صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۱۷۸۵۰
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۸
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته /

برگزاری افتتاحیه سیزدهمین دوره طرح اُسوه، آئین اختتامیه چهل‌وسومین دوره مسابقات قرآن استان تهران و سی‌وهشتمین مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی، انتخاب مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی از جمله مهمترین رویدادهای قرآنی کشور طی هفته پایانی مردادماه بود.

به گزارش ایکنا؛ هفته پایانی مردادماه 99 با اخبار و رویدادهای قرآنی همچون برپایی آئین آغازین سیزدهمین دوره طرح آموزشی ـ تربیتی «اُسوه»، تجمع تعدادی از معلمان قرآن قراردادی در برابر مجلس، حمایت ۲/۶ میلیاری از طرح‌های مجازی مؤسسات قرآنی، شرکت ۷۶ درصد مؤسسات قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی در طرح خوداظهاری، برگزاری نشست هم‌اندیشی مدیران امور قرآنی کشور، اعلام برنامه‌های رسانه ملی در دهه اول محرم، انتشار کتاب زندگی قاری قرآن، شهید «احمد انصاری‌اصیل»، برگزاری چهارمین نشست ایده‌ها و تجربیات آموزشی و تربیتی، اجرای مرحله نهایی مسابقه قرآنی تلویزیونی اسراء، پایان چهل‌وسومین دوره مسابقات قرآن استان تهران، اعلام نفرات برتر مسابقه تلویزیونی «ترنم»، انتخاب مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی و برگزاری اختتامیه بخش آوایی مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان و ... همراه بود.

آئین آغازین سیزدهمین دوره طرح «اُسوه»

آئین آغازین سیزدهمین دوره طرح آموزشی ـ تربیتی «اُسوه» ۲۵ مردادماه با حضور جمعی از مدیران نهادهای قرآنی کشور در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی در تهران برگزار شد.
محمدتقی میرزاجانی، مدیر طرح اسوه، این طرح را یکی از اتفاقات مبارک قرآنی در کشورمان دانست و گفت: فعالیت‌های طرح اسوه در دو بخش آموزش عالی هنر تلاوت و تربیت دینی و قرآنی اعضا تعریف می‌شود که در این مسیر نیز از تجربیات اساتید، مربیان و کادر مجرب آموزشی بهره‌مند می‌شویم. عضوگیری این طرح قرآنی هر دو سال یک‌بار از بین قاریان و حافظان کل زیر ۱۲ سال انجام می‌شود و در عضوگیری جدید طرح که فراخوان آن از ماه مبارک رمضان آغاز شد و برنامه انتخاب اعضای جدید آن نیز طی روزهای اخیر به سرانجام رسید، تعداد ۲۹ حافظ و قاری جدید به عضویت موقت طرح درآمدند.

تجلیل از محمدعلی خواجه‌پیری

برنامه تجلیل از خدمات و زحمات خادم‌القرآن محمدعلی خواجه‌پیری، مؤسس طرح قرآنی اسوه در مراسم افتتاحیه سیزدهمین دوره طرح آموزشی ـ تربیتی اُسوه برگزار شد.
پس از قرائت بخشی از لوح تقدیر این پیشکسوت قرآنی از سوی محمدتقی میرزاجانی، مدیر طرح، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، سیدعلی سرابی، قائم‌مقام شورای عالی قرآن، محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش و سیداحمد عودتیان، مدیرعامل بنیاد فرهنگی خاتم‌الاوصیا(عج)، در سخنان کوتاهی به ویژگی‌های قرآنی و شخصیتی محمدعلی خواجه‌پیری پرداختند.

تجمع تعدادی از معلمان قرآن قراردادی در برابر خانه ملت

تعدادی از معلمان به منظور پیگیری مطالبه و وعده محقق نشده این سال‌ها در تبدیل وضعیت‌شان، ۲۶ مردادماه، در برابر خانه ملت حضور یافتند. البته این تجمع فقط محدود به حضور معلمان قرآن نبود، بلکه سایر معلمان چون نیروهای حق‌التدریس، قراردادی سال‌های اخیر و خدماتی و نیروهای غیرانتفاعی نیز حضور داشتند.
یکی از این معلمان جذب شده در سال ۱۳۹۱ گفت: جذب پنج هزار معلم از میان افراد توانمند از هر استان براساس ظرفیت در عرصه تدریس قرآن در دوران وزارت حمیدرضا حاجی‌بابایی، که در حال حاضر نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی است، انجام شد. افراد متقاضی پس از گزینش و سپری کردن روند اداری به عنوان مربی پرورشی با رویکرد فعالیت قرآنی وارد مدارس شدند.
این معلم قرآن با ابراز گلایه از نامهربانی مسئولان مربوطه اظهار کرد: در ابتدای جذب، مقرر بود پس از حداکثر یک‌سال، وضعیت پیمانی شدن ما معلوم شود و حتی دستورالعمل آموزش و پرورش مبنی بر جذب منتشر شد و برای چهار هزار و ۵۰۰ معلم تبدیل وضعیت صورت گرفت، اما به دلیلی نامعلوم معلمان چند استان از این امر جا ماندند.

حمایت ۲/۶ میلیاری از طرح‌های مجازی مؤسسات قرآنی

سیدفخرالدین اسماعیلی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از حمایت معاونت از طرح‌های مؤسسات قرآن و عترت با قابلیت اجرا در فضای مجازی، با اعتبار دو میلیارد و ششصد میلیون ریال خبر داد.
اسماعیلی گفت: پس از ارسال فراخوان به تمامی استان‌ها در دریافت ایده‌ها و طرح‌های قرآنی در فضای مجازی؛ در نهایت طرح‌های ۷۸ مؤسسه قرآنی با نظارت و داوری کارشناسان انتخاب و مبلغ ۲/۶۰۰ میلیون ریال از سوی کمیته حمایت دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌ها به حساب آن مؤسسات واریز شد.

شرکت ۷۶ درصد مؤسسات قرآنی سازمان تبلیغات در طرح خوداظهاری

حسین بهبودی، مدیر اداره توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم بیان کرد: پیش از این قرار بر این بود که مرحله خوداظهاری مؤسسات پیش از پایان سال ۹۸ انجام شود که با توجه به شرایط پیش آمده در کشور، این برنامه با تأخیر انجام شد و مرحله بعدی این طرح که ارزیابی میدانی مؤسسات است نیز در آینده و پس از بازگشت مؤسسات به شرایط عادی برگزار خواهد شد.
مدیر اداره توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن بیان کرد: علی‌رغم مشکلات به وجود آمده در کشور و شرایط ویژه شیوع بیماری کرونا، مرحله خوداظهاری مؤسسات قرآنی به خوبی انجام شد و ۷۶ درصد از مؤسسات قرآنی وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی در آن شرکت کردند.

برگزاری نشست هم‌اندیشی مدیران امور قرآنی کشور

دومین نشست هم‌اندیشی اساتید و مدیران امور قرآنی کشور به میزبانی دبیرخانه شورای عالی قرآن شهرداری تهران، عصر روز ۲۶ مردادماه با حضور سیدحسین موسوی‌بلده، نماینده شورای اسلامی شهر تهران در کمیته برنامه‌ریزی و نظارت بر فعالیت‌های قرآنی و رئیس اجرایی شورای عالی قرآن شهرداری تهران برگزار شد.
در این نشست، حجج اسلام مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، شفیعی، معاون این سازمان، همچنین عباس سلیمی، احمد ابوالقاسمی، سیدعلی خاموشی، محمد خواجوی، محمدرضا صلح‌جو، از پیشکسوتان قرآنی و محمدمهدی بحرالعلوم، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، رحیم خاکی، رئیس فرهنگ‌سرای قرآن، محمدحسین حسنی، مدیرعامل ایکنا و میثم طاهرآبادی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های فرهنگی قرآن و عترت استان تهران حضور داشتند.

اعلام برنامه‌های رسانه ملی در دهه اول محرم

همزمان با فرارسیدن ایام محرم، با توجه به محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا در کشور، شورای معارف سیما همراه با تمامی آزادگان جهان، برنامه‌های گسترده‌ای را با شعار «هر خانه یک حسینیه» در دستور کار قرار می‌دهد.
برنامه «رو به راه» ویژه معرفی سخنرانان و مداحان و «ضیافت حسینی (ع)» ویژه معرفی پیرغلامان و علمای اعلامی‌ که خدمتی به ساحت حسینی(ع) کرده‌اند، از برنامه‌های شبکه قرآن در ایام محرم به شمار می‌آیند.
«نگین ری» با هدف معرفی هیئت‌ها و پیشکسوتان منبری در تهران و شهرستان‌ها روی آنتن می‌رود. «یاد خدا» نیز معطوف به موضوعات ایام محرم است که از شبکه قرآن روی آنتن می‌رود». همچنین، «خوشبخت» نیز ویژه‌برنامه خانواده این شبکه است که با حال و هوای محرم پخش می‌شود.

انتشار کتاب زندگی قاری قرآن، شهید «احمد انصاری‌اصیل»

همزمان با روز ۲۷ مردادماه و سالروز شهادت احمد انصاری‌اصیل، اولین شهید جامعه قرآنی کشورمان، کتاب «آخرین تلاوت» که شرح زندگی و خاطرات این شهید والامقام است، به همت مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه منتشر شد.
شهید انصاری‌اصیل در ماه مبارک رمضان سال ۱۳۳۶ در تهران چشم به جهان گشود و از دوران‌ کودکی‌ جذب جلسات قرآن استاد مرحوم محمدتقی مروت شد. این جلسه، شب‌های پنجشنبه‌ در امامزاده حسن(ع) تهران برگزار می‌شد. وی با اساتیدی همچون محمدرضا صلحجو، سیدمحسن موسوی‌بلده، احمد حاجی‌شریف، علی‌اکبر توپچی و ... هم‌دوره بوده است.

برگزاری چهارمین نشست ایده‌ها و تجربیات آموزشی و تربیتی

چهارمین نشست ایده‌ها و تجربیات آموزشی و تربیتی، این بار با موضوع برنامه‌های قرآنی مدارس، سه‌شنبه، ۲۸ مردادماه به صورت مجازی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد بهشتی، مشاور فرهنگی ستاد اقامه نماز؛ زهره سیفی، طراح و مجری کتاب فهم قرآن مؤسسه قرآن و عترت؛ محبوبه عسکری، معلم قرآن مدرسه امام علی(ع)؛ سیدحجت سیدوکیلی، معاون آموزشی مجتمع امام صادق(ع)؛ گوهر باقرپور، مدیر دبیرستان علوم و معارف اسلامی یاسوج و ابوالفضل جویائیان و مسئول دارالقرآن مؤسسه پیام غدیر برگزار شد.
حجت‌الاسلام سیدجواد بهشتی، مشاور فرهنگی ستاد اقامه نماز با تأکید بر اینکه در فعالیت‌های قرآنی از سطح به عمق حرکت کنیم، اظهار کرد: به جز توجه به روخوانی و حفظ آیات کلام وحی، باید به سمت معارف و اعماق قرآن برویم و شیرینی قرآن را بچشیم و به فرزندانمان بچشانیم.

اجرای مرحله نهایی مسابقه قرآنی تلویزیونی اسراء

فینال مسابقه تلویزیونی اسراء در سه رشته قرائت تقلیدی از استادان منشاوی، عبدالباسط و مصطفی اسماعیل در دو رده زیر ۱۶ سال و بالای ۱۶ سال برگزار شد.
احمد عبیاوی از کارون، حسین سواری از اهواز و محمدمهدی طالبیان از قم در رشته قرائت تقلیدی از استاد منشاوی، رده کمتر از ۱۶ سال رتبه اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.
همچنین، علیرضا روزبهانی از تهران، امیرحسین جعفرزاده از البرز و علیرضا خالقی از اصفهان در رده بالای ۱۶ سال همین رشته به برتری رسیدند.

اعلام ویژه‌برنامه‌های ماه محرم رادیو قرآن
مجتبی ایزدی، مدیر شبکه رادیویی قرآن گفت: با توجه به شرایط کنونی کشور و به دلیل شیوع ویروس کرونا و نقش رادیو در پر کردن خلأ ایجاد شده در ایام ماه محرم، ویژه‌برنامه‌های متنوعی را برای مخاطبان در نظر گرفته‌ایم که به صورت زنده و تولیدی به روی آنتن خواهد رفت.
ایزدی اظهار کرد: ویژه‌برنامه «قرآن و کربلا» با هدف بررسی دو جبهه حق و باطل با بخش‌هایی همچون سخنرانی، مرثیه و مدیحه‌سرایی، فرازهای تلاوت ناب، نمایش و گزارش مردمی؛ به تهیه‌کنندگی فاطمه گنجی و با اجرای محمد مطلب پخش می‌شود.

برگزاری اختتامیه بخش بانوان مسابقات قرآن استان تهران

مراسم اختتامیه چهل‌وسومین دوره مسابقات قرآن کریم ۲۷ مردادماه، با حضور سیدمهدی شرفی، رئیس امور قرآنی اوقاف و امور خیریه استان تهران، مریم حاج عبدالباقی، پیشکسوت و مدرس قرآن کریم و عضو هیئت علمی دانشگاه الهیات تهران، داوران مسابقات قرآن و جمعی از متسابقین در سالن اجتماعات دارالقرآن بصیرت واقع در حکیمیه برگزار شد.

تجلیل از «هادی آرزم» در اختتامیه مسابقات قرآن استان تهران

در بخشی از مراسم اختتامیه چهل و سومین دوره مسابقات قرآن استان تهران که بعدازظهر روز ۲۹ مردادماه برگزار شد، از یک عمر تلاش هنری هادی آرزم، موزیسین، سرپرست گروه آکاپلای اسلامی اهل بیت و خالق آثار مذهبی در راه اعتلای هنر قرآنی تجلیل به عمل آمد. آرزم، آثار مذهبی فراوانی را با زبان موسیقی تألیف کرده و با این کار انس و الفت زیادی بین جوانان برای گرایش به فعالیت‌های دینی و مذهبی ایجاد کرده است. «ربنا»، «اسماء‌الحسنی»، «فرازهای مختلف دعای جوشن کبیر»، «دعای نور»، «دعای فرج»، «دعای سحر»، «بِنَبیٍّ عربیٍ»، «بسم‌الله نور» و ... تنها نمونه‌ای از ده‌ها اثر هادی آرزم است.

پایان چهل‌وسومین دوره مسابقات قرآن استان تهران

مراسم اختتامیه چهل و سومین دوره مسابقات قرآن استان تهران بعدازظهر ۲۹ مردادماه با حضور تیم داوری، برگزیدگان و تعدادی از مسئولان قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.
در ابتدای این مراسم مهدی شرفی، رئیس امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران، گزارش این دوره از مسابقات را ارائه داد و گفت: در این دوره بیش از ۱۷۰ شرکت‌کننده در دو گروه بانوان و آقایان حضور داشتند و رقابت‌ چهار روزه‌ای را در حضور ۲۲ داور انجام دادند.
وی در مورد پروتکل‌های بهداشتی در نظر گرفته شده در این دوره از مسابقات، اظهار کرد: تمام تلاش‌های خود را به کار بستیم تا دستورالعمل‌های مورد نظر را رعایت کنیم و خوشبختانه توانستیم رضایت شرکت‌کنندگان را از این حیث برآورده سازیم.
در ادامه این مراسم، مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در سخنانی ضمن تقدیر از دست‌اندرکاران، داوران و شرکت‌کنندگان در مسابقات، گفت: برگزاری مسابقات در شرایط سخت کرونایی به روال عادی، کار سختی است که خوشبختانه به خوبی انجام شد.
چهل‌وسومین دوره مسابقات قرآن استان تهران از صبح روز ۲۶ مردادماه آغاز شد و تا روز ۲۹ مردادماه ادامه داشت.

مصحف به قلم «واضح» رونمایی شد

مراسم رونمایی از قرآن کریم به قلم واضح با ترجمه حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان سه‌شنبه، ۲۸ مردادماه با حضور دست‌اندرکاران طراحی و چاپ این قرآن ویژه و جمعی از مسئولان از جمله هادی مظفری، مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ حجت‌الاسلام والمسلمین جواد صادق‌زاده، رئیس فعالیت‌های دینی شهرداری تهران؛ رحیم خاکی، رئیس فرهنگ‌سرای قرآن؛ محمدحسین حسنی، سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و خبرگزاری ایکنا؛ مجتبی حسینی‌توسل، مدیرعامل برج میلاد و عبدالجبار کاکایی، شاعر، در برج میلاد تهران برگزار شد.

اعلام نفرات اول تا سوم مسابقه «ترنم»

آخرین قسمت از مسابقه تلویزیونی ترنم شامگاه ۲۹ مردادماه به روی آنتن شبکه یک سیما رفت و اسامی نفرات برتر این رقابت اعلام شد.
نفر اول؛ هادی سخندان با کسب ۲٠۳ امتیاز
نفرات دوم؛ محمدمهدی طالبیان و یاسین پورغیاثیان با کسب ۱۹۹ امتیاز
نفر سوم؛ محمدسعید علم‌خواه با کسب ۱۹۱ امتیاز
مسابقه ترنم یک مسابقه استعدادیابی قرائت قرآن است که ویژه نوجوانان زیر ۱۶ سال طراحی شده و روزهای شنبه تا چهارشنبه و جمعه‌ها به روی آنتن شبکه یک سیما رفت.

برگزاری هشتمین جلسه ارتقای دعاخوانان ممتاز کشور

هشتمین جلسه ارتقای دعاخوانان ممتاز کشور عصر روز ۲۹ مردادماه، در محل شورای عالی قرآن برگزار و به صورت زنده از تارنمای آپارات به نشانی https://www.aparat.com/shora.ir/live منعکس شد.
در این جلسه، جهانبخش فرجی و سیدعباس انجام، پیشکسوتان عرصه قرآنی کشور به ارائه نکات و تحلیل اجراهای دعاخوانان پرداختند.

انتخاب مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی
سومین جلسه هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور (جلسه فوق‌العاده)، صبح روز ۲۹ مردادماه با دستورجلسه انتخاب مدیرعامل اتحادیه به میزبانی سازمان دارالقرآن الکریم در سالن جلسات سازمان برگزار شد.
مرتضی طلایی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت در این رابطه گفت: «طی این جلسه با اکثریت آراء، محمد انجم‌شعاع، فعال قرآنی و معاون سابق هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی به مدت سه سال به عنوان مدیرعامل اتحادیه انتخاب شد.»

برگزاری اختتامیه سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان
آیین اختتامیه مرحله کشوری سی‌وهشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان در بخش آوایی، ۲۸ مردادماه، با حضور مسئولان و مدیران آموزش و پرورش برگزار شد که از سوی شبکه قرآن و معارف سیما و همزمان از اپلیکیشن شاد پخش شد.
این مراسم با تلاوت یاسین غیاسیان، از دانش‌آموزان استان همدان آغاز شد و سپس محمدهادی صلح‌جو، کارشناس مجری شبکه قرآن و معارف سیما به اجرای برنامه پرداخت. بخش دیگر این مراسم سخنرانی سیدمجتبی هاشمی، معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران بود. وی با اشاره به گزارشی از فرآیند برگزاری این دوره از مسابقات گفت: بخش مقدماتی مرحله کشوری مسابقات با دریافت آثار دانش‌آموزان راه‌یافته از استان‌ها به مرحله کشوری آغاز شد.

نتایج پویش تلاوت آیه مباهله اعلام شد

نتایج مسابقه تلاوت، ابتهال و‌ تواشیح آیه مباهله که به همت محمدرضا پورزرگری، قاری بین‌المللی کشورمان برگزار شد از طریق صفحه این قاری در فضای مجازی اعلام شد. در هر رشته پنج نفر به عنوان نفرات برتر معرفی شدند.‌

توزیع بسته‌های فرهنگی ـ هنری پویش «روضه‌های خانگی»

پخش محتوای پویش روضه‌های خانگی شامل قرار عاشقی (لبیک یا حسین)، تلاوت قرآن با صدای قاریان ممتاز و بین‌المللی و تدبر در آیات، سخنرانی(بیان فضیلت‌های شخصیت‌های والای کربلا)، پاسخ به شبهات، مقتل‌خوانی، روضه و مداحی، عکس‌نوشته، بیان احکام و... از شب گذشته، پنجشنبه، ۳۰ مردادماه، آغاز شد.

بسته محتوایی پویش روضه‌های خانگی هر شب رأس ساعت ۲۲:۳۰ از طریق سایت isqa.ir و نشانی‌های @iqnanews و @isqa.ir در شبکه اینستاگرام بارگذاری می‌شود.

این پویش با اولویت زحمت‌کشان کادر درمان کشور و زوج‌های دانشجویی که اولین محرم زندگی مشترک خود را می‌گذرانند، پرچمی مزین به نام اباعبدالله الحسین(ع) را ارسال می‌کند. 

علاقه‌مندان با ارسال پیامک «لبیک یا حسین» به سرشماره ۱۰۰۰۰۰۱۱۴ می‌توانند مشارکت خود را در این پویش اعلام کنند.

این پویش از سوی سازمان قرآنی دانشگاهیان جهاددانشگاهی راه‌اندازی شده است.

انتهای پیام