صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۴۸۸۶۰
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۸
چشمه حکمت/ ۸

هشتمین برنامه «چشمه حکمت» به مناسبت وفات حضرت خدیجه (س) به سالار زنان گیتی اختصاص دارد.

استاد رضا عبدالهی، شاعر و پژوهشگر ادبی در برنامه چشمه حکمت ایکنا که به مناسبت ماه مبارک رمضان تهیه شده، به مناسبت سالروز وفات حضرت خدیجه (س) به بیان نکاتی در رابطه با این بزرگ بانوی اسلام پرداخته است.

دهمین روز ماه مبارک رمضان مصادف با وفات اولین بانوی مسلمان حضرت خدیجه است که درود خدا بر او باد. ایام سوگواری این بزرگ‌بانو که برای اعتلای کلمه توحید در مکه با حضرت رسول(ص) نماز جماعت خواند،‌ تسلیت باد.

در برنامه‌های گذشته به‌ویژه در ماه مبارک رمضان در رابطه با دستگیری از نیازمندان و انفاق و بذل بخشش سخن‌ها به میان آمد؛‌ گفتیم که زیبنده است در مقام بخشش و بذل حضرت خدیجه که تمام ثروت و اموالشان را در راه حضرت ربوبیت هدیه کردند اشارتی داشته باشیم.

در روزگار غربت اسلام و مسلمین و زمانی که پبغمبر و پیروانش به مدت سه سال در محاصره اقتصادی مخالفان قرار گرفته بودند این بانوی فداکار و پراخلاص برای دفاع از اسلام و اعتلای کلمه توحید تمام ثروت و اموالی که داشت در این راه مقدس هزینه کرد.

این اموال به نقل از علامه مجلسی آمده است: در مورد منزل ایشان که از لحاظ وسعت به اندازه‌ای بود که تمام مردم مکه را در بر می‌گرفت و در بالای این منزل، گنبدی از ابریشم آبی‌رنگ قرار داده بودند و در آن نقش‌های خورشید و ماه و ستارگان منقش بود.

در مورد اموال حضرت در شهر مکه کسی ثروتمندتر از ایشان نبود و در هر سو و ناحیه غلامان، احشام و اغنام فراوانی داشتند و بیش از 80 هزار شتر که در مناطق مختلف برای تجارت داشتند. مناطق هم مشخص بود چون مصر و حبشه تجارتخانه داشتند و عده‌ای هم برای تجارت در همانجا مشغول بودند که حضرت خدیجه تمام این ثروت و اموال خود را برای حمایت از مسلمانان در اختیار حضرت رسول (ص) قرار داد و خداوند عظیم‌الشأن به پاس این خدمات ارزنده در قرآن کریم ایشان را به لقب «ام‌المومنین» مفتخر ساخت و پیامبر بر حق اسلام بر ایشان فرمود: ای خدیجه تو بهترین در ایمان آوردگان، ‌برترین آنان و سالار زنان گیتی هستی.

به امید آنکه نیازمندی در گیتی نباشد. تا برنامه‌ای دیگر خدا همراهتان.

انتهای پیام