صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۱۱۶۶۲
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴
گزارش ایکنا از داوری مسابقات قرآن اوقاف

مرحله نیمه‌نهایی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم این روزها در ساختمان شهید سلیمانی سازمان اوقاف در جریان است، در این مرحله از مسابقات که به صورت داوری فایل‌ تصویری اجرای شرکت‌کنندگان برگزار می‌شود، مجموعاً 390 فایل تصویری از شرکت‌کنندگان رشته‌های مختلف برای گروه داوری 73 نفره پخش می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا، مرحله نیمه‌نهایی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از ۱۶ آبان‌ماه به صورت غیر حضوری در ساختمان شهید سلیمانی سازمان اوقاف و امور خیریه آغاز شده و تا شنبه، 22 آبان‌ ادامه خواهد داشت.

بر همین اساس این مسابقات از روز گذشته، 17 آبان‌ماه در نوبت صبح از ساعت ۸ تا ۱۲ و در نوبت بعدازظهر از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۲۰ در جریان بود. در این روز و در بخش آقایان فایل تصویری شرکت کنندگان رشته قرائت تحقیق برای گروه داوران پخش شد. در این گروه عباس امام‌جمعه از تهران و محمدرضا ستوده‌نیا از اصفهان در بخش تجوید، حسن حکیم‌باشی از مشهد و محمدرضا حاجی‌اسماعیلی از اصفهان در بخش وقف و ابتدا، مهدی دغاغله از خوزستان و رضا محمدپور از اردبیل در بخش لحن، احمد ابوالقاسمی از تهران و محمد عباسی از تهران در بخش صوت به عنوان گروه داوری حضور داشتند و سیدمحسن موسوی‌بلده از تهران نیز سرپرست هیئت داوران و احمد حاجی‌شریف از تهران نیز ناظر گروه داوری است.

در بخش بانوان نیز که در سالن جلسات طبقه پنجم ساختمان شهید سلیمانی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد، فایل تصویری شرکت‌کنندگان در رشته‌‌ حفظ 20 جزء قرآن کریم برای گروه داوری پخش شد. در این رشته اعظم الماسی از تهران در بخش تجوید، فاطمه میرغیاثی از استان قم در بخش وقف و ابتدا، مریم منصوری از تهران در بخش لحن، خدیجه بیرانوند از لرستان در بخش صوت، سارا احسانی‌پور از ایلام و فاطمه‌سادات حسینی‌فر از تهران در بخش صحت حفظ به عنوان داور معرفی شده و مائده ادیب‌زاده از قم سرپرست هیئت داوران و منصوره سرمدی از تهران نیز ناظر هیئت داوران بودند.

مرحله نیمه‌نهایی برای اولین بار است که در دوران کرونایی به مسابقات سراسری قرآن اضافه شده و طی آن فایل تصویری شرکت‌کنندگان که پیش از این (طی روزهای ۲۵ و ۲۶ مهرماه) در ادارات کل اوقاف و امور خیریه استان‌ها ضبط شده است، در حضور گروه داوری پخش و داوری شد.

در این مرحله از مسابقات اجرای ۳۹۰ شرکت‌کننده برای گروه داوری پخش می‌شود که شامل ۲۵۷ شرکت‌کننده در بخش آقایان و ۱۳۳ شرکت‌کننده در بخش بانوان است. در بخش آقایان در رشته قرائت تحقیق ۷۷ نفر، قرائت ترتیل ۵۰ نفر، حفظ کل قرآن ۶۳ نفر، حفظ ۲۰ جزء قرآن ۴۰ نفر و اذان نیز ۲۷ نفر حضور دارند.

همچنین در بخش بانوان نیز در رشته قرائت تحقیق فایل تصویری ۲۳ نفر، در رشته قرائت ترتیل ۳۳ نفر، در رشته حفظ کل قرآن ۴۵ نفر و در رشته حفظ ۲۰ جزء قرآن کریم نیز ۳۲ نفر داوری می‌شود. رشته اذان صرفاً ویژه آقایان در نظر گرفته شده است. نفرات برتر این مسابقات به فینال چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم که اواخر آذرماه برگزار می‌شود، راه می‌یابند.

حمید مجیدی‌مهر، معاون مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در حاشیه داوری مرحله نیمه‌نهایی مسابقات سراسری قرآن در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، در مورد این مرحله از مسابقات، گفت: برای برگزاری مرحله نیمه‌نهایی ابتدا راه‌یافتگان به این مرحله به ادارات کل اوقاف و امور خیریه استان خود دعوت شده‌اند تلاوت آنها در مسابقات ضبط شود و در ادامه تلاوت ضبط شده در حضور گروه داوری به قضاوت گذاشته شود.

دبیر چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم افزود: مکانیزم این دوره از مسابقات هم همچون مسابقات سال گذشته است، به این ترتیب که در زمان پخش تلاوت هر شرکت‌کننده با او تماس گرفته می‌شود تا کارنامه بعد از صدور نمرات برای او صادر شود. بعد از ارسال کارنامه 30 دقیقه به هر شرکت‌کننده مهلت داده خواهد شد تا اعتراض احتمالی خود را نسبت به کارنامه داشته باشند. اگر تغییری یا موضوعی در این زمینه وجود داشته باشد به اطلاع او خواهد رسید.

