می‌کنیم از آموزش‌های چریکی در سوریه و لبنان تا فرماندهی گردان‌ها و نهایتا پرکشیدنش در جزایر مجنون، شاید بهتر می‌شود معنای «فرهنگ بسیجی» را فهمید. فرهنگی که از جنس ایمان، شجاعت، مردم‌داری و مسئولیت‌پذیری است؛ فرهنگی که حمید باکری یکی از زلال‌ترین آئینه‌هایش بود. برای اینکه از نزدیک با فرهنگ بسیجیِ باکری‌ها آشنا شویم و ردّ این روحیه را در زندگی حمید و مهدی و حتی ریشه‌های خانوادگی‌شان دنبال کنیم، پای صحبت معصومه جعفرزاده، نویسنده کتاب «حمید، حمید مهدی» نشستیم؛ کسی که با همرزمان حمید باکری گفت‌و‌گو کرده و روایت زندگی آنها را از دل خاطرات، اسناد و تجربه‌های میدانی بیرون کشیده است.
 
معصومه جعفرزاده، نویسنده کتاب «حمید، حمید مهدی» در گفت‌و‌گو با ایکنا گفت: فرهنگ بسیجی در نگاه من، روحیه خدمت بی‌ادعا و انجام کاری است که دیگران از انجام آن شانه خالی می‌کنند. بسیجی کاری را که روی زمین مانده، انجام می‌دهد، بدون هیچ خودنمایی، بدون چشمداشت و صرفا برای انجام وظیفه. تفاوتی نمی‌کند این کار در جبهه باشد، در اقتصاد، در فرهنگ یا حتی در یک فعالیت اجتماعی کوچک؛ هر جا که کمبود وجود دارد و دیگران از انجامش عاجزند، بسیجی وارد می‌شود و مسئولیت را برعهده می‌گیرد.
 
 
شهید باکری دقیقا چنین روحیه‌ای داشت. او همیشه پیشقدم بود، همیشه می‌رفت سراغ کاری که لازم بود انجام شود، ولی هیچگاه برای خودش ادعایی نداشت و هیچ وقت دنبال خودنمایی نبود. این رفتار هم از او یک فرمانده موفق ساخته بود و هم او را انسانی محبوب و قابل احترام در بین همرزمان و اطرافیانش کرده بود.
 
وی درباره تفکر بسیجی نیز گفت: مهم‌ترین مولفه‌های تفکر بسیجی برای من ایمان، خودباوری، جهاد و مسئولیت‌پذیری است. جهادگر بودن، به نظر من، یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های شهید باکری بود. حتی وقتی جریان تسویه سپاه و مسائل ارومیه پیش آمد و خیلی‌ها تصور می‌کردند که او کنار می‌کشد، ایشان نگفت «دیگر نمی‌روم» یا «این مسیر برای من بسته است». اتفاقا همان سال دوباره برگشت و بعد از عملیات آزادسازی خرمشهر با همان شور و انگیزه به جبهه بازگشت. این نشان می‌دهد که روحیه بسیجی یعنی پایداری و ادامه مسیر حتی در سخت‌ترین شرایط.
 
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
 

تغذیه سالم چه تأثیری بر خطرات هوای آلوده و آنفولانزا دارد

 
احمد اسماعیل‌زاده، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌و‌گو با ایکنا، در پاسخ به این سؤال که آیا غذا و نوشیدنی‌هایی که مصرف می‌کنیم می‌تواند روند تأثیر مواد سمی موجود در هوا را کاهش دهد؟ گفت: دریافت‌های غذایی ما بر روی عملکرد سیستم ایمنی بدن ما تأثیر می‌گذارد. از سوی دیگر آنزیم‌هایی که با آلاینده‌هایی که از طریق سیستم تنفسی و یا سیستم گوارشی (به مقدار اندک) وارد بدن می‌شوند، مقابله می‌کنند نیز تحت تأثیر غذا و مواد غذایی هستند که می‌خوریم.
 
وی تصریح کرد: نمی‌توان گفت با رعایت مسائل تغذیه‌ای،  آلودگی هوا هیچ تأثیری بر ما نخواهد داشت؛ وقتی در معرض محیط آلوده قرار داریم، آلاینده‌ها و مواد فلزی سنگین به بدن ما آسیب وارد می‌کنند، اما در این مواقع دریافت مواد مغذی کافی از طریق رژیم غذایی، آسیب‌های ناشی از آلودگی هوا را به حداقل ممکن می‌رساند و سیستم ایمنی بدن ما را تقویت می‌کند.
 
 
 
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
 

راهکار‌های تغذیه‌ای برای کاهش تأثیر آلودگی هوا بر بدن

 
جلال‌الدین میرزای رزاز، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس انجمن تغذیه ایران(اتا) طی یادداشتی که در اختیار ایکنا قرار داده، ضمن تشریح مهمترین مواد آلاینده هوا و تأثیر هر یک از این آلاینده‌ها بر بدن، اصول تغذیه‌ای مناسب برای کاهش اثرات آلودگی هوا بر سلامت را تشریح کرده است.
 
