مراجع عظام تقلید این هفته به مناسبت هشتم شوال و سالروز تخریب بقیع، جنایات ددمنشانه رژیم صهیونیستی و موضوعات دیگر پیامهای جداگانهای صادر کردند.
تخریب مراقد امامان بقیع عاشورای دوم است
آیتالله سبحانی در پیامی به مناسبت هشتم شوال تأکید کرد که مسلمانان جهان، از حاکمان عربستان میخواهند حریت و آزادی را به حرمین شریفین باز گردانند و اجازه دهند با نظم و آرامش، محبان اهل بیت(ع) قبور آنان را تجدید بنا کنند. متن پیام این مرجع تقلید به شرح زیر است:
بار دیگر عمل زشت و نفرت بار متوکل عباسی را در تخریب گنبد و بارگاه حسینی و شخم زدن زمین آن را تکرار کردند «یریدُونَ لِیطفِئُوا نُور الله واللهُ مُتِمٌ نُورِهِ وَلَو کَرِهَ الکافِرُون» قرآن مجید، مسلمانان جهان را به ترفیع و تکریم بیوتی که مرکز حمد و تسبیح الهی است، دعوت مینماید و میفرماید: «فی بُیوتٍ أَذن الله أَن تُرفَعَ»؛ جلال الدین سیوطی در کتاب «درّ منثور» مینویسد: پیامبر اکرم (ص) این آیه را در مسجد تلاوت کرد. مردی پرسید مقصود از این «بیوت» چیست؟ پیامبر (ص) فرمود: «خانههای پیامبران است». در این هنگام، ابوبکر در حالی که به خانه حضرت زهرا (س) اشاره میکرد، پرسید: آیا این خانه هم از آنهاست؟ حضرت فرمود: « نعم من افاضلها» (یعنی آری از برترین و والاترین آنهاست).
ریختن خون زنان و مردان بیگناه عادت همیشگی رژیم اشغالگر قدس است
جنایات ددمنشانه رژیم سفاک صهیونیستی که با محاصره و آزار دائمی مردم مظلوم فلسطین سعی در وادار کردن آنها به رها کردن خاک و سرزمین و آرمانهای خود دارد، با سکوت و بعضا حمایت جوامع جهانی و مستکبرین هر روز ابعاد تازه ای به خود می گیرد. ریختن خون زنان و مردان و کودکان بی گناه عادت همیشگی این رژیم است.
اینجانب ضمن محکوم کردن این جنایات از همه آزادمردان جهان مخصوصا ملتهای مسلمان و کشورهای اسلامی می خواهم که با حمایت معنوی و مادی خود به کمک مردم ستمدیده فلسطین بشتابند و از ملت فلسطین نیز میخواهم که با توکل و امید به خداوند مقاوم بوده و مطمئن باشند که نصرت الهی با آنها خواهد بود.
آیتالله العظمی مکارم شیرازی جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کرد
بسم الله الرحمن الرحیم
«وَقَاتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ الَّذِینَ یُقَاتِلُونَکُمْ…»
بار دیگر رژیم سفاک صهیونیستی در سایه سکوت مجامع بین المللی، شورای امنیت و دیگر مدعیان حقوق بشر با به خاک و خون کشیدن مردان، زنان و کودکان مظلوم و بیدفاع فلسطینی، برگ دیگری از خوی وحشیگری خود را نشان داد.
اینجانب ضمن محکوم کردن این جنایات و ابراز همدردی با خانواده شهدا، مجروحان و آوارگان، بر همت رزمندگان دلیر فلسطینی درود میفرستم و رهایی قدس شریف از چنگال صهیونیستها را از خداوند متعال مسألت دارم.
حیات و بالندگی حوزه در گرو پژوهش است
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
«ن وَ اَلْقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ»
خداوند سبحان را سپاسگزاریم که دوازدهمین دورۀ جشنوارۀ پژوهشهای طلّاب جوان و نوقلم در حوزههای علمیّه که به نام مبارک یکی از بزرگترین مفاخر علمی و معنوی تشیّع یعنی جناب علّامۀ حلّی «قدسسرّهالشّریف» مزیّن است با استمرار تلاشهای تحقیقاتی آیندهسازان حوزههای علمیّه برگزار میگردد. نخست باید از طلّاب عزیز صاحب قلم که با مساعی علمی خود مایۀ امید حوزهها هستند و سپس از مسئولان برگزاری این جشنواره و نیز همۀ میهمانان که حرمت قلم و اصحاب قلم را پاس داشتهاند تشکّر و قدردانی نمایم.
در این مجال کوتاه، توجّه به سه نکته را ضروری میدانم: نکتۀ اول: بیشکّ حیات و رشد حوزههای علمیّه در گرو بالندگی و پویایی تحقیقات و پژوهشهای علمی است و این مهمّ جز با مجاهدت بیوقفۀ علمی و تحکیم پایهها و مایههای دانش امکانپذیر نخواهد شد. طلّاب جوان و نوقلمان عزیز حوزوی باید به این نکتۀ کلیدی و اساسی، توجّه جدّی و التزام عملی کامل داشته باشند که تلاش پیوسته برای تعمیق بنیانهای علمی و ارتقاء سطح دانش و بهروز نمودن آگاهیها و داناییهای نظری تنها راه استمرار حیات حوزههای علمیّه و هر معهد علمی دیگر است و اگر چنین مجاهدت بیوقفه و تعطیل ناپذیری، کمفروغ یا خدای نکرده بیفروغ شود، بدیهی است که پژوهش و تحقیق، امری بیمعناست و پدید آوردن آثار متین و کاربردی و استوار به هیچوجه ممکن نخواهد بود. از این رو نسل جوان و تکاملخواهِ حوزههای علمیّه باید تمام توان و تلاش خود را به کار گیرد و همۀ اوقات و فرصتهای خود را مغتنم شمارد و بنیههای علمی و دانشی خود را هر چه بیشتر و بهتر تقویت نموده و مستحکم سازد.
خطر وارد کردن مسائل جانبی به دین
وی افزود: تعبیر قرآن درباره بهشت اینطور است: «مَثَلُ الْجَنَّةِ» یعنی فقط برای شما مثال آوردهایم و به این مفهوم نیست که حقیقت بهشت این است. بلکه تنها این مثالها یک تجلی از بهشت است. «الَّتِی وُعِدَ الْمُتَّقُونَ» بهشتی که خداوند به پرهیزگاران وعده داده و خداوند خلف وعده نمیکند.
مؤمن واقعی بدی دیگران را با نیکی پاسخ میدهد
وی افزود: البته شیخ دو معنای دیگر را هم مطرح کرده است؛ یکی جهالت و سفاهت جاهلان را با بردباری دفع کردن و همچنین دفع ظلم دیگران با حلم که هر دو یکسان است. علامه طباطبایی هم حسنات را انجام واجبات و سیئات را به معاصی تفسیر کرده و گفته است که اگر کمبودی در انجام واجبات بود با اعمال صالح خلل وارده آن را تدارک میکنند؛ این نظر با ظاهر آیه سازگار نیست، بلکه دفع سیئات دیگران با حسنات مراد است.
آیتالله هادوی تهرانی بیان کرد: با توجه به این آیات کسانی که وفای به عهد کرده، وصل میکنند آنچه خدا دستور داده است و چون انجام واجبات مالی و عبادی امر بسیار سخت و مستلزم صبر است و اینها صبر میکنند نتیجه کارشان عُقْبَى الدَّارِ و جنات عدن است؛ البته این طور نیست که فقط آنها وارد بهشت شوند، بلکه اگر پدر و همسرشان و فرزندانشان هم اهل بهشت و شایسته آن باشند با آنها همنشین خواهند بود.
تجسم دوستی باطل دنیوی، دشمنی اخروی است
خاتمی با بیان اینکه با این نگاه فرمایشات امام مبنای قرآنی دارد، اظهار کرد: امام در تعبیری فرمودند که در فتنهها چونان بچهشتر دوساله باش که نه پشتی برای سواری دارد و نه پستانی برای دوشیدن؛ دعواهایی که در عرصه جامعه شکل میگیرد، عمدتاً بر چهارنوع است که بازگشت آن به سه نوع است؛ اول دعوا میان باطل و باطل؛ دو گروه بر سر قدرت و ثروت با هم میجنگند و خدا در میان نیست. دعوای دیگر میان حق با حق است؛ مثل اختلافاتی که بین متدینان رخ میدهد. سوم دعوایی که آغازگر آن حق علیه باطل است، مانند قیام امام حسین(ع) و نوع چهارم دعوایی که آغازکننده آن باطل علیه حق است، مانند همه سرکوبهایی که ظالمان علیه حق انجام میدهند.
صدمین سال تاسیس حوزه در یونسکو ثبت شود
با سلام و تحیات، به استحضار میرساند با نوروز سال ۱۴۰۱ خورشیدی، یکصد سال از تاسیس حوزه قم میگذرد، حوزهای که بدون هر گونه گزافه، اغراق و مبالغه بزرگترین مرکز فرهنگی، علمی، آموزشی و پژوهشی در دانش الهیات در ایران و شاید یکی از درخشانترین مراکز علمی جهان به شمار میآید؛ این مرکز علمی از بدو تاسیس تاکنون موفق به تربیت هزاران فقیه حکیم، ادیب، مفسر قرآن، مورخ، متکلم و متبحر در اخلاق شده است؛ همچنین در این مرکز علمی دهها عنوان کتاب در زمینه فقه و حقوق اسلامی، حکمت، تفسیر قرآن، تاریخ اسلام، کلام و ادیان و عرفان و اخلاق تالیف و منتشر شده است.
براین اساس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم ایران از جنابعالی درخواست دارد تا تمشیتی اتخاذ شود تا صدمین سال تاسیس این مرکز علمی، آموزشی و فرهنگی توسط یونسکو به رسمیت شناخته و ثبت گردد.
آثار حوزه در تراز بینالمللی تولید شود
وی افزود: البته خدا را شاکریم که امروز به خاطر استقامت ملت فلسطین به جای مبارزه با سنگ، موشکهای مقاومت آرامش و آسایش را از اسرائیل گرفته و همان طور که رهبر فرزانه فرمودند، امیدواریم بتوانیم با امداد الهی به زودی در قبله اول مسلمین نماز بخوانیم. این ایام مصادف با تخریب قبور ائمه بقیع هم هست که حرکت جاهلانهای از سوی وهابیت بود و حوادث امروز افغانستان و فلسطین هم در این راستا و در تداوم آن است؛ جهل عامل بدبختی انسان است و هرقدر انسان خسران ببیند، ریشه در جهل و نادانی بشر دارد.
جبهه بینالمللی مقاومت علیه آمریکا ایجاد شود
عضو شورای عالی حوزههای علمیه با بیان اینکه همه ما باید با جان و مال و هر آنچه در اختیار داریم، به کمک مجاهدان فلسطین بشتابیم، اضافه کرد: شهدای فلسطین شهدای ما هستند؛ زنان فلسطین که در غم جوانانشان میسوزند مادر و خواهران ما هستند. ما به مجاهدان فلسطینی اعلام میداریم که شما تنها نیستید، زیرا یک ملت مقتدر و مقاوم به نام ملت ایران پشتیبان شما است.
وی تصریح کرد: بر هر مسلمانی واجب است که به کمک مردم فلسطین و مجاهدان غزه و همه کسانی که در محور مقاومت فعالیت میکنند، بشتابند. یاری مردم غزه یک وظیفه شرعی و واجب قطعی برای مسلمین است. از کشورهایی که همجوار فلسطین هستند، میخواهیم راه را برای رزمندگان جبهه مقاومت بازکنند تا به کمک مردم فلسطین بشتابند. امروز همه در آتشی میسوزند که صهیونیستها افروختهاند.
وی ضمن ابراز امیدواری برای بیداری امت اسلامی در حمایت از فلسطین گفت: این زخم یکی از زخمهایی است که به وسیله آمریکا بر پیکره جامعه اسلامی وارد میشود، زیرا صهیونیستها و داعش هم ابزار آمریکا هستند، مرگ بر آمریکا و مرگ بر دستهایی که دختران افغانستانی و دختران مظلوم فلسطین را به خاک و خون میکشند. انشاءالله مردم افغانستان باید یکپارچه علیه آمریکا قیام کنند و اجازه ندهند چنین جنایاتی تکرار شود و نگذارند آمریکا جایی در کشورشان داشته باشد، همانطور که رسماً اعلام کردند قصد خروج از این کشور را دارند. البته همزمان با اخراج نیرو دستور هم میدهند داعش آنجا را به خاک و خون بکشاند تا ثابت کنند حضور آمریکا لازم است.
حضور حداکثری مردم مهمترین مسئله در انتخابات است
وی اضافه کرد: یکی از مهمترین پیامدهای حضور مردم این است که دشمن از دشمنی خود مأیوس میشود، زیرا وقتی ببیند مردم حامی نظام هستند، میداند نمیتواند توطئههای خود را پیاده کند، لذا حضور بالای مردم زمینهساز حل مشکلات و مصونیتبخش کشور در برابر تهدیدات و سبب دفع آن است.