معاون مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در مورد زمان اعلام نتایج، اظهار کرد: همانند روال گذشته‌ای که مرسوم بوده است، نمرات و نتیجه‌ها بررسی می‌شود و بر اساس میانگین نمرات نسبت به اینکه چه تعداد می‌توانند به فینال برسند اقدام خواهیم کرد. مرحله فینال مسابقات هم به صورت حضوری در اواخر آذرماه برگزار می‌شود.

مجیدی‌مهر در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی در مورد تعداد بالای داوران حاضر در این مرحله از مسابقات،‌ گفت: در این مرحله 73 نفر داور جوان، باتجربه و افرادی که بین این دو طیف هستند حضور دارند. شاید در نگاه اول این موضوع برای برگزارکنندگان مسابقات همراه با ریسک بوده باشد و ابهاماتی را در ذهن شرکت‌کنندگان ایجاد و برخی از شرکت‌کنندگان را نگران کند از اینکه فردی تا چند سال قبل در کنار خودشان به عنوان متسابق در مسابقات حضور یافته اما الان در گروه داوری حضور یافته است.

دبیر چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن با اشاره به اینکه طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن و مکانیزم آزمون‌های طرح ساماندهی پاسخ این نگرانی را داده است، افزود: هیچ‌کسی نبوده که در این طرح منتخب شود مگر اینکه آزمون‌های سختی را سپری کرده باشد. با وجود اینکه برخی افراد پذیرفته شده در آزمون‌های طرح ساماندهی جوان هستند اما در آزمون‌ها نشان دادند در دانش گاهی از اساتید خود هم سبقت گرفته‌اند.

معاون مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر اینکه تجربه در کنار دانش از اثرگذاری بسیار بالایی برخوردار است، گفت: به هر حال باید این تجربه‌پذیری از جایی شروع شود. عزیزانی که امروز به عنوان افراد جوان در گروه داوری حضور یافته‌اند پیش از مسابقات کشوری در بسیاری از مسابقات دستگاهی حضور یافته‌اند و به کسب تجربه پرداخته‌اند. مرحله نیمه‌نهایی مسابقات سراسری قرآن مجال خوبی برای محک زدن این افراد در میدان مسابقه بود.

مجیدی‌مهر با تأکید بر اینکه نمراتی که این داوران اهدا می‌کنند از سوی ناظران فنی بررسی می‌شود، بیان کرد: نکته دیگری که وجود دارد این است که هر کدام از این داوران جوان در کنار یک داور پیشکسوت و با تجربه قرار گرفته است. قطعاً گردش دانش بین این عزیزان به نحوی اتفاق خواهد افتاد که به کسب تجربه داوران جوان منجر شود.

وی اظهار کرد:‌ حضور در کنار پیشکسوتان، نظارت بر نمرات، سنجیده شدن دانش آنها از طریق آزمون‌های استاندارد و استفاده نکردن از این افراد در رشته‌های حساس،‌ چهار دلیلی است که می‌تواند نگرانی شرکت‌کنندگان نسبت به حضور داوران جوان در این دوره از مسابقات را از بین ببرد.

معاون مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان تصریح کرد: این روش انتخاب داوران می‌تواند به سمتی برود که داوران پیشکسوت و با تجربه را به سمت فعالیت‌های آموزشی تخصصی و استفاده از تجارب آنها در امر تربیت داوران سوق دهد تا از این ظرفیت در بحث آموزش استفاده شود، مطمئناً اگر اینگونه شود داوران خوبی در آینده تربیت خواهد شد. دستاورد دیگری که گردش نسل داوران می‌توان به همراه داشته باشد این است که وقتی یک شرکت‌کننده در چند دوره مسابقات نتواند رتبه مد نظر خود را به دلیل محدود بودن رتبه‌ها کسب کند، وقتی این شخص ببیند چهره‌های جوان توانسته‌اند به کرسی داوری برسند، ای بسا بتواند زودتر وارد عرصه داوری شود و از آن سمت خروجی مسابقات نیز بالاتر خواهد رفت. این موضوع می‌تواند گردش نسلی را در بین شرکت‌کنندگان نیز ایجاد کند.

یادآوری می‌شود، در این دوره از مسابقات، محمدبادپا، مسئول امور فنی، محسن آذر، مسئول فناوری اطلاعات و ارتباطات،‌ اصغر خسروی سهل‌آبادی، مسئول امور محاسبات فنی آقایان، حسین نیک‌نژاد، مسئول امور پشتیبانی، حسن مهری، مسئول امور اجرایی و دبیرخانه‌ای، منصور آقامحمدی، مسئول امور هماهنگی داوران، جعفر شکری، امور اجرایی سالن آقایان، فهیمه ایزدی، امور فناوری سالن بانوان و حدادی امور محاسبات فنی بانوان به عنوان عوامل اجرایی مسابقات مشغول فعالیت هستند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط