صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۴۶۰۶۷۶
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۱
یک پژوهشگر قرآنی عنوان کرد:

گروه دانشگاه: عمیق‌تر شدن مطالعات قرآنی و در واقع مطالعه در قرآن در رشته‌ها و حوزه‌های مختلف می‌تواند به وحدت میان مسلمانان و دانشجویان مسلمان به معنای قشر بیدار و پیشرو، منجر شود.

ابوالفضل حُرّی، عضو هیئت علمی دانشگاه اراک در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به بیان نکاتی درباره بخش پژوهش مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان که توسط سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور جهاد دانشگاهی فراخوان آن اعلام شده است، پرداخت.
حری گفت: در زمینه مطالعات قرآنی و برای بررسی قرآن خود به خود بحث پژوهش قرآنی مطرح می‌شود و این یعنی وقتی که بحث پژوهش قرآنی مطرح می‌شود، ما فی الواقع با یک دغدغه مواجهیم و می‌خواهیم با یک مسئله به سراغ قرآن برویم. ما اگر قرآن را می‌خوانیم، جدا از زیبایی ظاهری که دارد و جنبه‌های زیبایی‌شناسانه آن، فی الواقع برای حل کردن یک مشکل و مسئله است. بنابراین در این جا نگاه ما مسئله‌محور است و می‌طلبد که در محورهای مشخصی به سراغ قرآن برویم.

نتایج مثبت بخش پژوهش مسابقات قرآنی دانشجویان مسلمان
وی در مورد افزوده شدن بخش پژوهش‌ها به مسابقات قرآنی دانشجویان مسلمان، گفت: به نظر می‌آید که اگر ما بتوانیم جمیع کشورهای اسلامی را با نگاه‌ها و رویکردهای مختلفی که معمولاً به خاطر مسائل و مواد فرهنگی مطرح می‌شود، دور هم جمع کنیم و جنبه‌های مختلفی را که در باب قرآن مطرح است به بحث بگذاریم، من فکر می‌کنم که هم در کوتاه مدت و هم در دراز مدت به نتایج خوبی برسیم.
حری با تأکید بر این مطلب که البته نباید انتظار داشت کار پژوهش در مطالعات قرآنی یک شبه یا در کوتاه مدت جواب بدهد، عنوان کرد: ما باید مراکزی علمی را آماده کنیم و کارهایی را و محورهایی را برای فعالیت آن مراکز در نظر بگیریم و بعد نتایج آن فعالیت‌های علمی را در قالب نشست‌ها و همایش‌هایی نظیر آن چه که دوستان زحمت کشیده‌اند و فراخوان آن را اعلام کرده‌اند، ارائه کنیم.

ضرورت زمینه‌سازی برای فعالیت‌های پژوهشی
وی ادامه داد: هر چند یکی از ابزارهای ارائه پژوهش‌های قرآنی مقاله است، اما واقعاً همه مسئله همین نیست و به نظر می‌آید که ما باید با پژوهش‌هایی که در طی مدتی طولانی انجام می‌شود زمینه را فراهم کنیم تا در قالب مقالاتی آن پژوهش‌ها ارائه شود. البته مقاله لزومی ندارد که حتماً علمی ـ پژوهشی باشد و می‌تواند حاصل یافته‌های یک شخص باشد، اما در هر صورت به نظر می‌رسد که برای شروع مسابقات مورد نظر نیاز هست که تا حدی با برنامه‌ای مشخص‌تر محورها دنبال شود تا بتوان به نتایج خوبی دست یافت.

نگاه قرآن هم میان‌رشته‌ایست
این پژوهشگر قرآنی در مورد محور روش‌شناسی مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن که یکی از محورهای فراخوان بخش پژوهش این مسابقات است، گفت: اصلاً خود قرآن به خاطر این که کتاب جامع زندگی است و در تمام جهات زندگی سخن دارد، به این معنا، یک نگاه میان‌رشته‌ای دارد. قرآن فقط مسائل فقهی را بیان نکرده است و تک بعدی نیست و جامع الاطراف است. این جامع الاطراف بودن می‌طلبد که اتفاقاً نگاه میان‌رشته‌ای به قرآن بشود و دوستانی که چنین برنامه‌ای را ریخته‌اند به نظر می‌آید که خیلی عالمانه به این قضیه وارد شده‌اند.

جامع‌الاطراف بودن قرآن؛ زمینه‌ساز گرد هم آمدن محققان رشته‌های مختلف
حری با بیان این که جامع الاطراف بودن قرآن می‌تواند جمیع محققان و پژوهشگران رشته‌های مختلف را در قالب مطالعات میان‌رشته‌ای کنار هم گرد آورد، افزود: من فکر می‌کنم که دیگر الان وقت آن رسیده است که مطالعات قرآنی در کشورهای اسلامی کمی عمیقتر شود و همین عمیقتر شدن به نظر می‌آید شاید بتواند زمینه‌ای برای محور دوم همایش یعنی وحدت اسلامی فراهم کند. در واقع مطالعه در قرآن در جمیع رشته‌ها یا علوم قرآنی می‌تواند به یک وحدت میان مسلمانان، در اینجا دانشجویان مسلمان به معنای قشر بیدار و پیشرو، منجر شود.
وی البته اکتفا به یک همایش را هر چند به صورت پیوسته و سالانه کافی ندانست و گفت: خوب است مراکزی مثل خود جهاد دانشگاهی که در این زمینه هم واقعاً پیشگام هستند یا به طور کلی دوستان علاقه‌مند در ایران زمینه‌ای فراهم کنند که پژوهش‌هایی با همکاری پژوهشگران از کشورهای مختلف، در رشته‌های مختلف و در محورهای مختلف انجام شود و برای این کار هم برنامه‌ریزی مدون‌تری انجام بشود و محورهای مختلف در دستور کار قرار بگیرد.