صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۲۳۲۱۲
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
اسماعیلی در اختتامیه مسابقات سراسری قرآن بیان کرد:

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین پایانی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن گفت: این وزارتخانه به دنبال رسیدن به مفاهمه با دیگر نهادهای غیر دولتی در حوزه قرآن است و در این میان ضمن حمایت از میدان‌داری تشکل‌های مردمی بر جلوگیری از تصدی‌گری دولتی تأکید دارد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه جمعه، سوم دی‌، در آئین پایانی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در حوزه هنری تهران طی سخنانی ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا(س) و گرامیداشت یاد شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به ویژه شهدای مظلوم کربلای چهار، مدافعان حرم و سید شهدا حاج قاسم سلیمانی گفت: از همه کسانی که با همتشان، فعل خواستن را صرف کردند؛ رئیس‌جمهور محترم، مدیران اجرایی دولت، به ویژه حوزه درمان تا کشور در وضعیتی قرار گیرد که با وجود گسترش سویه جدید کرونا در اغلب کشورهای منطقه با مشکلی روبه‌رو نشود و تا حدودی مجالس فرهنگی از جمله این مسابقات برگزار شود، قدردان هستم.

رئیس کمیسیون تبلیغ و ترویج قرآن کریم سخنان خود را در سه نکته جمع‌بندی کرد و افزود: پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، در حوزه قرآن اتفاق‌های خوبی را شاهد بودیم. انقلاب اسلامی ما مرهون نگاه دوباره‌ای است که پیشگامان و رهبران انقلاب اسلامی به بازسازی جامعه دینی براساس آموزه‌های قرآنی مبذول داشتند. در بازدید امروزم از منزل رهبر انقلاب در مشهد مقدس، صحبت از کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» شد که در واقع این کتاب، بیانیه اصلی نگاه رهبران انقلاب و پایه‌های اصلی شکل‌گیری نهضت اسلامی بود و با گذشت چندین دهه، همچنان می‌توان از آن به عنوان مانیفست نهضت اسلامی مردم ایران یاد کرد.

اسماعیلی افزود: نقل شده است که در اوایل انقلاب، یکی از سران مشهور جریان‌های ملی ـ مذهبی از استاد مطهری می‌پرسد: به فرض این که جریان انقلاب با رهبری شما به پیروزی رسید، پس از آن با چه مدل و الگویی می‌خواهید کشور را اداره کنید؟ استاد مطهری یادداشت‌های رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای را به ایشان می‌دهد تا مطالعه کند. چند روز بعد از جانب آنان می‌شنود که این بهترین خط و مشی است و عاملی می‌شود تا انقلاب مسیر خود را پیدا کند. انقلاب اسلامی حاصل بازگشت به تعالیم قرآن بود. اندیشمندانی مانند شهید مطهری و رهبر حکیم انقلاب این نقش را داشتند که با اجتماعی‌سازی قرآن و بازگرداندن قرآن به جامعه، این نهضت بزرگ را رقم زدند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: امروز برکات حضور قرآن را در کشورمان شاهد هستیم، البته با نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم. رهبر معظم انقلاب یک مطالبه تربیت 10 میلیون حافظ قرآن را داشتند. امروز در برخی از کشورهای اسلامی شاهد حضور حافظان قرآن با اعدادی به همین نسبت هستیم، ولی در جمهوری اسلامی از تحقق این مطالبه عقبیم. حتماً باید برنامه دقیقی طرح‌ریزی شود که جایگاه قرآن در شأن انقلاب اسلامی باشد و مطالبات ایشان را به نتیجه برسانیم.

اسماعیلی به نگاه دولت فعلی و این وزارتخانه به موضوع قرآن اشاره کرد و گفت: در مراسم پایانی جشنواره تلاوت مجلسی در قائمشهر نیز به این نکته اشاره داشتم که توجه به فعالیت‌های قرآنی سرلوحه دولت به ویژه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. درست است که در معاونت قرآن و عترت در بدنه این وزارتخانه این فعالیت به صورت ویژه دیده شده است، اما با دیگر نهادهای خارج از دولت مانند تبلیغات اسلامی به دنبال مفاهمه هستیم تا همت کرده و به افق‌های قرآنی نزدیک‌تر شویم.

وی با تأکید بر اینکه وظیفه حاکمیت و نظام اسلامی به ویژه در حوزه قرآن تصدی‌گری نیست، تصریح کرد: نگاه ویژه‌ای به فعالیت‌های مردمی در این حوزه داریم. ما طی سال‌های گذشته، شاهد گسترش مؤسسات قرآنی بودیم و اینها باید میدان‌داری خود را ادامه دهند. من در دو شهر همدان و اصفهان، تعداد زیادی از این مؤسسات با سابقه و مردمی را می‌شناسم و می‌توانم نام ده‌ها مؤسسه در این دو شهر را بیان کنم. در همه استان‌ها این فضا وجود دارد و تمام دستگاه‌های حاکمیتی باید به دنبال فعال بودن بخش مردمی باشند و نباید حضور دولت، فضای کار مردمی را تنگ کند. گسترش این مراکز سرلوحه کار دولت جدید است.

اسماعیلی با اشاره به بیانیه قرائت شده هیئت داوران این دوره از مسابقات گفت: صندوق حمایت از هنرمندان، در گام نخست باید در حوزه فعالان قرآنی قدم بر دارد. از معاونت قرآن وزارتخانه نیز خواستارم تا این مهم را در دستور کارشان قرار دهند.

وی به اهمیت و جایگاه قرآن در پیگیری تحول فرهنگی خواسته شده از سوی مقام معظم رهبری در شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و گفت: در وزارت ارشاد، حوزه قرآن را موضوعی در کنار دیگر موضوعات نمی‌دانیم، ما در خود معاونت‌های وزارتخانه چه در حوزه سازمان سینمایی، معاونت هنری و فرهنگی ابلاغ کردیم که قرآن صرفا در معاونت مربوطه نباید محصور شود، همه حوزه‌های فرهنگی ـ هنری ما باید تابعی از موضوعات قرآنی باشند. امیدوارم با اهتمامی که در این حوزه هست و با میدان‌داری فعالان و تشکل‌های قرآنی در چهار سال دیگر به برنامه مناسبی برسیم و گام‌های مهمی را برای ترویج فرهنگ قرآنی و سبک زندگی قرآنی برداریم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط