صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۶۱۰۲۱
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۱
حجت‌الاسلام والمسلمین پاک‌نیا تصریح کرد؛

گروه جامعه ــ استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه براساس آیه 195 سوره بقره نباید اقدامی انجام دهیم که به خودمان، دیگران، جامعه و طبیعت زیانی وارد شود، گفت: اقداماتی همچون آلوده کردن هوا که منجر به مرگ تدریجی و زیان‌ رساندن به خود و دیگران می‌شود، حرام است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم پاک‌نیا، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم، پژوهشگر و نویسنده دینی در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ با اشاره به اینکه در متون اسلامی در خصوص آلوده کردن هوا و به طور کلی آلوده کردن محیط زیست نکات مهمی مطرح شده و لازم است بیش از پیش این مطالب برای مسلمانان مطرح شود، تصریح کرد: در آیه 195 سوره بقره خداوند می‌فرماید: «وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ؛ خود را با دست ‏خود به هلاكت ميفكنيد».

وی در تفسیر این آیه گفت: یکی از اقداماتی که با انجام آن، خودمان را با دست خودمان به هلاکت می‌افکنیم آلوده کردن هواست. براساس این آیه نباید اقدامی انجام دهیم که به خودمان، دیگران، جامعه و طبیعت زیانی وارد شود.

آلوده کردن هوا نوعی خودکشی تدریجی است

این نویسنده دینی به بخشی از آیه 29 سوره نساء که می‌فرماید: «وَلَا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ؛ خودتان را نکشید» اشاره کرد و گفت: در تفاسیر مختلف آمده است که این آیه به خودکشی اشاره دارد اما خودکشی گاهی یک باره است و گاهی به تدریج صورت می‌گیرد. اگر نظری به آمار تأثیر آلودگی هوا در افزایش مرگ و میر افراد بیندازیم، متوجه می‌شویم که آلوده کردن هوا نوعی خودکشی تدریجی است.

وی اضافه کرد: اقداماتی وجود دارد که برای عده‌ای نفع شخصی دارد اما منجر به آلودگی هوا شده و به خود آن فرد و دیگران آسیب می‌زند. این اقدامات براساس آیه مطرح شده منع شده چرا که در ردیف اقداماتی است که به صورت تدریجی منجر به خودکشی و دیگرکشی می‌شود.

 حجت‌الاسلام والمسلمین پاک‌نیا به قاعده لاضرر که یکی از مهم‌ترین مباحث فقهی است، اشاره کرد و گفت: براساس حدیثی از پیامبر اکرم(ص) که می‌فرمایند: «لاضَرَرَ وَ لاضِرارَ فى الاسلام»، در اسلام کسی حق ندارد به خودش یا دیگری ضرر برساند. از سوی دیگر اقداماتی که منجر به مرگ تدریجی و زیان‌ رساندن به خود و دیگران می‌شود، حرام است.

آلوده کردن هوای سالم از مصادیق اسراف است

وی آلوده کردن هوای سالم را از مصادیق اسراف(هدر دادن و درست مصرف نکردن) دانست و گفت: براساس احادیث کسانی که اسراف می‌کنند برادران(همراهان و همکاران) شیطان هستند. افرادی که طبیعت پاک خداوند را در معرض هدر رفتن و اسراف قرار می‌دهند هم به خودشان و هم به کل جامعه صدمه می‌زنند. وقتی بدن‌های سالم را در معرض آلودگی هوا قرار می‌دهیم و آنها را از بین می‌بریم باز هم اسراف و هدر دادن سلامت است و کسانی که منجر به آلودگی هوا می‌شوند، مسئول این اسراف هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پاک‌نیا در پاسخ به این سؤال که آیا فقط دولت مسئول مقابله با آلودگی هوا است؟ گفت: تک تک مسلمانان در این زمینه مسئولیت دارند و هر فرد به قدر توان خود باید فعالیت کند. ایجاد فضای سبز، کاشتن درخت، تلاش برای حفظ زمین و محیط زیست به عنوان امانت الهی، تلاش برای احیای مراتع و جنگل‌های تخریب شده، استفاده نکردن از ماشین شخصی و ... از جمله اقداماتی است که مسلمانان باید انجام دهند و البته در قرآن کریم آیاتی در مزمت افرادی مطرح شده که به وظایف خود عمل نمی‌کنند.

انتهای پیام