صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۹۴۰۲۳
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۲
در نخستین پنل نشست کراچی تأکید شد؛

گروه بین‌الملل ـ دانشمندان و کارشناسان حاضر در پنجمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری در کشورهای اسلامی در دانشگاه کراچی با تأکید بر ضرورت همکاری کشورهای اسلامی در تحقیقات پزشکی، اعلام کردند غلبه بر چالش­‌ها در زمینه بیماری­‌های واگیر و غیرواگیر نیازمند همکاری کشورها با‌ سازمان‌­های بین‌­المللی و اتخاذ سیاست­‌های حکومتی مؤثر است.

به گزارش ایکنا به نقل از ستاد ارتباطات و اطلاع­‌رسانی بنیاد مصطفی؛ مرکز بین‌‌المللی علوم شیمی و زیستی (ICCBS) دانشگاه کراچی پاکستان از ۸ تا ۱۱ اسفند میزبان دانشمندان مسلمان و غیرمسلمان ساکن کشورهای اسلامی است که برای شرکت در پنجمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی از جمله برنامه­‌های بنیاد مصطفی و به همت این بنیاد و میزبانی دانشگاه کراچی گرد هم آمده‌­اند.

مراسم افتتاحیه این نشست امروز چهارشنبه با حضور رسول دیناروند، عضو هیئت مدیره بنیاد مصطفی، زینب حمیدزاده، مشاور امور بانوان معاونت علمی و فناوری ریاست ­جمهوری و همچنین شماری از مقامات علمی پاکستان برگزار شد.

در نخستین پنل از پنجمین دوره نشست استپ با نام «اقدامات مؤثر برای غلبه بر چالش­‌های مرتبط با حوزه سلامت در جهان اسلام»، رسول دیناروند، عضو هیئت مدیره بنیاد مصطفی به عنوان رئیس جلسه، خورشید حسنین، مشاور هماهنگ­‌کننده کل کامستک(کمیته دائمی همکاری‌های علمی و فناوری سازمان همکاری اسلامی)، خدیجه یوسف، نماینده آکادمی جهانی علوم (TWAS)، هدی عمر سالم بسالم از سازمان بهداشت جهانی و آقای جاکو تومیلهتو، محقق مرکز تحقیقات دیابت در کویت حضور داشتند.

در این پنل خدیجه یوسف، نماینده آکادمی جهانی علوم(تواس)  گزارشی از فعالیت­‌های این مرکز را ارائه کرد و گفت: این نهاد بین­‌المللی توسط دکتر عبدالسلام، در سال ۱۹۸۳ تأسیس شد و مقر آن در ایتالیا است.

فعالیت‌های آکادمی جهانی علوم

وی با تأکید بر اینکه کشورها با علم می‌­توانند بر چالش­‌های خود غلبه کنند، ادامه داد: تواس برنامه‌­های مختلفی دارد که بعضی در حوزه بهداشت و سلامت برگزار می‌­شوند. ارائه گرنت‌­های مختلف برای انجام برنامه­‌های تحقیقاتی یا تجهیزاتی، برنامه­‌های تبادل استاد، دانشجو، محققان و متخصصان، حمایت از شرکت محققان در کنفرانس‌­های علمی و مواد مصرفی و تجهیزات آزمایشگاهی از جمله این برنامه‌­ها است.

نماینده آکادمی جهانی علوم به ۱۷ برنامه تحقیقاتی با کشورهای دیگر اشاره کرد و افزود: با توجه به توانمندسازی دانشمندان جوان، شبکه دانشمندان جوان وابسته به تواس در سال ۲۰۱۶ تأسیس شد و اکنون ۲۹۰ عضو دارد.

به گفته یوسف این شبکه در حوزه­‌های مختلف علم، مهندسی و فناوری فعالیت دارد و ۵۷ درصد از اعضا در زمینه بهداشت و درمان کار می­‌کنند. این شبکه که به نام تی وان (T VAN) خوانده م‌ی­شود، باعث شکوفاشدن استعداد و توانایی فراوان دانشمندان جوان به تولید فناوری و حل مشکلات جامعه می­شود.

وی گفت: این کمیته تاکنون چند کارگاه آموزشی (ورک شاپ) در کشورهای مختلف مانند آرژانتین، مالزی و تونس برگزار کرده است.

در ادامه جاکو تومیلهتو، محقق مرکز تحقیقات دیابت کویت نیز نتایج یک مطالعه موردی را در مورد جمعیت این کشور ارائه کرد و گفت: در این مطالعه متوجه شدیم ۲۰ درصد از جمعیت ما به دیابت مبتلا هستند که آمار بالایی را در بر می‌­گیرد.

وی ادامه داد: در مطالعه دیگری تأثیر آموزش این بیماران از سوی کارکنان بیمارستانی را، برای کنترل قند خون در ایام ماه رمضان بررسی کردیم و پی بردیم آموزش منجر به بهبود رفتارها به ویژه با توجه به بیماری دیابت می‌­شود.

شیوع دیابت در کویت

رسول دیناروند، عضو هیئت مدیره بنیاد مصطفی نیز گفت: بسیاری از کشورهای اسلامی با مشکل مقابله با بیماری‌های واگیر و بسیاری دیگر با معضل راهکاری برای درمان و کاستن از میزان ابتلا به بیماری‌­های غیرواگیر روبرو هستند؛ در بعضی کشورها مانند کویت با بیشترین میزان شیوع بیماری غیرواگیر دیابت روبرو هستیم و بعضی کشورهای اسلامی با مشکل بیماری­‌های واگیر مواجه هستند.

همچنین خورشید حسنین، مشاور هماهنگ­‌کننده کل کامستک نیز اظهار کرد: چالش­‌هایی در هر دو زمینه وجود دارد که کشورها باید بر آن غلبه کنند. کشورها در قالب اتخاذ سیاست­‌های حکومتی باید بر آن غلبه کنند و نهادهای بین­‌ا‌لمللی نمی­‌توانند در این زمینه غیر از ارائه نظرهای مشورتی و حمایتی اقدامی صورت دهند.

وی افزود: شبکه‌­سازی و ایجاد ارتباط میان محققان و گروه‌­های تحقیقاتی همچنین سازمان­‌ها می‌­تواند مهم باشد. نمونه‌­های موفق برای مبارزه با بیماری‌ها باید به عنوان الگوی مناسب استفاده شوند.

خانم هدی بسالم از سازمان بهداشت جهانی نیز تأکید کرد: تحقیقات در حوزه بهداشت و درمان با حضور گروه­‌های مختلف به شکل بهتر قابل انجام است.

وی افزود: بسیاری از بیماری‌­های واگیر را می‌­توان در اولین مرحله تشخیص داد و درمان کرد؛ اما این امر در توان یک کشور به تنهایی نیست و همه باید در این زمینه همکاری کنیم.

انتهای پیام