در بخشی از این یادداشت آمده است: توصیه‌های کاربردی شامل: «مصرف روزانه حداقل پنج واحد میوه و سبزی تازه»، «جایگزینی روغن‌های گیاهی سالم به جای چربی‌های حیوانی»، «نوشیدن آب کافی برای دفع سموم»، «کاهش مصرف غذا‌های فرآوری‌شده، پرنمک و پرقند»، «استفاده از لبنیات کم‌چرب برای تأمین کلسیم و پروتئین» و در صورت لزوم مشورت با متخصصین تغذیه استفاده از مکمل‌ها است.
 
 
باید تأکید کنیم که آلودگی هوا یکی از مهم‌ترین عوامل خطر برای سلامت انسان است که از طریق مکانیسم‌های پیچیده‌ای مانند استرس اکسیداتیو و التهاب سیستمیک عمل می‌کند و تغذیه سالم و غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات ضدالتهابی می‌تواند اثرات زیان‌بار آلودگی هوا را به‌طور قابل توجهی کاهش دهد. بنابراین، توجه به تغذیه صحیح نه تنها در سطح فردی بلکه در قالب سیاست‌های کلان سلامت و آموزش عمومی ضروری است.
 
متن کامل یادداشت را اینجا بخوانید.
 

راهکار‌های رهایی از اعتیاد به فضای مجازی

 
مؤسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی «خاتم» در همکاری با خبرگزاری ایکنا با باور به اینکه خانواده اسلامی، سنگ بنای تمدن نوین اسلامی است، مجموعه‌ای ارزشمند از درس گفتار‌های تخصصی را با عنوان «خانواده؛ محور زندگی و آگاهی» تولید کرده است.
 
در این سلسله گفتار‌های آموزشی، اساتید و صاحب‌نظران برجسته به بررسی ژرف‌ترین مباحث در حوزه‌های سلامت روان، تربیت نوجوان، تحکیم بنیان خانواده و سواد رسانه‌ای و ... خواهند پرداخت. با ما در این سفر معرفتی همراه شوید تا بیاموزیم چگونه می‌توان خانواده را به کانونی امن، پرنشاط و پایدار برای پرورش نسل فردا تبدیل کرد.
 
سمیه حسنی‌حلم، مشاور حقوقی خانواده در چهاردهمین قسمت از مجموعه آموزشی «خانواده؛ محور زندگی و آگاهی» به «حقوق و تکالیف خانواده» پرداخته است.
 
مهدیه شادمانی، کارشناس رسانه و فضای مجازی در پانزدهمین قسمت از مجموعه آموزشی «خانواده؛ محور زندگی و آگاهی» به «اعتیاد به فضای مجازی و تأثیر آن بر روان انسان» پرداخته است.
 
مهدیه مهدویان، کارشناس سلامت روان در شانزدهمین قسمت از مجموعه آموزشی «خانواده؛ محور زندگی و آگاهی» به «هدفگذاری و برنامه‌ریزی و نقش آن در امیدآفرینی» پرداخته است.
 

چگونه با تأثیرات مخرب فضای مجازی بر سلامت روان خانواده مقابله کنیم

 
محسن دوباشی، فعال و پژوهشگر حوزه ارتباطات و رسانه در گفت‌و‌گو با ایکنا گفت: وقتی فضای مجازی از مرز یک ابزار ارتباطی فراتر رفته و به «هوای خانه» تبدیل می‌شود، یعنی آنچه دائماً استنشاق می‌شود، اما ممکن است آلوده باشد، باید هوشیار بود. این تأثیر منفی اغلب به تدریج و نامحسوس رخ می‌دهد. در این راستا، سه نشانه اصلی وجود دارد؛ اول؛ افزایش اضطراب بی‌دلیل: وقتی خانه پر از نگرانی می‌شود، بی‌آنکه اتفاقی افتاده باشد. این نشانه فراتر از یک دلشوره ساده است. فضای مجازی با بمباران اطلاعات منفی از جمله اخبار بد، تحلیل‌های ترسناک و مقایسه‌های اجتماعی می‌تواند سیستم عصبی اعضای خانواده را در حالت دائمی «جنگ یا گریز» قرار دهد.
 
 
نمونه‌های عینی از این مسئله را می‌توان در هر یک از اعضای خانواده به این صورت مشاهده کرد؛ والدین، پس از خواندن اخبار اقتصادی یا سیاسی، دائماً درباره آینده ابراز نگرانی می‌کنند، بدون آنکه گفت‌وگویی سازنده شکل گیرد. نوجوانان، با دیدن سبک زندگی ایده‌آل اینفلوئنسر‌ها یا موفقیت‌های همسالان، دچار احساس اضطراب اجتماعی می‌شوند. کودکان، با تماشای ویدئو‌های ترسناک یا چالش‌های نامناسب، دچار کابوس یا ترس از تنها ماندن می‌شوند.
 
دوم، کاهش گفت‌و‌گو‌ها و غرق شدن هرکس در صفحه خودش: این خطرناک‌ترین نشانه است، زیرا هسته اصلی خانواده، یعنی ارتباط چهره‌به‌چهره و گفت‌وگوی معنادار را از بین می‌برد. وقتی گوشی‌ها جای نگاه‌ها و مکالمات را می‌گیرند، فضای عاطفی خانه خالی می‌شود.
 
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
انتهای پیام