لکزایی با بیان اینکه حضور حداکثری مردم نشانگر ولایت ایمانی و جبهه متحد امت در برابر توطئههای دشمنان است، تصریح کرد: حضور حداکثری باعث اعتبار و عزت نظام اسلامی در دنیا و عرصه بینالمللی خواهد شد.
استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به راهکارهای حضور حداکثری مردم از دیدگاه مقام معظم رهبری، اظهار کرد: از دید ایشان، امیدبخشی به مردم باعث ایجاد انگیزه برای آنان است؛ رهبری به همین دلیل از سیاهنمایی وضع موجود به شدت پرهیز دادهاند، زیرا وقتی مردم انگیزه خود را از دست بدهند، سطح مشارکت مردم پایین خواهد آمد.
جایگاه والای بقیع نزد پیامبر(ص)
حجتالاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر، رئیس شورای عالی مجمع تقریب مذاهب اسلامی و نماینده پیشین ولی فقیه در حج و زیارت در این مراسم، گفت: باید کارهای پژوهشی در مورد بقیع را گسترش دهیم و اولین مسئله مورد نیاز هم پرداختن به تاریخچه بقیع است. قبل از پیدایش اسلام مردم مدینه در گورستانهای بنی سالم و ... مردههای خود را دفن میکردند؛ ولی بعد از اسلام، پیامبر گورستان بقیع را برای این کار برگزیدند و فرمودند من مامور شدم اینجا را به عنوان گورستان انتخاب کنم و نقل است اولین افراد مدفون در این قبرستان، یا ابراهیم پسر پیامبر و یا عثمان بن مظعون بودند. از پیامبر(ص) نقل است که من وظیفه دارم برای اهل بقیع طلب مغفرت کنم؛ یا نقل است ۷۰ هزار نفری که چهرههایشان در قیامت مانند ماه میدرخشد از بقیع هستند.
تخریب بقیع ریشه در سیاستهای انگلیس دارد
وی با اشاره به سالروز تخریب بقیع بیان کرد: یهود همیشه برای اسلام مشکل و مشکلساز بوده است؛ وقتی متوجه شدند که پیامبر در یثرب مبعوث و به حکومت خواهند رسید از سرزمینهای دوردست خودشان را به مدینه رساندند و از ابتدا هم مزاحمتهایی برای اسلام و پیامبر داشتند اما پیامبر دشمنی آنها را برنتابیدند و برخی را اخراج کردند و برخی هم با خونریزی و جنگ کشته شده یا تبعید شدند. بخشی از بقیع امروز، مختص مقبره یهودیان به نام غرقد بود؛ در آن دوره بقیع قبرستان اصلی و مورد توجه پیامبر بود گرچه مقابر دیگری هم وجود داشت؛ حضور پیامبر در بقیع چند هدف داشت؛ اول فرهنگسازی برای زیارت قبور، دوم آموزش دادن به مردم و آنها را به یاد مرگ انداختن.
سومین نشست «نقد کتاب تفسیر معاصرانه قرآن» برگزار میشود
وی اضافه کرد: همچنین حجتالاسلام و المسلمین محمدحسن زمانی، دانشیار و عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه و عباسعلی براتی یزدی، دانشیار و عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه هم به عنوان ناقد در این نشست حضور دارند. این نشست علمی روز دوشنبه، سوم خردادماه از ساعت ۱۲-۱۰ در سالن شهید مطهری دانشکده الهیات دانشگاه قم برگزار میشود.
زمان دریافت کارت آزمون ورودی جامعةالزهرا(س) اعلام شد
بر اساس این گزارش، داوطلبان آزمون ورودی سطوح ۲ و ۳ و بازپذیری میتوانند برای دريافت اطلاعات ورود به سامانه آزمون مجازی، صبح روز دوشنبه ۲۷ ارديبهشت به سايت پذيرش به نشانی https://paziresh.jz.ac.ir مراجعه کنند.
بر اساس اطلاعیه اداره سنجش و پذیرش جامعةالزهرا(س)، آزمون ورودی سطح ۲، سطح ۳ و بازپذیری در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ به صورت مجازی برگزار میشود.
آزمون مجازی سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ به صورت دو مرحله ای اجرا میشود؛ مرحله اول آزمون ورودی، عصر روز دوشنبه، ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد که شرکت در این آزمون برای همه داوطلبان سطح ۲ و ۳ و بازپذیری الزامی است.
انتهای پیام